Alla inlägg under augusti 2009

Av /A - 18 augusti 2009 15:45

Jag har räknat ut att jag har gått ner 5,4 kg på en vecka. Eller om det är 8 dagar. Nåt sånt. Fortsätter det så här, så kommer jag vara miss Twiggy innan oktober. Jaja. Bättre det än att vara miss Piggy iaf.


Av /A - 18 augusti 2009 12:59

Men voj! vad jag inte får gjort något vettigt idag! Inte ett skvatt. Mina borden och måsten samlas på hög idag så det står härliga till. Jag ids inte ens klä på mig ordentligt, utan lullar bara runt i ett linne som är bara precis tillräckligt långt för att passera som kort-kort klänning. Fast det är nog inte värt att jag rör mig utanför dörren i det, med tanke på genomskinlighetsfaktorn ;p Porrigt värre.


Nä, känner mig inte speciellt porrig idag. Det råder ett akut behov av att färga håret igen t.ex Inte vackert. Sen tycks det dessutom ha fått pms på kuppen, och vill inte alls göra som jag vill. Tror jag. Jag har ju, när allt kommer omkring, inte ens försök få någon styrsel på det idag. Frågan är - ska jag klippa mig eller bara låta det växa? Lutar nog åt att bara låta det växa. Det växer ju som ogräs ändå. Klipper jag en kortare frisyr nu, så har det vuxit ut efter en kvart ungefär. Så det kan väl lika gärna få växa då. Så länge iaf.


Jag är lite trampig och rastlös idag, men får som sagt ingenting gjort. Tror jag behöver komma ut lite. Det är nog det som är felet. Jag behöver göra något annat en stund. Fast vad vet jag inte riktigt. Jag är sugen på att åka till skolan och sätta mig att plugga lite (ja, jag längtar verkligen efter att skolan ska börja igen), men med minstingen hemma så är inte det riktigt ett alternativ. Känns rätt jobbigt att klä på sig och allt sånt också, iofs.


Jag behöver...hm...jag behöver...jag behöver ett ligg, det är vad jag behöver. Vilket jag ju faktiskt kan få precis när jag vill. Men det lockar inte riktigt ändå. Så jag fortsätter väl mitt självvalda celibat då. Och äter en macka istället.

Av /A - 18 augusti 2009 10:55

Som vanligt hinner jag bara vara singel en kvart innan B börjar ringa mig igen. Tjatar om att träffas, sex och gud vet allt. "Varför det?" frågar jag, och tillägger att karlarna står ju för fan som spön i backen här, så sex kan jag få när jag vill. "Ja, du är ju otroligt vacker, så det förstår jag" svarar han, och jag blir lite brydd på att han plötsligt är allvarlig. Men tackar för komplimangen, och återgår till att riva käft bara.


Karln är ju inte klok. Han håller på att importera sin flickvän från någon öststat, och efter 10 månaders slit ska hon äntligen komma till Sverige på tisdag, om jag fattat det hela rätt. Och så ringer han och tjatar på mig?? Seriously. Jaja, han om det. Jag har då definitivt inte tänkt varken hoppa i säng med honom eller något annat. Glöm det.


Annars är det väl inte mycket att rapportera från min kant idag. Borde åka till dagis, men sov länge och har inte ens klätt på mig ordentligt än. Fick faktiskt nästan en hel natts sömn inatt! Yeay! Okej, jag somnade inte förrän runt ½3 inatt, men ändå. Kanske har det också spelat in det här med pojkvännen, och påverkat sömnen, eftersom jag sover så gott omedelbart efter att ha avslutat det där. Även om jag nu inte upplevde det som jobbigt på det sättet.


Det verkar förresten som jag får en ny pro bono-sak på mitt bord. B hade en kompis som har problem med sitt ex och umgänge med barn eller vad det nu var, så han frågade om jag kunde hjälpa killen ifråga. Jag tvekade en smula, för jag har då att göra som det är, och när B dessutom upplyser mig om att killen är singel och snygg, så kände jag mig bara än mera benägen att dra öronen åt mig. Det hjälpte inte heller att B gav mig komplimangen "Du kan fan allt, du!".


However, killen ifråga har tidigare hängt på en mailinglista både B och jag hängt på i över 10 år nu, och kutymen är att vi alltid ställer upp för varann, vare sig man är eller har varit medlem på den listan. Dessutom är män fortfarande väldigt mycket i underläge i vårdnadsfrågor i Sverige (det är inte bara kvinnor som kan ha jämlikhetsissues), eftersom rättspraxis fortfarande är att mamman har störst "rätt" till barnen. Alltså sa jag okej till att hjälpa honom. Förhoppningsvis räcker det med att ge den information han behöver om lagar och regler, vilken rättspraxis som gäller och hur han ska bära sig åt för att rätten inte ska köra över honom.


Jag borde verkligen få tummen ur här, men jag känner mig förbaskat loj idag. Lite för avslappnad, liksom. Borde åka till dagis, borde göra oss i ordning för att åka till tandläkaren med minstingen. Han har en sån där rutinundersökning inbokad idag, så det är liksom inget märkvärdigt. Jag funderar på att avboka den, och strunta i dagis, och bara...vara. Det kan man väl få göra ibland, eller hur? :-)


Kaffe är gott, förresten. Men det visste ni väl redan? :-)

Av /A - 17 augusti 2009 23:30

Se där ja, då har jag även fått svar på mailet. Det blev ett försvarstal samt förebråelser om att jag inte går att lita på. Jaja. Han kan iaf lita på att det är över, om inte annat. Har blockerat honom både på FB och msn, så att jag ska slippa vara övervakad. Skulle han akut behöva ha tag på mig, så kan han skicka sms. Fast jag skulle definitivt föredra om han lät bli, förstås.


Över. Holy crap, så skönt! Nu ämnar jag hålla förbaskat hårt i min singelstatus, var lugn för det. Ska jag någonsin dejta igen, så ska de fanimig få göra ett IQ-test först, ha _minst_ en längre relation bakom sig, ha varit/vara småbarnsförälder och inte hänga upp vare sig sitt liv eller sitt ve och väl på mig. Och hör sen.

Av /A - 17 augusti 2009 21:02

Så, då var mailet skickat, och jag anser mig vara singel igen. Det känns bra. Känns rätt på alla sätt och vis. Låt oss nu hoppas att han inte reagerar som förra gången bara...Men det får väl visa sig.


Förutom att återta min singelstatus, så har jag även blivit av med överdelen av vitrinskåpet, fått sorterat ut en hel sopsäck till med skräp, och fått slängt både den och säcken från igår. Med andra ord har innehållet i min lägenhet minskat med ett stort skåp och två sopsäckar skräp, samt lite leksaker sedan igår. Känns mycket bra, även det.


Jag kommer få börja min höst med blanka papper, så att säga. Singel, med en plan inför framtiden och karriären, och med en uppgraderad och uppfräschad lägenhet. Och med att ha gått ner i vikt, dessutom :-D Haleluja! Nu fattas bara lite extra pengar ;p

Av /A - 17 augusti 2009 17:07

Eftermiddag. Det har varit en ovanligt lugn dag här hemma, med bara ett barn. Sonen verkar också må bra av det, än så länge iaf. Det kan nog vara skönt att få ha mamma för sig själv lite när man genomgår en sådan intensiv utvecklingsfas som han gör nu. Han har varit långt mer kommunicerbar idag än han normalt sett är, eftersom han då fokuserar väldigt mycket energi mot sin syster istället.


Vi åkte till dagis en sväng och hälsade på lite, och de som jobbar där blev väldigt glada att se oss. Av någon anledning är de inte bara förtjusta i mina barn, utan även i mig. Varför vet jag inte riktigt, men det är ju alltid trevligt att vara omtyckt :-)

Sonen var minst sagt blyg under den timme vi var där, och valde att sitta i mitt knä hela tiden. Det var som jag misstänkte på den punkten. Han behöver få mjukstarta efter sin långa ledighet, och i och med att hans syster inte längre är där. I våras kunde han ju bara springa in på andra avdelningen om han saknade henne, men nu är hon ju inte kvar där längre.


Jag hade liksom tanken att vi kunde ta det lugnt den här veckan, innan jag börjar skolan nästa vecka, och det var inte förrän nu på eftermiddagen jag kom på att jag börjar ju inte alls nästa vecka - jag börjar ju veckan därpå. Jag har alltså två hela veckor på mig att kombinera ledighet med att slutföra mina sommarstudier. Härligt!


Eftersom solen sken och det var ett alldeles underbart sensommarväder under förmiddagen, så beslöt sonen och jag att promenera hem, men att ta vägen förbi affären samtidigt. Det är den längsta promenad jag tagit sedan ryggen blev bra för en vecka sedan - och det gick alldeles utmärkt! Hurra! Kände inte tillstymmelse till vare sig ryggont eller ischias, och jag kunde utan problem bära en tung kasse från dagis (med dotterns saker, som vi inte hade hämtat ännu) och sedan även en ännu tyngre kasse från affären. Underbart!


Väl hemma hade jag fått svar från professorn jag hade mailat, och som alltid ställer han upp för sina studenter. Mycket bra människa *tycka*. Han är dessutom den där sorten som är konkret och rakt på sak, något jag alltid uppskattar hos andra människor. Jag ska åka och träffa honom nästa måndag, så ska vi diskutera lite hur jag ska lägga upp mina studier härifrån och framåt. Jag hoppas och tror det blir en givande diskussion.


Ikväll kommer exet förbi igen, för att hämta överdelen till vitrinskåpet, som han inte fick plats med igår. Ska bli skönt att bli av med det, och jag känner mig genast inspirerad att fortsätta plocka och dona här. Det tokröjda sovrummet var sååå skönt att gå och lägga sig i igår, och det gav definitivt mersmak vad gäller röjandet.


Apropo viktnedgångar och sånt - vet ni vad som är lite lustigt? Trots att jag äter såpass lite just nu, så känner jag mig ändå piggare än jag gjorde innan, när jag åt normalt. Och på nåt sätt känns det faktiskt rätt skönt i kroppen att inte äta så vansinnigt mycket lagad mat, med alla fetter och kolhydrater det brukar innebära. Kanske är det helt enkelt så att min kropp mår bäst av en diet som inte innehåller så mycket lagad mat...*fundera*. Mat med lågt fettinnehåll har ju dessutom alltid varit det jag har föredragit. Hellre en sallad utan dressing än en biff med bearnaise, t.ex Jo, allvarligt...jag tycker faktiskt det är godare med sallad, och jag äter mig mycket hellre mätt på det än på fet mat. Jag har alltid varit sådan. Inte därmed sagt att jag inte uppskattar en redig potatisgratäng nu och då, men samtidigt...även det är ju i grund och botten en tillagad växt istället för kött. Även om det nu är gräsligt mycket fett i det där.


Nåväl...om man skulle röja lite mer här kanske...

Av /A - 17 augusti 2009 09:01

Första dagen i vårt nya liv. Bara minstingen och jag hemma, och nog märks det skillnad allt. Det är ingen som slåss! Inga tjuvnyp, inga slag, inga sparkar, ingen som sliter varann i håret - det är toklugnt hemma :-) På nåt sätt tycker jag det måste kännas skönt även för barnen att inte börja dagen med att ryka ihop...att det ska kunna finnas såna fördelar med det här också.


Alldeles strax ska jag ta med mig sonen och åka till dagis för första gången sedan i juni nån gång. Känns som om det var evigheter sedan vi var där. Nå, det var det ju också iofs. Är lite spänd på vad sonen kommer tycka om att återvända efter så lång tid, och när hans syster inte finns på avdelningen bredvid. En annan sak jag måste kolla är hur bussen går numera, för förra veckan när jag passerade dagis, så stod det en lapp på en stolpe på en av busshållsplatserna om att rutten skulle läggas om, och fr.o.m idag inte åka den vägen.


De senaste dagarna har känslan av höst blivit allt mer påtaglig. Det har blivit kyligare och jag har faktiskt haft balkongdörren stängd det senaste dygnet, för första gången sedan i maj nån gång, tror jag. Även fönstren i vardagsrummet, som stått öppna större delen av sommaren har jag stängt nu.

Det känns skönt att det går mot höst igen. Ska bli skönt att få komma igång med vardagsrutinerna igen, skönt att återvända till min skola (i Uppsala är alla fakultet spridda över hela stan, och sommarkursen har varit vid ett annat fakultet), och skönt att träffa klassen igen. Trist dock att några har hoppat av sen i våras. Ja, hela min studiegrupp (3 pers) faktiskt...kan undra om jag borde ta det personligt? ;p


Nej, det gör jag inte, det hade inget med mig att göra. Men jag kommer sakna dem, för det var tre jättetrevliga och intressanta människor, som alla var otroligt olika varann. Dels var det ju jag, som förstås var äldst, som har varit företagare och sånt, och som hade barn. Sen var det S, som helt klart hade en poetisk ådra, som var jätteintresserad av film och filmskapande, vars farfar (eller var det morfar?) har fått nobelpriset i litteratur. Och sen B, som hade en nästan feminin framtoning, men ändå var jättegrabbig och spelade fotboll, hinkade öl och (misstänker jag) förförde flickor på löpande band, och som utan tvekan är en av de fyndigaste och roligaste människor jag träffat någonsin. Och sist, men inte minst, har vi T, som framstod som en lite androgyn tjej och lite tillbakadragen. Jag hade mina misstankar, och senare under terminen fick vi alla veta att hon var transsexuell, och om jag inte missuppfattat något kommer bli en han fullt ut inom en inte alltför avlägsen framtid. Nå, för henne är det nog snarare frågan om en formsak bara, jag skulle tro hon ser sig som en han åtminstone större delen av tiden. Jättetrevlig och intressant människa, h*n också. Det kommer helt klart kännas tomt utan dem den här terminen.


Hm...kanske bara skulle ta med mig sonen och hälsa på lite på dagis idag. Vi har ju inte anmält att vi ska komma, insåg jag, så de har nog inte planerat in honom i maten och så. Och det kan nog vara lagomt åt sonen också, när han nu varit borta så länge. Mjo, så får det nog bli.


Annars har jag inga jättestora planer för dagen. Studera vidare lite, och fortsätta den uppröjning jag påbörjade igår. Ja, jag tog faktiskt itu med sovrummet igår kväll, vilket var otroligt skönt. Det blev en hel sopsäck med skräp + en papperskasse bara från mitt rum, och då har jag ändå en flyttkartong kvar där inne som jag inte gått igenom än. Får se om jag gör det idag, eller om jag låter den vara så länge. Den innehåller mestadels memorabilia, tror jag. Nån skokartong med småsaker sen första halvan av tonåren och lite såna saker, tror jag.


Annars så har jag skrivit mailet till pojkvännen. Det där om att jag vill sätta punkt nu. Men jag har inte skickat det än. Var sömnlös även inatt, så jag satte mig att skriva, men tog mig inte för med att skicka det eftersom jag såg att han var online. Orkade inte prata då, så jag bara skrev det och sparade det. Vill väl känna mig säker på att jag formulerar mig rätt också, så jag vill nog läsa igenom det en gång till innan jag skickar det. För även om jag kan reta mig oerhört mycket på honom, så vill jag ju inte såra honom i onödan. Han är ju i grund och botten snäll, även om han är oerhört oerfaren på de flesta områden i livet.


Jag har försökt förklara att det inte känns bra, att jag inte tycker jag når fram när vi kommunicerar, att jag upplever det som att han har en bild av mig som inte överensstämmer med verkligheten, och det här att vi är på så vitt skilda ställen i livet (att han aldrig ens varit sambo, och att jag ska bli mormor). Såna saker. Samtidigt känns det lite som att jag borde prata med honom istället och säga vad jag tycker, men jag drar mig för det. Jag vet ju att han kommer reagera extremt känslomässigt, både med att bli otroligt sårad, ledsen och att tigga, och att bli arg och hota. Åtminstone var det så han reagerade förra gången, och med tanke på att hans känslor inte direkt tycks ha minskat sedan dess, så är jag inställd på väldigt kraftiga reaktioner även den här gången.


Mest av allt är jag nog rädd att jag ska upprepa gamla misstag och låta honom få sin vilja fram, och därmed behöva upprepa eländet en gång till längre fram. För det finns ingenting han kan säga som kan få mig att känna annorlunda, men för någon som jag så kan det lätt bli att man till slut bara suckar för sig själv och säger "jaja..." och så får han som han vill. Och det vinner ju inte någon av oss nåt på. Nej, det är nog kanske bäst att skicka det där mailet istället.


Hujedamig, vad trött jag är idag. Tog tid att somna även inatt, som sagt, och jag försov mig på morgonen. Exet hade en teori om att det kunde bero på att jag har så svårt att få i mig mat just nu, och att kroppen därför jobbar så hårt med fettförbränning hela tiden. Att eftersom jag inte tillför mat i någon omfattning, så tar kroppen av reserverna, och har därmed tillgång till energi hela tiden. Och det låter ju faktiskt tänkbart att det kan vara så. För jag är ju inte orolig på något vis, mår inte dåligt, känner mig inte stressad eller spänd. Det är iaf en tänkbar teori han har framlagt.


Krymper gör jag iaf, och det är jag ju inte precis ledsen för. Gudarna ska veta att jag behöver krympa. Nackdelen är dock att processerna alltid avlöser varann, så att först tappar man vikt, sen drar kroppen ihop sig. Konsekvensen blir att när man tappar vikt snabbt, som jag gör nu, så blir man ju minst sagt en smula svampig i kroppen innan huden drar ihop sig också. Snyggt värre. Eller inte. Det är väl tur jag inte nyss har träffat någon jag behöver klä av mig inför ;-)


Jag har faktiskt såna här perioder nu och då. Men det var ruggigt länge sen sist. Måste vara mer än 10 år sedan nu, tror jag. Men förr hade jag det lite nu och då. Jularna var gärna såna tillfällen, minns jag. Alla andra gick upp i vikt över julen, men jag gick alltid ner. Och den snabbaste viktminskningen jag haft, då gick jag ner 12 kg på 14 dagar. Det går ruggigt fort när det blir så här, med andra ord.

Det går fort nu också. Lite drygt fyra kilon har försvunnit på en vecka. Lite väl mycket, men men...funkar det likadant nu som det har gjort förr om åren, så kommer jag inte gå upp allt igen när aptiten väl återvänder, utan det brukar vara bara nåt kilo eller två. Och det kan jag ju leva med. Huvudsaken är att jag går ner totalt sett.


Nej, det är väl dags att pallra sig iväg till dagis. Ni får ha en bra dag, allihop! :-)



Av /A - 16 augusti 2009 16:32

Så har exet varit här och hämtat dottern. Jag har just haft min första helg som bara helgförälder åt henne. Känns mycket märkligt. Inte ledsamt, bara märkligt. Men tids nog kommer väl även sorgen över att se dottern så sällan.


Nu är jag i praktiken bara en fjärdedels förälder. Båda de äldsta bor i huvudsak hos sina pappor, och den yngsta på halvtid hos mig och på halvtid hos sin pappa. Weird. Det är en ny epok, helt enkelt. Ett nytt kapitel. Ett kapitel där jag kommer ha ovant lugnt hemma, med bara treåringen hemma två veckor i stöten, och de stora barnen på helger och lov.


För mig som mamma är det inga konstigheter att göra på det här sättet, men jag kan tänka mig att det för omvärlden kommer se konstigt ut. En mamma som bara är helgförälder? Hujedamig, så kan man väl inte göra? Men jodå, det kan man visst. Hur mycket mamma jag än är, så går barnens ve, väl och vilja före mina egna känslor.


Den äldsta fick ha kvar sitt huvudsakliga boende hos sin pappa den gången vi separerade. Han var då 4 år och en väldigt känslig sort (det kan han fortfarande vara, även om han vuxit av sig det mesta nu), och att rycka upp honom från det hem han hade haft hela sitt liv, sin underbara dagmamma osv bara för att jag skulle tillfredsställa mina egna känslor och önskningar var aldrig aktuellt.


Och nu är det dotterns tur att ha sitt huvudsakliga boende hos sin pappa, nu när hon ska börja skolan. Hon har själv fått vara aktivt delaktig i beslutsfattandet kring vart hon ville gå i skola, och har självmant valt att gå i skola i Stockholm, där pappan bor. Hon må vara bara 5, snart 6 år, men hon har fullständigt klart för sig vad hon vill och inte vill, och hade jag satt mig på tvären och vägrat henne rätten att försöka bo hos pappa och gå i skola där, så skulle hon aldrig förlåta mig. Hon är sin mor upp i dagen, och jag minns mycket väl den åldern. Dessutom är det inte längre dit än tillbaka, och hon vet att hon har möjlighet att ändra sig ifall det inte känns bra.


Själv försöker jag se det hela positivt. Det är definitivt lättare med ett än två barn hemma, både vad gäller logistik och den allmänna atmosfären (med tanke på deras totalt olika personligheter och deras förmåga att ryka ihop ständigt och jämt). Det kanske rent av kan vara bra för dem att slippa de ständiga konflikterna sinsemellan.

Och för mig personligen blir det ju än mera tid att ägna åt studier, träning eller vad jag nu vill ägna mig åt. Som sagt, jag försöker se det positivt. Saker och ting blir så mycket lättare då.


Så. Ett nytt kapitel i livet har inletts. Ett barn på halvtid bara. Oj, vad märkligt. Det var ju några år sedan senast jag var ens i närheten av att leva på det sättet. Lustigt nog är min spontana reaktion just nu att vilja ta itu med den där uppröjningen här hemma på allvar, att få rensat och börja om även på den punkten. Minstingen fyller fyra om några månader, och bebisåren är definitivt förbi. Nu följer ett par år av den här lösningen, innan vi ställs inför nästa val - vart vill minstingen gå i skola? Kanske vill även han gå i samma skola som sin syster, och jag övergår till att enbart vara helgförälder? Det får tiden utvisa. Men jag tänker tanken, givetvis. Inte med sorg, bara som ett konstaterande om att det även kan bli så.

Ovido - Quiz & Flashcards