Alla inlägg den 27 augusti 2009

Av /A - 27 augusti 2009 23:41

Sängdags alldeles strax. Ska bara skriva några ord här - och äntligen peta in lite bilder (på tiden) - innan jag trillar omkull i sängen.


Det har varit en lugn kväll. Lite disk och plock, lite stickning, och så har jag läst "Perikles' liktal" ur Thukydides, "Kriget mellan Sparta och Athen", Gorgias "Lovtal till Helena" (Helen of Troy) och Isokrates' "Mot sofisterna" och "Antidosis", som vi bland annat ska diskutera på seminariet på tisdag. På måndag ska jag sätta mig och göra en retorisk analys av "Perikles' liktal" dessutom, samt förhoppningsvis få läst första kapitlet ur kursboken, om den har hunnit komma tills dess. Mycket litteratur blir det. Och tur är det att man är flerspråkig, upptäckte jag idag, för utöver att ha litteratur på svenska och engelska, så upptäckte jag idag att en del av referenslitteraturen till Att Tala II-kursen är på tyska.


Som sagt, en lugn kväll. Längtar efter höst på riktigt, och längtar efter december och jul. Alla barnen hemma på julen i år - underbart! Vi ska äta gott och må gott, och jag tänkte jobba på ordentligt med studierna innan jul, så att jag kan unna mig ledighet så mycket som möjligt under mellandagarna. Vi kommer skriva uppsats under december och januari, och på egen hand, så jag hoppas få mycket gjort innan jul.


Jag har redan en ganska lång lista på julklappar åt barnen. Den kommer kortas lite, men en del av det är redan spikat. Som varsin stickad tröja t.ex Äldsta sonens håller jag på med nu, och de andra är än så länge på planeringsstadiet. Dock kom yngsta sonen ikväll och önskade sig en Spindelmannen-tröja, så det får väl bli det istället för den tänkta pirattröjan då. Har dessutom spanat in tecknad Spindelmannen-film åt honom, som jag tänkte han skulle få. Till dottern funderar jag på Narnia-film, det tror jag hon skulle gilla.


Julklappströjan åt äldsta sonen är påbörjad.


Äppelstrumpa nr 1 börjar närma sig slutet. Söt, men tidsödande stickning. Går åt nästan lika mycket tid åt att hålla isär alla trådar, som att faktiskt sticka.


Trött, osminkad kvällsMama, som snart...


...tänker göra den här lilla sötnosen sällskap bland sängkläderna.


God natt med er! :-)

Av /A - 27 augusti 2009 17:44

Jao, jao...det blev minsann en vända till bortåt Biltema på andra sidan stan idag. Hämtade minstingen på dagis, och drog raka spåret vidare för att införskaffa en ekernyckel till cykeln. Det visade sig nämligen att fälghelvetet var snett (förmodligen sedan cykeltjuvarna ramlade på cykeln tidigare i somras), samtidigt som en del av ekrarna satt lösa. Alltså behövdes en ekernyckel.


Sagt och gjort. Ekernyckel införskaffades, och ekrarna sitter nu som de ska. Synd bara att man inte kan säga samma sak om cykelhjulet/fälgen...sned, snedare, snedast. Bara att plocka av åbäket och försöka rikta det, med andra ord. Fast det ids jag inte göra idag, det får bli i helgen eller så. Idag har jag gjort alldeles tillräckligt, känns det som, så mycket som jag flängt runt på sjuttioelva olika bussar osv. Men men...det verkar iaf inte som det är punka på däcket - alltid något.


Nu är det kväller, och vi varver ner lite, sonen och jag. Något städat blir det inte idag, men jag tänkte få undan disken åtminstone, så får jag väl städa i morgon istället. Så ikväll blir det disk, kompendieläsning och kanske lite stickat också, om jag har tur. Och i morgon är det fredag, och framåt kvällen kommer dottern äntligen hem! :-)

Av /A - 27 augusti 2009 12:21

Idag har jag varit Tour Guide Barbie. Eller nåt sånt.


Lämnade av minstingen på dagis, och fortsatte sedan in till stan. Tog först en vända till skolan för att köpa på mig kompendierna inför retorik- och talakurserna, och fick guida runt en massa människor på skolan, som inte hittade vart de skulle.


Sen ner på stan, leka vägvisare igen, och in på Akademibokhandeln, för att införskaffa ny almanacka inför skolåret, och skrivblock. Vidare till UL's ställe i stan för att tanka på ena busskortet, visa lite mera väg och låna ut min tändare, sprang på Jenny B och surrade lite med henne, och sen styrde jag kosan mot Boländerna, där jag bytte ut kolsyrepatronen och införskaffade cykelventiler. Och nu är jag hemma igen.


Kaffe. Jag säger bara det. Kaffe. Tur jag hann få i mig ett par koppar innan jag drog iväg, annars hade jag nog avlidit innan jag kom hem igen. Eller fått köpa en hink kaffe på Waynes eller i Matikum.

Nu blir det lite lugnt här en stund, innan jag ska gå ut och stoppa i ventilen i cykeln och pumpa däcket. Låt oss för guds skull hoppas att det bara är det som fattas, och att ingen roat sig med att sticka hål på det också, eller något annat skojsigt. Sen ska sonen hämtas, och jag ska ägna kvällen åt att föra över allt som ska föras över från gamla almanackan till den nya, samt göra min planering inför hösten.


På bussen hem var det en sak som slog mig förresten. Plötsligt kom jag på varför jag får såna problem med vissa män, varför de blir så hejdlöst kära, varför de inte kan släppa taget om mig. Det handlar ju just om det där med att se andra människor. Jag är bra på det. Ger ofta komplimanger, spontana småsaker bara, eller är bara allmänt trevlig. Och det är klart...är man lite känslig och kanske väldigt mycket längtar efter någon, och det dyker upp någon som är trevlig och säger snälla saker...det är väl lätt hänt att bli kär då. När man känner sig sedd liksom. Det är det jag gör fel hela tiden. Eller fel och fel...det är väl inget fel i sig, men det blir ju lite tokigt för mig då. Jag får vara lite försiktigare, antar jag. Inte alltid ge komplimanger eller sånt som kan uppfattas som uppmuntran, utan istället hålla en väldigt strikt linje. Det kanske kan hjälpa. Trevlig, men inget mer. Inga komplimanger. Hm. Får testa det ett tag.


Nä, nu ska Tour Guide Barbie dricka sitt kaffe, innan hon knatar ut och förvandlas till cykelreparatör Reodor Felgen istället ;-)

Av /A - 27 augusti 2009 08:16

Torsdag. Bara två dagar kvar av den här veckan, sen blir det helg. I morgon kommer dottern hem och stannar tills på söndag, då båda barnen blir hämtade av sin far, och jag får två barnlediga veckor. Skönt på sitt vis, så kan jag fokusera på studierna och träning då.


Bara några dagar kvar tills skolan börjar på tisdag. Känns mycket bra. Det har gått hela tre månader sedan jag såg klasskamraterna sist. Tiden flyger minsann. 

Har inte mycket att skriva om idag, åtminstone inte än. Sonen ska till dagis snart, där de ska ha lite fest idag (de bakade bullar igår). Jag funderar på att pallra mig över till andra sidan stan och fixa en ny kolsyrepatron, för den jag har gick just tom. Annars så är det väl mest städning och så som står på schemat idag. Ja, och så lite pluggande, förstås. Fick brev från läraren i första retorikkursen igår, med läsanvisningar inför första seminariet, eftersom det blivit ändringar i kurslitteraturen.


Ni minns kanske boken jag var så förutseende att snabbt som ögat låna på universitetsbiblioteket? Den har plockats bort från litteraturlistan, eftersom den var så svår att få tag på. Den var dessutom dyr, skulle kosta 500 spänn. Nu har vi istället fått en annan bok, som bara kostar 175. Hurra för det, säger jag då. Fast jag kollade runt en gång extra, och upptäckte att Bokus nu hade fått in just den boken vi ursprungligen skulle ha - och skulle ha 875 spänn för den! Yikes! Jag säger som Sussie - de pengarna kan man ju köpa en jäkla massa sushi för ;P Nej, jag är glad att jag slipper köpa den boken, men också glad att jag lånade den på biblioteket, för nu kan jag använda den som referenslitteratur istället.


Jag borde ha gjort klart bildkursen från i somras under de senaste två veckorna, förresten, men jag har inte förmått ta itu med det. Men jag känner mig inte alltför stressad. Jag har ju i praktiken ett helt år på mig att göra klart det där. Jag kan poa med det lite inemellan, när jag blir trött på retoriken istället.


Hm...undrar om jag skulle ta en liten turné till andra sidan stan idag. Då skulle jag kunna införskaffa en ny cykelventil också, för den jag vet ska finnas någonstans här, är spårlöst borta. Jag vände upp och ner på lägenheten igår, men hittade den inte någonstans. Däcket blir ju förstört av att stå sådär. Sen funderar jag lite på hur jag ska göra med cykelkärran...det är för all del praktiskt med en kärra när jag ska ha mycket grejer med mig, men hur ofta händer det? Och nu när jag har bara ett barn hemma, så sitter ju han precis lika bra i cykelbarnstolen på cykeln. Dock hade kärran spruckit lite i en söm i sitsen, såg jag, så jag vet inte om det går att sälja den. Eller jo, det gör det nog, men jag får nog inte så himla mycket för den.


Lite trist känns det ju att göra sig av med den också, för den har varit guld värd de här två åren jag har haft den. Men nu är barnen så stora, så jag har inte samma behov av den längre - speciellt inte när jag bara har ett barn hemma som behöver fraktas runt. Nej, jag kanske skulle passa på att sälja den innan det blir vinter, för jag har då baske mig ingenstans att förvara den över vintern. Den går inte ens in i förrådet i källaren t.ex


Snart dagisdags...lite mera kaffe, lite kläder, sen ska vi bege oss. Ni får ha en bra dag, people :-)

Ovido - Quiz & Flashcards