Alla inlägg under maj 2009

Av /A - 31 maj 2009 12:53

Kan någon upplysa min 3-åring om att "Mors Dag" inte innebär att den ömma modern vill arbeta MER än hon annars gör? Och att hon i synnerhet inte vill ligga på knä och plocka glasbitar från alla möjliga och omöjliga skrymslen i vardagsrummet? Jag säger bara det...min 3-åring skulle jag kunna hyra ut som instruktör för terrorister just nu *pust*.


Av /A - 31 maj 2009 10:05

Mors dag. Jag är sugen på skattjakt. Men inte vilken skattjakt som helst, utan loppis/second hand, för att göra några fynd till barnens julklappsutklädningslåda som de ska få i år. Hattar, mössor, muffar, skor, väskor...såna saker är jag på humör för att leta efter idag. Men jag är också sugen på att köpa en varsin liten skattkista från Panduro, som jag kan dekorera åt dem. Har länge tänkt att jag skulle göra en riktig skattjakt åt dem. Spraymåla små stenar guld- och silverfärgade, och lägga ut dem som spår, samtidigt som de får en enkel karta att följa, och sen får de hitta en varsin liten skattkista med godis eller nåt i. Och när godiset är slut, så kan de ha stenarna i dem istället, och leka skattjakt precis när de vill.


Det är vad jag är sugen på att göra idag. Men det får nog bli i morgon, tror jag. Jag ska unna mig ett långt bad (och raka benen ;)), sen ska vi äta lunch. Efter det blir det nog en sväng på affären för att handla lite grillad kyckling och crème fraiche, så kan jag göra picknick-wraps till i eftermiddag. Om vi hinner då...barnen blir ju hämtade av sin pappa idag. Och om de har lagat bankomaten idag. Igår kväll var kortmatningen trasig, så den tog inte emot korten. Det var bara nätt och jämt att jag hade pengar nog att handla det jag behövde till pizzan.


Apropo i går kväll...jag fick höra att någon trott att jag bara studerade av ekonomiska skäl, för att få pengar. Jag är fortfarande lite chockad över det. Jag hoppas verkligen det bara var ett missförstånd för den ena människans räkning, och inte något som flera går runt och tror. Det är inte tekniskt möjligt att komma längre ifrån sanningen. Jag älskar att studera och lära mig nya saker, det är något av det roligaste jag vet, och har alltid varit det. Herregud, jag började läsa norska lagboken när jag var 8-10 år, bara för att det var roligt! Så ja, jag blev rätt chockad över att få höra det där. Det är som om att gå runt och tro att jag är blåneger, hur blekvit jag än är. I mina ögon är det samma sak. Lika långt från sanningen. Men det förklarar ju också de ständiga påtryckningarna från den kanten om hur mycket bättre det var att jobba och tjäna pengar, än att studera. 

Nå, jag ska inte orda mer om den saken, det var mest bara ett konstaterande. Jag blev chockad. Någon jag trodde kände mig hyfsat väl gjorde inte det alls. Det är inte hela världen. Nu vet vederbörande bättre, och känner mig alltså lite bättre idag än igår, och det är ju bra.


Nu får det bli lite mera kaffe, sen ska tanten drutta omkull i ett bad och göra sig schnygg! ;)

Av /A - 30 maj 2009 20:11

Det råkade bli en shoppinglördag. Tog med mig barnen in till stan och folkmyllret (Det är ju Uppsala Pride, samtidigt som det är EU-val om en vecka, så det var en del folk på stan), och sen varvade vi shopping med att strosa i solen och äta glass.


Det blev en del shoppat. Dottern fick en Fairies-tröja, ett par piratbyxor, baddräkt (hon föll handlöst för en med My Little Pony-motiv), trosor och ett diadem med Hello Kitty. Sonen fick shorts, två t-shirts (i turkost och vitt - jag blir alltid lika glad när jag hittar pojkkläder i GLADA färger), såna där vattentatueringar och badbyxor (med Spindelmannen på - givetvis).


Och så jag då. Köpte faktiskt en hel del åt mig själv, för en gångs skull. Och allt i vitt(?!?). Jag måste ha inbillat mig att jag kommer få en massa färg i sommar. Eller om min hjärna fått för sig att jag ska köra en Spöket Laban-stil i sommar? ;) Det blev iaf högklackade (ursnygga!) skor, tygskor, två linnen och ett par pirattights.


Det har varit en okej dag, och vi har njutit en hel del av sol och värme. Var ute och lekte en stund på eftermiddagen, efter att vi hade varit i stan, och sen gick vi och handlade det vi behövde till våran pizza. Så ikväll har vi gjort pizza med mozzarella, parmaskinka, ruccola och färsk basilika. SÅ gott! Och till efterrätt marängswiss. Jag säger bara det, det blir så mycket god mat den här helgen, så på måndag lär jag ansöka om att min breda röv ska få bli ett eget postnummerområde ;)


Resten av kvällen ska ägnas åt lite egenvård, lite tv, lite stickning och lite allmänt mys bara. 21:05 börjar Askungen med Malena Ernman på SVT2 (och inte SVT1, som jag påstod), så då kryper jag upp i soffan med stickningen :)

Av /A - 30 maj 2009 10:22

Idag har vi riktig sommar. Solen skiner från klarblå himmel, och det är åtminstone 25 grader varmt. Det blir en dag i solen idag, med andra ord. Dock inte förrän i eftermiddag, då vi kör tvättstugerace nu på förmiddagen.


Kände mig förbannat osugen på att ränna ut i tvättstugan idag, det har känts mest jobbigt hela veckan, och jag har skjutit upp det gång efter annan (har iofs inte riktigt haft tid heller). Men iom det fina vädret, så var det toktomt där ute. Alla är väl ute i solen, bakissover, eller också har de åkt hem till mamma och pappa.


Soligt och fint idag, som sagt var. Blir till att vara ute sen. Kanske göra en picknick? Och så kan jag ju se till att påbörja den andra spetsstrumpan då, medan barnen leker (stickade inte en maska igår kväll). I övrigt blir det nog en rätt så lugn dag. Emma (the dog) har varit här sen igår, så hon blir väl hämtad vart det lider, så då blir det väl en fika med M&J också. Och ikväll blir det opera! Ja, inte på riktigt då, utan på tv. Malena Ernman i Askungen på SVT1. Röstfixerad som jag är, så lär jag ju kasta ett öga på det *s*.

Av /A - 29 maj 2009 17:32

3-åring, lättare begagnat men många mil kvar. Frekvent underredsbehandlad, billig i drift. Saknar volymknapp och styrningen fungerar lite sådär. Något för den händige modige. Kan även användas som preventivmedel.


*pust*

Av /A - 29 maj 2009 16:14

Idag blir det fredagsmys i Regnbågen. Jag ska strax kasta mig över disk och städning med berått mod, varpå vi ska bege oss till Ica och införskaffa diverse förnödenheter. Det blir tacopaj och marängswiss idag, och vågjäkeln åker ut genom fönstret om den vågar så mycket som blinka till med en endaste digital liten siffra.


Var in på Y&T, och köpte två garnnystan + lite silvertråd att lägga med, men jag är inte nöjd med färgen. Den känns inte rätt. Så de ska få ligga och mogna lite innan jag påbörjar den stickningen, så får vi se hur det känns sen. Istället ska jag sticka lite mer på min Land Girl Sweater, samt påbörja andra Diagonal Lace-sockan. Så kommer min fredagskväll se ut. Mat och stickning, och jag kanske rent av kastar ett öga på Hitch på SVT1 ikväll. Will Smith är allt som oftast ett förnöjsamt sällskap.


Nej, inga ursäkter nu...dags att diska! :-)

Av /A - 29 maj 2009 10:24

Nu är jag lycklig ägare till mönstret av Viper Socks. Frågan är nu - hur ska jag kunna hålla mig undan Y&T idag, när jag ska in till stan? Och finns BSG att köpa på dvd nånstans över disk? Frågor, frågor, frågor ;)

Av /A - 29 maj 2009 08:04

Äntligen fredag. Det har varit en oerhört intensiv vecka, både ur studiesynpunkt, men också som mamma. Barnen har haft utflykter, det har varit gårdsstädning och fixande på dagis (som jag dock missade till stor del) och sen den vanliga logistiken med hämtning och lämning förstås. Och dessutom har minstingen blivit av med båda sina galonisar på dagis, vilket ju är lite surt. Det var väl en sak med de ofodrade byxorna, såna är inte så himla dyra, men de har även tagit hans fleecefodrade galonisar.


Själv har jag haft opponeringar, tal och diverse andra lösa trådar som skulle knytas ihop denna vecka, vilket jag också har gjort. Jag har tagit alla poäng jag skulle ta denna termin och släpar inte efter med något, vilket känns mycket bra efter förra årets slit och släp. Sen har det varit en del fikande och lunchande denna vecka, eftersom vi skiljs åt åtminstone över sommaren, och i vissa fall permanent. Två av grabbarna i min klass, tillika från min studiegrupp, försvinner i höst. Tråkigt, tråkigt.


I går var det ytterligare en intensiv dag, då tösen skulle få sin vaccin. Första försöket, för några veckor sedan, slutade ju i katastrof, så igår skulle vi försöka med Stesolid för att lugna henne innan. Sagt och gjort. Tyvärr ändrade lilla frökna sig precis när vi skulle ge Stesoliden, och det hela blev en riktig pers. Inte heller somnade hon av den, som sköterskorna trodde, hon blev bara väldigt, väldigt glad i hatten. Men inte så glad att hon tänkte ta någon spruta. Oooonej. Glöm det. Så det blev en pers, det med. Men nu är det gjort, och tösen, den lilla tokfian, tyckte efteråt att "det där var ju inte så farligt". Jojo, det ska vara min tös det, som tycker det där inte var så farligt. Hon var galen. Krontokig. Vrålade, sparkade, vred sig som en orm. Ja, hon var kort sagt rasande. Men som sagt, efteråt var allt frid och fröjd. Fast något plåster skulle hon jävlar i havet INTE ha. Där drog hon gränsen ;-)


Efter hela vaccin-debacklet var det så dags för utvärdering på UU. Två representanter från vardera årskull (totalt 4 pers alltså, eftersom utbildningen är så ny) skulle få representera sin klass och säga vad vi tycker om utbildningen så här långt, vad vi tyckte kunde göras bättre osv. Mycket bra initiativ av UU, tyckte vi. Så vi diskuterade det en timme, och jag fick även en del annan matnyttig information. Tydligen kommer hela femte terminen bestå av valbara kurser, och då har de tänkt sig att vi ska få välja på kurser som till exempel företagsekonomi eller ledarskap osv. Jah. Jag har redan läst ledarskap, och jag har varit egen företagare i många herrans år. Flera av de andra kurserna är också sådant jag redan läst eller har kompetens inom på annat sätt, så jag kan helt sonika plocka bort en hel termin från min utbildning. Nice :) Blir ju klar tidigare då. Fast jag kommer väl säkert doktorera ändå, skulle jag tro, så det tar ju ett tag innan det är färdigt i alla fall.


I går kväll började min sommarkurs, och jag var trött som en gnu när jag kom dit. Kursen verkar dock kunna bli skoj. Vi ska göra lite allt möjligt, både papier mache-skulpturer, "bok", kompendier, bilder av olika slag givetvis (den heter ju "Bild i skolan") osv. Det kanske kan tyckas lite långsökt att en retoriker läser en bildkurs, men egentligen är det inte det. Jag avser ju att ta en lärarexamen också någonstans undervägs, men om vi nu bortser från det, så finns det även en poäng i att läsa det som just retoriker. För vad är egentligen en bild? Jo, det är kommunikation. Visuell kommunikation med stillastående eller rörliga bilder, vars syfte är att berätta något för oss. Som t.ex en reklambild.  En retoriker jobbar också med kommunikation, men på ett annat plan. Vi jobbar mest med den verbala och skriftliga kommunikationen, men även med analyser av bilder - som t.ex en reklambild. Så att läsa bild som retoriker är ju egentligen att komplettera den retoriska utbildningen och bredda sig. Sånt är aldrig fel.


Hur som helst. Fredag idag. Lugnare dag för oss. Både barnen och jag är lediga, och ska ägna dagen åt att träffa Emmie och barnen, tvätta kläder (om jag kan få tag på en ledig maskin) och träning och städning. Inga studier idag. Jo, jag läser väl igenom häftet vi fick på kursen igår, men det borde inte ta mer än en halvtimme. I övrigt blir det en fika och fixa hemma-dag :) Skönt! Jag ska till och med inleda med att ta ett bad, för jag känner mig lite som något katten har släpat in ;) Men först: Kaffe!

Ovido - Quiz & Flashcards