Alla inlägg den 4 december 2009

Av /A - 4 december 2009 21:16

Nu är det klart! Och så här blev det:


Pepparkakshuset 2009. Bild med blixt här. Motstående sidor är dekorerade likadant som de vi ser här. Det kanske syns dåligt på bilden, men dörren står alltså öppen till huset, vilket gör det enklare för mig att peta in ljusslingan jag har inuti (huset är såpass stort, så jag vågar inte lyfta hur som helst på det).


Utan blixt här. Lite suddigt, men nu ser man iaf att det lyser inuti huset :-)


Och så blev det ju en tomtesläde också. Vart renarna tagit vägen är okänt. De kanske smyger runt husknuten i väntan på julgröten?


Av /A - 4 december 2009 01:23

Idag har det varit bakdag. Pepparkakor, närmare bestämt. Började någon gång vid 14-tiden i eftermiddags, men är fortfarande inte riktigt klar. Eller jo, själva bakandet är klart för länge sedan. Dekoreringen tog däremot flera timmar. Ja, av pepparkakshuset alltså.


Jo, för det blev ett sådant också. Skissade upp en snabb mall i förmiddags, samt en mall på en tomtesläde. Så nu ikväll har jag ägnat mig åt dekorering, och i viss mån montering. Det sistnämnda är dock inte klart ännu, men jag tänkte att ni kunde få se det hela så långt som jag hunnit iaf. Resten får jag ta i morgon.


Jag gjorde mallar...


...bakade en bunt pepparkakor i former av julgranar, hjärtan, barnvagnar, nappflaskor, kronor osv.


 

Sen har jag dekorerat en väldans massa. Här är jag ännu inte klar med alla dekorationer, undantaget tomtesläden som står färdig i bakgrunden.


Och så här ser det ut just nu. Montering pågår. Ett riktigt kitschigt pepparkakshus blev det i år - och stort! Typ dubbelt så stort som de där färdiga man kan köpa.


Nu är det dock sovdags, så jag får göra klart huset i morgon.

Ovido - Quiz & Flashcards