Alla inlägg den 18 december 2009

Av /A - 18 december 2009 18:56

Shoppingdag idag. Nå, delar av dagen iaf. Förmiddagen ägnades åt att göra klart systers julklapp, innan jag åkte iväg och postade den, och därefter drog vidare till stan. Där blev det en sväng till skolans bibliotek för att lämna tillbaka lite böcker, sen vidare till Ohlssons Tyger, Yll & Tyll och Upsala Färg. Alla mina tre favoritaffärer på én och samma dag - inte ofta man gör det ;-)


På Ohlssons Tyger hittade jag det perfekta tyget till barnens trollkarlskostymer, som ska ligga i lådan med utklädningskläder. Det blev även en bit stadigt, svart tyg till väggficka åt äldsta sonen, lite vliesofix och guldband till kostymerna. Sen bar det av till Yll & Tyll, där jag handlade lite garn, som ska bli två par tovade tossor, samt några knappar. Och idag först insåg jag att man fick studentrabatt där - efter att ha varit kund hos dem i åratal, och student i 5 år...yeay. På tiden man upptäckte det dårå - med de mängder garn jag har för vana att handla, så gör de där 10% rätt mycket.


Till sist blev det en sväng in på Upsala Färg, där jag köpte en stor bit kartong för att göra trollkarlshattar av (typ som stjärngossestrutar, som jag ska klä med tyg), ett paket med tre rundstavar (två ska bli trollstavar, den tredje ska vara till upphängningen till väggfickan), och lite lim. Jag har spenderat hejdlöst mycket pengar (nåja, med mina mått mätt iaf), men nu har jag allt hemma som fattades till julklapparna. Nu är det bara det roliga kvar - tillverkningen!   Ikväll är det stickningen som gäller, och i morgon har jag planerat en sydag.


Dagens roliga bonus: Jag skickade ju in några synpunkter på ett par noveller till en undersökning igår, något som var frivilligt. Idag fick jag ett tackmail från en av dem som håller i undersökningen, och det visade sig att jag kommer få en biobiljett för besväret. Nice. Blir ett biobesök någon gång i januari då.

Nu blir det däremot glögg, pepparkakor och lite stickning.


Kartong, tyger, garn. Nöjen, helt enkelt!   

Av /A - 18 december 2009 02:37

Jag borde ha sovit för länge sedan, men istället har jag försökt hinna klart med systers julklapp. Nu är det lyckligtvis inte så mycket kvar, men det får bli i morgon förmiddag, så kan jag skicka den på eftermiddagen.


Det har varit en skum dag. Känns inte som jag har fått gjort någonting alls. Förvisso skrev jag ihop några sidor synpunkter på ett par noveller till en undersökning i förmiddags, samt ett långt mail med en utvärdering av höstterminen till studierektor. Sen har jag plockat lite, flyttat lite möbler, satt upp granen (men inte klätt den ännu) och jag har plockat undan det mesta av pepparkakorna från igår. Fyra proppfulla kakburkar blev det, men jag har fortfarande tillräckligt mycket kvar för att fylla minst en burk till. Måste bara hitta en...


Har dragits med huvudvärk hela dagen, och mått allmänt risigt. Är fortfarande förkyld och snorig (det verkar aldrig släppa taget), och min sena mens gör att jag känner mig minst sagt knäckt. Det blir alltid så när jag går över tiden. Hur som helst, jag tänker inte stressa med de julklappar som är kvar - eller rättare sagt minstingens Spindelmannen-tröja, som är den jag riskerar att inte bli klar med om jag ska fortsätta vara så här risig. Det är faktiskt inte hela världen om han inte får den just på julafton, för han fyller ju år 4 januari och kan få den då istället. Och julklappar lär det bli så det räcker och blir över ändå. De flesta övriga är ju i stort sett klara redan.


Nu ska jag dock försöka sova lite, så får vi hoppas att kroppen stabiliserat sig en smula tills i morgon, när jag måste åka in till stan en sväng.

Ovido - Quiz & Flashcards