Alla inlägg den 14 december 2009

Av /A - 14 december 2009 00:14

Så var Lucia-söndagen över. Och den tredje söndagen i advent. Det har varit en produktiv dag. Jag gjorde klart uppsatsen, och den är nu inskickad. Har haft äldsta sonen här också, som också hade lite skolarbete att göra. Han skulle skriva en deckare på 3 sidor i svenska, men det satt långt in att skriva den. Han har dragit ut på den läääänge, och nu var det hög tid att bli av med den. Så jag hjälpte honom. Inte med själva skrivandet, utan delade med mig av lite skrivtekniska tips, förklarade hur man bygger upp en berättelse, och hjälpte honom vidare när han körde fast.


Är det något jag kan, så är det ju sånt där. Men det som var roligast av allt idag var att se hur jag faktiskt konkret kunde hjälpa honom vidare, hjälpa honom hitta infallsvinklar, idéer osv. Jag dikterade inte hans berättelse, inte en enda stavelse, utan han skrev allting själv. Och det blev faktiskt riktigt, riktigt bra. Sonen kände sig också nöjd med det han hade åstadkommit, och det var så roligt att se hans lättnad över att bli klar med uppgiften, samtidigt som det verkligen syntes hur nöjd han var med den. Det fick mig att känna att det kanske inte vore så dumt att undervisa ändå *s*.


Sen åt vi en sen middag, i sällskap av Lucia-kören i Växjö på SVT1, och så tände vi det tredje ljuset i adventsstaken. Very nice!


 
Lucia-kören i Växjö Domkyrka.


Jag hade egentligen tänkt baka pepparkakor ikväll, men jag har varit så extremt trött, så jag har mest bara tagit det lugnt och stickat lite, samt scannat in den där artikeln till uppsatsen (vilket tog nästan en halvtimme med mitt kassa program). Och så har jag förberett lite inför morgondagen, när jag ska åka till Stockholm och titta på barnens Lucia-firande där. Kameran är laddad och klar, remsan framplockad, resestickning planerad osv.


Egentligen borde jag gå och sova nu, men jag ska faktiskt sitta uppe en stund till. Jag kan sova länge i morgon om jag vill, för jag behöver inte åka hemifrån förrän vid lunchdags. Så jag ska titta lite på The Holiday och roa mig med the kitchener stitch en stund   

Ovido - Quiz & Flashcards