Alla inlägg den 21 december 2009

Av /A - 21 december 2009 22:46

I morse fick jag äntligen hem barnen. De små, that is. Den stora kommer hem i morgon. Men de små (som inte egentligen är så små längre) kom idag. Jag blev väckt klockan 8 av ett telefonsamtal, så jag har varit lite trött idag eftersom det blev sent igår.


Dagen har varit bra. Vi handlade på förmiddagen, och gjorde sedan korv med bröd till lunch. Därefter blev det en sväng ut i snön för att åka pulka - vi hade jätteroligt   Därefter blev det städning av större delen av lägenheten, innan jag gjorde pizza åt oss som avnjöts till julkalendern på tv. Sen borstade vi tänder och bytte om till pyjamas, kröp ner i sängen och läste en saga, och sen var det godnatt.


Ungefär där var det det där Ooops'et kom in. För jag toksomnade, jag med. Nerbäddad under dubbla täcken med två barn som låg mer på mig än bredvid mig, så somnade jag så sött så. Varmt och gosigt, ni vet. Sen vaknade jag två timmar senare, och inser att klockan är nästan 22, och att jag inte kommer hinna alla julklappsgrejer som jag hade tänkt fixa ikväll. Så kan det gå.


Jaja, det är inte hela världen. Jag ska göra klart dotterns kofta ikväll, och sonens klippdocka, sen får jag ta resten i morgon. Har ju både morgondagen och dan före julafton på mig, så det är ingen panik. I morgon har jag inte alls mycket på schemat heller, ska bara torka över golven i äldsta grabbens rum och städa lilla hallen, samt göra köttbullar. I övrigt blir det nog lite pulkaåkande i morgon också, men annars är det lugnt.

Av /A - 21 december 2009 00:44

I morgon kommer barnen hem! Hurra, hurra! 2½ vecka av mys, bus och lek innan vi behöver återvända till vardagen - underbart. Och på den tiden ska vi även hinna med julafton, nyårsafton och lillebrors fyraårsdag.


Idag har det varit ytterligare en kreativ dag, om än lite lugnare än igår. Jag är lite matt, dels eftersom jag är inne på 6:e mensdagen och dels pga den här envisa förkylningen som jag dragits med hela hösten, som inte vill släppa taget. Har haft rejält ont i halsen idag också, men jag är åtminstone inte sjuk :-)


Så här har dagens kreativa sysselsättning sett ut:

Tossorna stickades färdigt och syddes ihop...


 

...sen åkte de in i tvättmaskinen en vända, och kom ut så här. Nåja, nästan så här, jag har givetvis format dem efter tvätten.


Andra ärmen på koftan är nästan klar, och i morgon räknar jag med att bli färdig med koftan.


Jag har slagit in en bunt julklappar, och kan konstatera att högen växer allt mer.


 

Och så har jag gjort en klippdocka av dottern. I morgon ska jag göra en av lillebror också, och dessa ska de få i sina julstrumpor på julafton. Med lite kläder till, förstås.


Ja, det är väl i grova drag vad jag har gjort idag. Lite annat småfix har det förstås också blivit.


Nu är det dock sovdags alldeles strax, för barnen kommer hem redan vid 9-tiden i morgon bitti, och då vill jag åtminstone ha puls ;-) Dessutom ska det arbetas hårt i morgon. Det ska städas, och sen har vi en punkt på agendan som är MYCKET viktig. Vi måste...ÅKA PULKA! :-D

Ovido - Quiz & Flashcards