Alla inlägg den 6 december 2009

Av /A - 6 december 2009 20:11

Sådärja. Pysseldag avverkat. Eller ja, den första pysseldagen iaf. Vi kommer säkerligen släpa fram lite pyssel fler gånger innan julafton.


Vi blev inte så många idag, och tur var väl det, för det blev rätt fullt ändå här med 5 vuxna, 7 barn och én hund. Men trevligt var det! Dock blev jag vansinnigt trött på slutet eftersom jag sovit så dåligt inatt, så när exet dök upp för att hämta dottern en kvart efter att alla åkt, så föll jag mer eller mindre i koma här medan vi väntade på att dottern skulle tugga i sig bullen hon sprang runt med.


Nu har jag dock piggnat till en smula, och fått städat undan det mesta av allt stök. Dock är det fortfarande rött glitter lite överallt   

Nu håller jag på att steka en jätteladdning köttbullar till jul (om de överlever så länge - det är fullt möjligt att de går åt innan dess, och jag får göra en laddning till), dricker glögg och myser lite på det fina omdömet från Att Tala II-kursen som nyss trillade in i min mailbox. Najs, najs.


Lär sätta mig och kolla igenom hemtentan sen, den ska vara inne i morgon. Har en träff med min handledare i uppsatsskrivandet också, vilket känns lite meningslöst, med tanke på att jag inte har några problem alls med den. Jag får alltså åka in för en kvart i skolan helt i onödan (det är obligatoriskt). Förvisso har jag möte i institutionsstyrelsen också i morgon, men det är 2½ timme emellan handledningen och mötet. Blä.


Jaja. Det får bli som det blir i morgon. Ni kanske hellre vill se ett par pysselfoton?






 



 



 



 


Till sist måste jag bara visa ett kort jag tog i förmiddags, efter att dottern uppmärksammat mig på något under vardagsrumsbordet. Det visade sig att sonen (den yngsta alltså) gjort en Michelangelo, och dekorerat undersidan vardagsrumsbordet   


Av /A - 6 december 2009 08:17

Det är en helg fylld av julbestyr. Igår var det städning som stod på schemat, och jag fick röjt upp i en hel del oroshärdar som jag har gått och retat mig på. Känns mycket bra. Julens storstädning är klar - yeay! Nu behöver jag mest bara städa som vanligt under tiden som återstår fram till julafton.


Julbaket är också på god väg, både pepparkakor och lussebullar är klara. Sen ska det bakas julbröd och murvelklaffor (mørlefsa) också, men det blir nog inte förrän helgen innan julafton, tror jag. Och pepparkakshuset är ju också klart. Över huvud taget börjar en känsla av att det snart är jul att smyga sig på nu.


Idag ska barnen och jag pyssla lite, och eventuellt får vi lite sällskap under dagen också. Dock är det många som är krassliga nu, så flera av de jag bjöd in har fått avböja dagens aktiviteter. Trist, men jag förstår dem. Vet ju hur jag själv har mått den här hösten. Hoppas de hinner krya på sig till jul åtminstone.


Som sagt, idag ska det pysslas. Barnen har längtat jättemycket, och går bara och väntar på att jag ska plocka fram pysselgrejerna. Först ska jag dock ta ett bad, för jag var alldeles för trött igår kväll för att orka det. Har sovit dåligt inatt också, har haft jätteont i magen. Inte för att jag är sjuk, utan därför att jag åt säkert 4 lussebullar under kvällen igår, och middag också, vilket är typ dubbelt så mycket på en dag än jag har fått i mig de senaste veckorna. Så det blev en smula aj i magen inatt dårå.


Under eftermiddagen, när vi har tröttnat på att pyssla, så ska jag göra julköttbullarna. De hade blandfärs för 19,90/kg igår, så jag passade på att köpa på mig ett paket. Drygt 1,6kg svensk blandfärs för 33,55kr tycker jag känns helt okej   Jag kanske rent av knatar bort på affären under eftermiddagen och kollar om de har mera kvar av den (tveksamt, sånt där brukar gå åt fort).


Nej, lite mer kaffe kanske, innan jag kryper ner i ett varmt bad. Trevlig andra advent på er!

Ovido - Quiz & Flashcards