Alla inlägg den 11 december 2009

Av /A - 11 december 2009 13:37

Voj, voj, sicket ös det har varit idag. Eller nåja, det har varit fullt upp iaf.


Vi inledde dagen med att infinna oss på dagis kl 8 i morse, där det skulle firas Lucia. Barnen var sååå söta! En massa tomtar och Lucior, och en och annan pepparkaka också. Och de var jätteduktiga att sjunga, både svenska och engelska Lucia-sånger (och nån julsång också). Sen gick vi in och fikade på pepparkakor och bullar som barnen själva hade bakat. Jättemysigt!


 


 


 


 


 


 
Här har vi min grabb mitt i bilden :-)


Tyvärr är inte min kamera gjord för att klara av det avstånd och den brist på ljus som det var i morse, så bilderna är därefter.


Efter fikat åkte jag in till stan för att göra lite mer research till uppsatsen. Passade även på att prata ut med M under tiden jag åkte in, så nu är den saken också utrett. Rätt bra gjort av oss, tycker jag, med tanke på att den ena är gravid och hormonstinn av den anledning, och den andre har PMS så det visslar om det just nu, och är hormonstinn av den anledning   


Sen blev det en sväng på Carolina Rediviva, där jag sprang rakt in i nästa Luciafirande. Uppsalas Lucia med tärnor sjöng i A-salen (tror jag den hette), så jag stannade till och lyssnade lite, innan jag med en bibliotekaries hjälp hittade fram genom trappor, gångar och dörrar till tidskriftsläsesalen, och där kunde påbörja dagens första omgång research.


Efter Carolina bar det direkt bort till universitetet och Boye-biblioteket, där de böcker jag skulle granska fanns för utlåning istället för läsex, så jag passade på att låna med mig dem för att i lugn och ro granska dem. Sen blev det en snabb vända in på Ica för att handla kokosmjölk, eftersom det var helt slut på vanlig kokosmjölk i vår affär här ute. Man kan ju undra varför? Vad är det ungdomarna tillverkar som kräver sådana mängder kokosmjölk plötsligt? För inte kan väl alla samtidigt ha kommit på att de ska laga thaimat? Mystiken tätnar...  


Anyway. Väl hemma tog jag tag i hushållet en snabb sväng, och sprang med sopor, plockade leksaker  dammsög och omhändertog en laddning disk av modellen Gigantus Enormus. Sen blev det en halvtimme läsning av de böcker jag hade lånat, innan jag tog itu med att göra pepparkaksdeg, som vi ska baka av ikväll.


Ja, i grova drag är det så min dag har sett ut. Kanske kommer det även hinnas med att klämma in en snabbfika med Emmie under de närmaste par timmarna, även om det är tveksamt. Vi har lite tighta marginaler idag, båda två. I vilket fall ämnar jag nu sätta mig på min breda bak en halvtimme och dricka kaffe, njuta av de sista solstrålarna och de enstaka snöflingorna som virvlar runt där ute, innan jag beger mig till dagis för att hämta minstingen.


Ovido - Quiz & Flashcards