Alla inlägg den 3 december 2009

Av /A - 3 december 2009 00:53

Jag kom att tänka på sinnena, och vilka stimuli jag tycker mest om inom respektive sinne. Syn, hörsel, smak, lukt och känsel. Det blev en lista som ser ut så här (in random order):


Syn:

1. Jag tycker om att titta på gamla saker. Allt från Wasa-skeppet till gamla läderinbundna böcker.

2. Film!

3. Vackra bilder med rena linjer och klara färger.

4. Blommor.

5. Barnen, naturligtvis.

6. Läsa böcker.

7. Människor.

8. Folks fönster (på håll naturligtvis). Särskilt mörka vinterkvällar, när det ser varmt och ombonat ut inomhus.

9. Frost och snö.

10. Årstiderna.


Hörsel:

1. Musik, allt från rock till klassisk.

2. Barnen som leker tillsammans.

3. Mina vänner.

4. Motorljud, allt från bilar till båtar.

5. Regn mot fönsterrutan.

6. Röster (jag är en smula röstfixerad).

7. Skratt.

8. Ljudet av någon som lagar mat.

9. Hemmaljud (tvättmaskin, dammsugare osv).

10. Tystnad.


Smak:

1. Kanel

2. Apelsiner

3. Kryddiga maträtter.

4. Saffran.

5. Äppelpaj.

6. Jordgubbar.

7. Kokos.

8. Julmat.

9. Kaffe.

10. Peppar.


Lukt:

1. Kanel.

2. Apelsiner.

3. Paprika.

4. Hembakat.

5. Curry.

6. Nyklippt gräs.

7. Ren tvätt.

8. Baby.

9. Diesel en tidig vårmorgon (ja, på allvar. Påminner mig om tivoliåren).

10. Lukten av brända tändstickor (påminner mig om min morfar).


Känsel:

1. Att bli försiktigt kliad på ryggen.

2. Massage.

3. När någon håller på med håret.

4. Att lägga mig på rygg i sängen efter en lång dag, och sträcka ut ryggen.

5. Ett varmt skumbad när jag fryser.

6. Känslan efter att jag har tränat, när endorfinerna kickar in för fullt.

7. Att vakna utvilad.

8. Kramar.

9. Kyssar.

10. En varm liten kropp som lägger sig tätt intill mig när jag kryper i säng (småbarnen alltså).


Vad är dina favoriter?

Ovido - Quiz & Flashcards