Alla inlägg den 29 december 2009

Av /A - 29 december 2009 00:16

Romjul. Nog låter det trevligare än det svenska begreppet "mellandagar"? Jag tycker det. På norska heter det romjul, och det kommer från det norröna ordet rúmheilagr, som betyder "behöver inte hållas strängt heliga". Dagarna från den 27. december till 31. december, alltså. Inte helgdagar, men en del av julen.


Idag har vi haft ännu en soft romjulsdag, fylld av lek, pyssel, handarbete och matlagning. Egentligen skulle jag ha åkt till stan, som jag sa tidigare, men vädret lockade inte. Så det blev en hemmadag. Som sett ut ungefär så här:


Barnen inledde dagen med att pyssla, iförda pyjamaser.


De fina konstverken.


Dagens middag: Pressad sushi, tre olika sorter. Till vänster med strimlad paprika som jag först körde i ugnen en halvtimme och skalade, soltorkade tomater, mozzarella och färsk basilika. I mitten med majonnäs, gurka och rökt lax. Till höger med majonnäs, rostade sesamfrön, crabsticks, gurka och avocado.


Stora tårtfatet fylldes med sushi, och ändå räckte det inte till. Det blev en stor tallrik extra också.


Till efterrätt: Pannacotta med bärsås och björnbär.


 

Födelsedagspresent åt lillebror. Första fingervanten är klar, den andra påbörjad.


I övrigt har kvällen ägnats åt filmtittande - Star Trek åt mig och storebror, och tecknat åt de små. Alldeles lagomt såhär i romjulen   

Ovido - Quiz & Flashcards