Alla inlägg den 31 december 2009

Av /A - 31 december 2009 19:46

Så är 2009 nästan till ände. Det har varit ett intensivt, omvälvande år på många sätt. Som förra året, så gör jag även denna gång en snabb lista över bra och dåliga saker:


Negativa saker:

- Har varit förfärligt infektionsbenägen.

- Låg däckad i ryggskott och ischias hela sommaren.

- Lite småtight ekonomiskt, men på det stora hela bättre än förra året.

- Har varit nära att dra på mig en pojkvän vid några tillfällen, men som tur är backat ur det hela innan det var för sent.

- Hälskadan har gradvis blivit sämre under året som gått.


Positiva saker:

- Jag har flyttat hem till Uppsala! - Och jag vill aldrig, aldrig mer flytta härifrån!

- Jag har nära till familj och vänner.

- Jag läser en utbildning jag verkligen gillar, och stormtrivs på institutionen och med de som jobbar där.

- Jag har olika förtroendeuppdrag som jag finner både intressanta och roliga.

- Jag har lärt känna en rad nya människor.

- Jag har frossat hejdlöst i olika stick- och pysselprojekt.


Jag skulle kunna fortsätta i det oändliga med en massa detaljer kring hur året har varit, men samtidigt tycker jag nog ovanstående listor täcker in det mesta. Bortser man från infektionsbenägenheten och den trilskande hälen (och ryggskottet i somras), så tycker jag helt klart det har varit ett i huvudsak positivt år. Och det bästa av allt var utan tvekan flytten och bytet av utbildning, med allt vad det innebär   


Denna nyårsafton spenderas i sällskap av mina barn, och vi tar det lilla lugna bara. Själv är jag faktiskt ruggigt trött, vilket till stor del beror på att jag gör ett försök att sluta röka nu. Kroppen börjar reagera på att den varit utan nikotin sedan lunchdags ungefär, och jag känner mig trött och slagen. Och samtidigt som ett litet sug börjar ge sig till känna, så var jag ändå tillräckligt taktisk under förmiddagen idag för att ge kroppen ett annat minne än "Åh, vad gott!" när jag nu tänker på rökning. Faktum är att jag kedjerökte det sista, halva paketet så fort jag förmådde under förmiddagen idag, med resultatet att jag till slut mådde förbannat illa när det bara var en cigg kvar.


Sen tog jag den där sista ciggen också, så tätt inpå den föregående som jag bara stod ut med. Men när jag hade dragit i mig den med, så mådde jag faktiskt så illa att jag bokstavligen kräktes. Så mycket/snabbt har jag aldrig rökt förut. Men det var faktiskt ett smart drag, känner jag nu, när kroppen börjar påpeka att den vill ha påfyllning av gifter. För jag mår spontant illa, och det minne som automatiskt dyker upp är just av de där kräkningarna. Låt oss hoppas att det räcker för att finta kroppen de här första dagarna, när suget är som störst.


Nog om det.

Barnen och jag har annars tagit det lugnt även under dagen idag, och under eftermiddagen har det badats, ätits tacopaj samt crustader med hjortrongrädde. Och nu ikväll har vi påbörjat slakten av pepparkakshuset. Gissa om jag har pepparkakssmulor överallt nu...Men å andra sidan känns det som att det behövs en rejäl storstädning här ändå, för jag har liksom inte riktigt kommit åt sedan jag ställde upp julgranen. Det är TRÅNGT här. Så trångt att jag börjar längta lite efter att ta ner granen igen, och städa ordentligt. Ja, inte bara det, utan även möblera om. Igen. Önskar mig nya gardiner och mattor och sånt. Börjar längta efter vardagen igen. Universitetet och studierna. Såna saker.


Krustader med hjortrongrädde.


Slakt av pepparkakshus.


Inför 2010 har jag följande nyårsönskningar:

- Att även det kommande året är lika roligt och intressant i studieväg som det gågna.

- Att jag får löst tandläkarproblemet.

- Att jag hinner med många, många nya roliga stickprojekt.

- Att hälen ska bli frisk och att jag inte ska vara lika infektionsbenägen under det kommande året som det gångna.

- Att jag slipper flera ryggskott.


Och om jag nu ska ta i så jag spricker, så vore det naturligtvis roligt att vinna en bunt pengar också, men det är inget måste, faktiskt.


Ja, mer än så önskar jag mig faktiskt inte. Och det säger väl en del om hur jag egentligen har det numera. Jag känner mig över lag rätt nöjd med tillvaron och det jag gör, och har inte behov av några större förändringar.


Och med det, kära vänner, och några bilder på årets allra sista stickprojekt, så vill jag önska er alla ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!


 

Barnens tossor är tovade, men ännu inte dekorerade.


Lillebrors födelsedags-fingervantar är klara.


En söt liten Fana-vante har sett dagens ljus, och ska även den bli en födelsedagspresent till lillebror. En kompis är under tillverkning, och kommer förhoppningsvis hinna blockas runt 12-slaget inatt, så att de är torra och klara i tid till födelsedagen.

Ovido - Quiz & Flashcards