Direktlänk till inlägg 15 augusti 2009

En liten fråga bara...och lite ekonomi-inredning.

Av /A - 15 augusti 2009 11:18

Varför ska man behöva få en sån förbenad huvudvärk bara för att man inte sovit? Jag ser inte riktigt poängen med det, faktiskt. Bara så ni vet.


Jag är inte så farligt trött (än), känner mig mest bara matt och så svider det i ögonen. Och stubinen är ju inte så himla lång just nu då. Men frånsett det, så är det hela faktiskt överkomligt. Undantaget huvudvärken.


Som tur är börjar minstingen se en smula trött ut också, så jag hoppas kunna vältra omkull både honom och mig i soffan om en stund, och kanske sova lite. Förhoppningsvis kan skallebanken försvinna sen.


Under tiden jag väntar på att vi ska försöka vila, så gör jag faktiskt ingenting. Jo, jag dricker kaffe. Vilket just nu räknas som OS-gren, med tanke på hur matt jag är ;p


Jag hade tänkt att vi skulle ha varit ute en hel del idag, men det ser lite dåligt ut på den punkten just nu...Vädret är bra, och solen skiner, men det var ju det där med orken då. Fast det kanske artar sig på den punkten efter lite vila.


Jag måste även plocka ur vitrinskåpet och hitta nya ställen för allt som står i det, eftersom det ska få flytta hem till exet och hans sambo i morgon. Hurra för det! Skåpet var egentligen exets från början, och jag har aldrig riktigt gillat det. Praktiskt på sitt vis, men det har ändå aldrig riktigt känts som nåt jag skulle köpa, om ni förstår hur jag menar. Och det ska bli riktigt skönt att bli av med en stor möbel, med tanke på hur trångt vi har det.


En annan sak jag behöver göra är att sortera upp lite leksaker åt dottern. Som jag berättat tidigare, så har vi ofantliga mängder sådant och en utrensning är verkligen på sin plats. Hos exet har inte barnen (våra barn) så himla mycket egna grejer, utan det mesta är hans sambos dotters, och hon är tydligen väldigt "protective" och gillar inte riktigt att dela med sig. Alltså ska jag sortera ut en del av det som finns här som de kan ta dit, och så får jag rensat lite på kuppen. För inte att tala om behovet av att slänga gamla trasiga leksaker. Jag ska ta itu med det också.


Det är rent ofantligt så mycket grejer det blir efter tre ungar. Jag ger mig tusan på att det finns en hel flyttkartong med skräpleksaker från McDonalds t.ex För inte att tala om att jag här om dagen hittade bebisleksaker...efter min äldsta son! För bövelen, han är 14 nu! Kan ju kanske vara läge att slänga de där ;) Men vi har en hel del bra grejer också, som Brio-tågbanan, legot och såna saker. Dockhusen blir givetvis kvar, fast där skulle jag behöva sätta mig en kväll och laga dockmöbler, för de börjar bli en smula slitna och trasiga nu. Minstingen är inte så himla försiktig med leksakerna att det gör något, tyvärr, i motsats till sina äldre syskon som alltid varit skötsamma på den punkten.


Jag har fortfarande ett oerhört stort behov av att rensa. I sanningens namn har jag inte rensat så mycket än iofs, utan det lilla jag har gjort har ju mest varit att flytta runt på möblerna. Men rensas ska det. Jag behöver luft, behöver kunna andas igen. Och allt plotter och alla färger får mig att känna ett behov av enkelhet och ljusa toner. Fast ändå inte...jag börjar bli sugen på röda och svarta bokhyllor på Ikea igen, precis som jag var inne på förra vintern. Har även spanat in ett enkelt vardagsrumsbord till det mycket trevliga priset 199kr hos Ikea. Snyggt är det nu inte, men ändå betydligt vackrare än det jag har. Dessutom brukar grejerna i Lack-serien väga strunt och ingenting, vilket definitivt är en fördel när man måste möblera om varenda gång man ska städa, för att kunna komma åt alla skrymslen.


Lack Soffbord.


Ikea har även billigt tyg på metervara. T.ex enfärgat bomullstyg för 19 kr/m. Helt klart överkomligt. Kanske två röda och två svarta längder? Eftersom det blir vitt bord och jag har en bunt vita bokhyllor, så vill jag inte ha ljusa/vita gardiner också.  8 meter tyg går ju dessutom inte loss på mer än lite drygt 150 kr. Skulle rent av kunna kosta på någon meter extra av varje, till de stora kuddarna som ska vara i soffan. Sen behöver jag strängt taget bara ett svart overkast till soffan, som ju egentligen är en säng.


Mjo, man kanske skulle kosta på några ören på hemmet i slutet på månaden...400 spänn för ett fräscht bord och nya gardiner kan man väl kanske avvara. Och sen rensa ordentligt, som sagt var. Slänga allt gammalt skit, kanske sälja nåt (det som nu potentiellt kan vara fräscht nog att säljas), och röja i största allmänhet. Till och med bokhyllan planerar jag att röja i. Det finns urgamla kärleksböcker i den som jag aldrig har läst och aldrig kommer läsa, som lämnats hos mig av min fd. svägerska. Sånt är ju fullständigt meningslöst att spara, i synnerhet när jag inte har ens minsta lilla intresse av att läsa dem över huvud taget.


Fasen, att man ska vara så matt nu då. Börjar ju känna mig inspirerad att tokrensa här. Kanske skulle ta ett ryck med leksakerna och bokhyllorna (så kanske jag kan ställa några av grejerna från vitrinskåpet där i morgon). Fast först ska jag nog ha lite mer kaffe. Och kanske vila lite :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards