Direktlänk till inlägg 12 augusti 2009

En akademisk karriär.

Av /A - 12 augusti 2009 18:42

Ju mer jag tänker på det, desto mera lockar det. En akademisk karriär. Flera av mina intresseområden kan kombineras inom en sådan yrkeskarriär. Både det retoriska, forskning, undervisning och inte minst mina åsikter på den högre utbildningen i Sverige.


Det råkar dessutom falla sig så att en av mina professorer från i våras, för övrigt en människa jag kommit att tycka mycket om som person, delar mina intresseområden, upptäckte jag av en slump. Det är nästan så man börjar ana att ödet haft ett finger med i spelet här, att det är meningen att jag ska gå den vägen, och att det skulle finnas någon till hands som kan hjälpa mig dra upp riktlinjerna för det hela.


Jag har varit in på biblioteket idag och lyckats låna den retorikbok vi ska använda under första kursen, från första skoldag. Olyckligtvis har jag inte råd att köpa den förrän en vecka in i kursen, så jag tackar min lyckliga stjärna att jag kom på den briljanta idén att kolla redan nu om den fanns att låna. Nu är jag all set inför skolstarten.


Jag passade även på att låna en avhandling skriven av ovan nämnda professor, som heter Learning from Liberal Arts Education. Ja, det är förstås avhandlingen som heter så, inte professorn ;) Hur som helst, den handlar om just jämförelser mellan det amerikanska och det svenska skolsystemet, och det är mycket intressant läsning. Det han skriver är saker jag själv haft funderingar kring en längre tid, och det är frågor som engagerar mig.


Jag har väl egentligen bestämt mig för att gå den här vägen nu. Satsa på den akademiska karriären. Jag har även mailat ovan nämnda professor och frågat om han kan tänka sig att hjälpa mig dra upp riktlinjerna för det hela, eftersom jag än så länge känner det lite som att jag famlar i blindo. Eller som jag skrev till honom: Det känns lite som att försöka dra en tråd från nu och in i framtiden, och försöka fästa den bortre änden i ett svart hål.


Jag är helt enkelt den typen som behöver ha konkreta riktlinjer att arbeta utifrån. Det räcker inte för mig att veta vad jag ska göra den här terminen, jag behöver en bättre översikt över kandidatprogrammet i sin helhet, samt även dra några riktlinjer in i den framtiden som kommer efter kandidatprogrammet. Vad kommer sen? Hur ska jag gå till väga? Vad ska jag lägga fokus på?


Många kanske tycker det är onödigt att veta vad de ska göra så långt fram som 5-10 år framåt i tiden, men för mig är det tvärt om. Jag behöver konkreta mål, och inte som nu, att det är lite av en blind spot, där orden "forskning", "undervisning" och "professur" glider runt lite obestämt, som geleklumpar i vatten. Jag lägger ju grunden för det jag vill uppnå nu, och då är det ju en fördel att veta exakt vad det är man vill uppnå och hur man ska gå till väga.


Nå, jag ska återgå till att läsa boken om Liberal Arts Education, så ni får klara er utan mitt eminenta sällskap en stund ;) Vi hörs sen, people!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards