Alla inlägg den 23 januari 2010

Av /A - 23 januari 2010 21:27

Dagen bara flög förbi. Jag har diskat, städat, röjt i pysselrummet, sorterat ut två stora papperskassar med urvuxna barnkläder, klippt lillebror och badat honom, börjat planera vilka kryddor jag ska plantera i vår, blockat mitt Fana-pannband, kokat risgrynsgröt, pluggat och en massa annat. Minuter och timmar bara flyger förbi för mig, och jag hinner aldrig ha tråkigt, tycker jag.


Hur som helst, jag har bestämt mig för att plantera gräslök, basilika, chili (chipotle kanske?), citronmeliss, dill och persilja på balkongen iår. Ja, för att använda den som uteplats är ju bara skrattretande. Den är inte större än ett frimärke ungefär. Så istället ska den få bli en liten "täppa" där jag odlar lite kryddor och sånt. Kanske lite inspirerad av Babylons hängande trädgårdar (inte för att varken jag eller någon annan någonsin sett dem), och bygga på höjden? För tänker man efter, så finns det ju ganska mycket utrymme även på en frimärksstor balkong om man börjar ta höjden i beaktning också. Så vi får se, kanske får jag plats med massor där ute   


Tanken på att odla chili (som jag för övrigt bör så redan nu i januari, eftersom de växer så långsamt) fick mig att bli sugen på cajunmat, och jag slet fram min kokbok med cajun och kreolrätter. Man borde definitivt göra mer sådan mat vintertid - kryddstarkt och gott till en frusen kropp, och ofta är det ju en del fett i den där maten, vilket man allt kan behöva lite extra av när det kryper ner mot -20 och lägre ändå. Vad sägs om en rykande het skaldjursgumbo eller jambalaya t.ex?


Men nu är det nu inte -20 grader längre, som tur är. Istället har det legat runt 5-6-7 minusgrader den senaste veckan, vilket är helt perfekt, tycker jag. Och nog känner man av att det har vänt nu också, tycker ni inte? Ja, att vi går mot våren igen, menar jag. Det är inte längre becksvart kl 15 på eftermiddagen, och det känns liksom i kroppen att man passerat brytpunkten och nu har avverkat mer än hälften av den mörka årstiden. Fast jag tänker njuta av vintern i ännu några veckor till. Det dröjer nog tills framåt månadsskiftet februari/mars innan jag börjar vårlängta på riktigt, och beger mig ut i jakt på de första snödropparna.


Annat är det på ön jag kommer ifrån. Alldeles i de här dagarna har solen kommit tillbaka, efter att ha varit borta i flera veckor. Inget riktigt dagsljus på flera veckor, och när det var som värst bara ett par timmar skymning mitt på dagen innan det blev becksvart igen. Lite skillnad mot här nere minsann. Själv kan jag tycka att båda delar har sin charm, både mörkret och att kunna se solen varje dag (om det nu inte är mulet och så förstås).


Nej, nu ska jag bänka mig framför en film innan jag går och sover. Fast först ska ni förstås få se lite bilder från vår dag:


 

Lillebror leker affär. Och det är väl ingen som blir förvånad över att jag har Vinterstudion på tv hela dagen här? ;P


 

Nyklippt och nybadad liten (stor!) kille.


Lillebror är helt klart det mest matlagningsglada barnet av allihop, och vill alltid hjälpa till. Här är han i full gång med grötkokning.


 

Tulpanerna hänger med fortfarande! Fast nu dröjer det nog inte så länge förrän de ger upp andan.


 

Den här rackarn, däremot, tycks ha planerat att både överleva och blomma ända fram till påsk (även om den börjar se lite sliten ut nu).


Igår kväll blev det ett Fana-pannband tillverkat, som blockades idag. Man kanske skulle kasta på till ett par Fana-vantar ikväll? Eller också stickar jag lite dockkläder åt lillebrors Lillan, som han letade fram idag. Stackarn är ju naken! *skandal* ;-)


Har jag visat er storsängen? Ja, egentligen är det ju två sängar som står ihopställda, så att det blir en gigantisk säng som alla får plats i (med råge). 260 cm bred är den!   


Det bor också ett antal gosedjur i sängen. Här ett litet urval av de 20-30 som brukar befinna sig i sängen till envar tid.


 

Vi har även ett entertainmentcenter i sovrummet. Här kan barnen titta på tecknat i fred när mamma städar eller vill se Vinterstudion, och här spelar de tv-spel. Eller tittar på Spindelmannen, som lillebror har gjort här.


Fast nu sover den lilla prinsen sött. Vilket iofs inte är så svårt att åstadkomma, med tanke på att han äääälskar vår säng, och brukar börja tjata om att få gå och lägga sig ungefär när Bolibompa börjar (eller började, får man väl säga numera).


Nåväl. Filmdags och lite stickning för min del nu, sen sova.

Av /A - 23 januari 2010 09:56

Lördag. Sovmorgon. Vakna i lugn och ro, inte behöva åka iväg någonstans. Sååå skönt! Enda smolket i bägaren är att CSN inte fått tummen ur och satt in mina pengar än. Grrr! Skulle haft dem senast igår, enligt dem själva. Jojo...

Men nu är det som det är med den saken. Ingen mening med att hetsa upp sig för den sakens skull, för jag får ändå inga pengar förrän tidigast måndag.


Lördag alltså. Solen skiner, och vi har inte riktigt bestämt vad vi ska göra idag. Åka pulka kanske? Fast det blir nog sannolikt storstädning. Jag känner mig på storstädningshumör - och tur är väl det, med tanke på hur det ser ut här   

Igår fick jag dessutom (äntligen!) mina kökslådor, så nu kan jag få undan alla köksgrejer som fått ligga på bänken de senaste par veckorna. Och dessutom är jag riktigt inspirerad att ta itu med pysselrummet, vilket också verkligen skulle behövas.


Nej, en hemmastorstädningsdag får det bli. Och så mys i soffan ikväll. Lagomt lördagsgöra   

Ovido - Quiz & Flashcards