Alla inlägg den 6 januari 2010

Av /A - 6 januari 2010 19:39
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av /A - 6 januari 2010 11:36

Här ska tillverkas sockor åt barnen! Släpade fram en del av mina tunnare yllegarner, och genast slog inspirationen till!


Sockgarn.


Förresten, så här blev sonens tröja på:


 

Julklappskläder. 501:or av pappan och tröja av mig.

Av /A - 6 januari 2010 10:04

En ny dag med strålande sol och gnistrande kyla. Exakt hur kallt det är hos mig vet jag inte, men 20-25 minusgrader om jag ska tro rapporterna från andra som bor runt omkring här i stan. Själv äger jag ingen utomhustermometer, så jag kan inte kolla. Men kallt är det iaf, det ser jag på huset mitt emot, där vit rök väller ut ur skorstenarna hela tiden. Och bästaste M, som bor bara några mil från mig, hade över 30 grader kallt nu på morgonen.


Lustigt nog känns det inte särskilt kallt inomhus idag. Åtminstone inte just nu. Annars är de ju lite dåliga på att dra på värme i studentlägenheterna, och jag vet att det skrevs om det i tidningarna förra året. Eller året innan blir det väl, när jag tänker efter. En dagistanterna i Söderhamn berättade det för mig, för hennes äldsta dotter ska också bo nånstans här på området. Eller bodde här då iaf.


Själv har jag ingenting emot kylan. Iaf inte så länge man har en dräglig temperatur inomhus. Frysa gillar jag förstås inte mer än någon annan. Men utomhus gör det inget att det är kallt. I synnerhet inte när det är så soligt och fint som det är idag. Jag ska nog ta en promenad lite senare, det är ju bara att klä på sig ordentligt.


Det kallaste jag har upplevt var nog över 40 minusgrader, har jag för mig. Det var i Kautokeino i Norge för många år sedan. Minns att vi blev tillsagda att täcka för näsa och mun när vi var utomhus, därför att andningsvägarna annars frös och man inte ens märkte det. Man upphörde liksom bara att andas. Och det vore ju dumt. Jag är rätt förtjust i det där. Att andas, alltså. Känns som en bra sak, liksom. Det är förmodligen därför jag stör mig så mycket på att vara snorig jämt.


Annars så blir det nog en lugn dag. Planen är att plugga, i princip. Så mycket mer har jag faktiskt inte att göra idag. Sticka, förstås. Gjorde klart pannbandet igår, men tänkte ta kort på det utomhus för att få bättre ljus. Men det är inte riktigt läge för pannband idag. Idag är det helt klart mössa som gäller.


Så, jag har alltså tomma stickor för en gångs skull. Hade gärna påbörjat föregående inläggs projekt idag, men jag är pank efter julen och det är köpstopp på garn i några veckor nu. Istället funderar jag på några nya småprojekt ur boken jag fick av M. Har planer både på pannband och vantar med Fana-mönster t.ex Ett enklare projekt av den sorten jag inte behöver titta på medan jag stickar vore också bra, eftersom jag har en jäkla massa jag ska läsa i kompendierna idag. Kanske skulle kasta på till raggsockor åt barnen? De har växt ur de flesta paren som fanns, och med kalla dagar som denna kan det allt behövas yllestrumpor.


Igår satt jag förresten och nostalgikickade lite på Facebook med en bekant. Vi pratade lefser och krumkaker, krumkakejärn och takker. Efter lite dividerande kom vi fram till att krumkakejärn visst fanns att få tag på i Sverige (hade ju bestämt för mig det, men trodde ett tag jag yrade på den punkten. Men det finns alltså. Vad som däremot inte finns uppenbarligen, är takker. Det verkar som jag får åka till Norge för att få tag på en sån. Någon gång i framtiden. De var ju inte direkt billiga...dryga 1800 norska kronor.


 

Krumkakejärn, eller rånjärn som de heter på svenska. Kostar ca 450 kr.


 

Takke. I princip en enda stor platta, dock inte utbytbar mot vilket som helst annat plattjärn, eftersom den ska vara minst 46 cm i diameter. Och nej, den är inte heller utbytbar mot bullplåtar och liknande. Den är stor, slät, utan kanter och man gräddar "öppet" av en anledning :-)


Det jag däremot saknar är de här prylarna för att göra strutar av rånen. Jag vet inte ens vad de kallas på svenska. Eller norska, när jag tänker efter. Såna där lodliknande grejer som man formar rånet runt för att få en strut. Någon som vet? En sån grunka skulle jag också behöva. Och när jag tänker efter, så vore det ju lite häftigt att hitta ett riktigt gammaldags rånjärn också. Ett sånt där som är gjort i gjutjärn eller vad det nu är, som bara består av två delar med gångjärn, och som man värmer på spisen. Det vore lite läckert. Jag gillar såna prylar. Vet att det finns ett sånt på Särsta Wärdshus i Knivsta t.ex Det skulle jag nästan ännu hellre vilja ha. Hur läckert vore inte det? Man kanske skulle ta en vända på olika loppisar och kolla.


Lustigt egentligen...ju äldre jag blir, desto mer intresserad blir jag av alla de här gamla husflidsteknikerna och sakerna. Allt från sånt som rör matlagning och bakning, till handarbete och hantverk. Jag önskar mig ju även en spinnrock och en stor mattväv. Och en mindre väv till bonader och sånt. Spinnrock kan jag väl möjligtvis klämma in här, men en mattväv...hm. Det blir värre ;-) Men jaja, kommer tid, kommer råd. En gungstol önskar jag mig också. En riktigt gammaldags gungstol. Eller kanske en sån där amerikansk, som man kan låsa medarna på om man vill ha den bara som en vanlig stol. Och en knyppeldyna. Och en kökssoffa!

Jag kommer behöva ett stooooort hus sen, den saken är säker ;-)


Nåväl, nu ska det drickas lite mera kaffe här, innan jag tar itu med mina kompendier.

Ovido - Quiz & Flashcards