Alla inlägg den 21 januari 2010

Av /A - 21 januari 2010 17:06

Idag har vi haft full servicekontroll på husets 4-åring. Vi inledde med ett besök på BVC, där det fastslogs att syn och tal är alldeles ypperligt. Vikt och längd togs också, och det är en ståtlig ung man jag har, som ligger över medelkurvan med sina 107,5 cm och 16,8 kg.


Efter BVC-besöket blev det en resa in till stan, där det skulle vankas hörseltest på Ackis. Där fick även den ömma modern en liten egoboost, som hon inte kunde låta bli att fnissa åt, när en annan läkare än den vi skulle träffa plötsligt började springa förbi väntrummet vääääldans många gånger och spana in modern ifråga. Sen kom han in i väntrummet med en bunt papper, satte sig bredvid mig, frågade vilka vi var, och därefter vilka de andra i väntrummet var, innan han vääääldigt casual säger åt mig att "Ja, jag kan ju ta er nu jag då, för ibland...öh...blir det så att min kollega får väldigt mycket att göra...eh...och då hjälps vi ju åt så klart!".


Hur gulligt som helst, men det tog stopp där. Inte vet jag om han tappade modet efter det, för sen vågade han inte riktigt titta på mig ens. Men gulligt var det i vilket fall, och för min del är det ju bara skönt att slippa avvisa någon (som den där senaste göken på FB...suck...ännu en som är övertygad om att det måste vara karma att han råkat hitta just mig och blablablabla...). Hur som helst, så gick hörseltestet alldeles utmärkt, det också. Doktorn förklarade noggrant att många barn tyckte hörlurarna var jobbiga, och att det som tog mest tid var att öva på hur de skulle göra osv, men det var inga problem med det för oss. Sonen reagerade inte ens på hörlurarna, och det där övandet med pinnarna som skulle ner i hålen när det kom ett ljud övergick direkt till själva hörseltestet. Han fattade ju direkt hur han skulle göra, så där behövdes inget övande. Och han hörde jättebra på båda öronen, som sagt.


Vi tog oss även tid till en stadspromenad innan hörseltestet idag, och passerade förstås Svandammen då. Den är ju till största delen igenfrusen så här års, men en liten vak fanns det, och en hel drös med ankor. Och én ensam svan. Ankorna är väldigt vana vid människor, så när man stannar där, så kommer de springande och lägger sig alldeles vid fötterna på en, i förhoppning om att man ska ha lite lite bröd med sig. Tyvärr hade vi inte det idag. Det går bli nästa gång istället.


Svandammen.


Ankorna kommer och kollar om vi har bröd med oss.



Den lilla vaken som finns i Svandammen just nu, med den ensliga svanen omgiven av alla ankor.


På hemvägen lyxade vi och köpte en stor påse godis, innan vi åkte hem och åt lunch och vilade. Personligen blev jag så trött att jag somnade under filten på soffan, medan den varma, goa fyraåringen låg bredvid och värmde mig. Sååå mysigt! Fast lite enerverande att jag så ofta börjar frysa hejdlöst efter att jag ätit...Ibland är det så illa att det enda som hjälper är ett glödhett bad för att jag ska få i mig värmen igen.


Men nu är jag utvilad (någorlunda iaf), och vi har lite tvättstugerally, lillebror och jag. Han har en tendens att vänta liiite för länge innan han går på toa, vilket gärna resulterar i en droppe eller två i kalsonger och byxor, och det doftar ju inte rosor precis. Men snart är vi klara även med det, och då blir det en sen middag. Vi beslöt att äta sent även idag, eftersom vi köpte en massa godis som vi har petat i oss under eftermiddagen (istället för att vänta tills Bolibompa, så att vi är sockerstinna hela kvällen, som dessutom är den tid man rör minst på sig. Nej, godis borde man nog helst äta runt lunchdags *s*). Igår gjorde vi ugnsstekta grönsaker och kycklingnuggets, och jag funderar på att göra något liknande idag. Vi har rätt så mycket dipsås kvar iaf, och grönsaker så det räcker. Kanske kunde steka på de där miniköttbullarna som ligger i frysen och ha till?


Gårdagens middag - ugnsstekta grönsaker med kycklingnuggets, och till det två olika kalla dipsåser.


För övrigt har det fortfarande inte kommit något utbetalningsdatum från CSN, vilket sannolikt innebär att jag inte får några pengar före helgen. Vilket är obra, eftersom min basgrupp i vanlig ordning är grupp 1, vilket i sin tur förmodligen innebär att vi ska redovisa på måndag. Och då är det onekligen bra att ha fått sina pengar så att man kan hämta ut sina skolböcker *muttra*. Egentligen borde jag ha fått pengarna idag, för enligt dem själva ska det inte ta mer än två bankdagar efter att de har fått registreringen från skolan, och den fick de i förrgår. Men icke. Varken pengar eller datum har synts till idag. Grrr.


Nåväl, jag har åtminstone kompendierna, så jag får väl läsa det jag kan då. Mitt kvällsgöra idag. Kanske sticka lite också? Har varit väldigt sticktrött den senaste veckan. Har inte ens orkat kasta på till ärmarna till bebiskoftan jag håller på med åt M&J. Skulle ha kastat på till ett pannband och ett par vantar i Fana-mönster hade jag ju också tänkt, men det har inte heller blivit av. Sugen på att sticka Fana-koftan är jag också, men det får ju isf vänta tills jag får pengar. Om jag nu ska ta mig råd med det då. OS-stickningen har jag ju redan planerat, så jag kan inte använda det som ursäkt heller.


Apropo OS, så kollade jag tiderna igår, och fann att eftersom vinter-OS iår är i Canada, så innebär det att sändningstiderna blir kvälls- och nattetid för oss. Perfekt! Då slipper jag gå miste om sånt jag vill se eftersom det krockar med mitt övriga schema, och som grädde på moset går 95% av allt jag vill se någon gång mellan kl 19 och 00:30 på natten    Enda minuset är just att det är kväll och att man därför inte kan krypa upp i soffan med stickningen medan solen skiner på den gnistrande snön där ute. Men men, det kan jag nog leva med   


Nej, nu får det vara slutskrivet. Har blivit något av ett evighetsinlägg, där jag varvar skrivandet med att ränna i tvättstugan *s*.


Trevlig torsdagskväll på er! I morgon är det fredag, och sen är det helg!   

Ovido - Quiz & Flashcards