Alla inlägg den 22 februari 2009

Av /A - 22 februari 2009 22:59

Det blev skridskoåkning idag :-) Det var dessutom roligt, tyckte både barnen och jag, och är definitivt något vi ska roa oss med flera gånger. Jag ramlade inte heller, så bakdelen är intakt, och även om jag kanske inte slår varken några hastighetsrekord eller kan göra piruetter, så tar jag mig åtminstone framåt :-)


Michis lär dottern åka skridskor.


Minstingen och jag.


Efter skridskoåkningen drog vi ner på affären och handlade, och gjorde lunch hemma hos M&J. Det är alltid lika trevligt att hälsa på där, och i vanlig ordning kretsar samtalen kring allt från film, jobb, akademiska studier till hälsa och träning. Både M och jag har länge funderat på att vara med i Tjejklassikern, och J har funderingar på att delta i En Svensk Klassiker. Vi får se hur det blir...kanske ger vi oss på det i framtiden. Lär träna en del först dock. Både J och jag har störst bekymmer med simningsmomentet (armar och axlar har alltid varit mina svaga punkter), medan M tycker cyklingen blir värst. Själv har jag inga problemer med själva cyklandet (9 mil), men lär nog behöva en avsevärt mycket bättre cykel än jag har nu, vilket ställer stora krav på min ekonomi.


Hur som helst, vi åt lite lunch där, och det var trötta, nöjda och dästa barn som satt med oss vid bordet.

Trött dotter. I bakgrunden Emma, M&J's hund.


Köttbullar är gott!


En varsin liten påse ostbollar till efterrätt var inte heller så tokigt.


Efter lunchen kom barnens pappa och hämtade dem, och det var meningen att jag skulle åka till Söderhamn för att fixa det sista. Jag beslöt dock att skjuta upp det, för med tanke på rådande väder och väglag, och den tid jag hade till rådighet, så skulle jag aldrig hinna i tid för gruppmötet nu ikväll.

Istället blev det ett utökat besök hos M&J, där även Jenny kom förbi, innan vi åkte ut till Östuna med bilen jag har lånat under helgen. Sen skjutsade M&J mig in till stan, och stannade till på Coop så att jag fick köpa en skurhink, en mopp och lite mat. Och stearinljus (very important). Den andra skurhinken står kvar i Söderhamn, och jag behöver verkligen städa här, och eftersom jag ändå har behov av ny skurhink och mopp, så kunde jag ju lika gärna passa på att investera i det nu.


Väl hemma gjorde jag i ordning ett jättelass kyckling med pesto, innan jag la mig på soffan och började läsa lite studielitteratur. Kände dock att jag knappast skulle orka hålla mig vaken, och hade som tur var sinnesnäravaro nog att dra igång larmet på mobilen innan jag slocknade. Sov en dryg timme, vilket gjorde underverk, men ändå inte var på långa vägar tillräckligt. Dock var jag ju tvungen att kliva upp och göra mig i ordning för gruppträffen. Nu har jag varit i stan och träffat pojkarna (T är sjuk, så det var bara vi), och ska sätta mig och skriva min del av grupparbetet vi ska redovisa i morgon. Vi är ute i sista sekund den här gången, men så har vi haft jäkligt tighta scheman den senaste veckan, allihopa. Men det ska nog gå bra ändå. Och i morgon kväll får jag min belöning - då ska M och jag gå på bio och se Twilight :-)


Nu lär jag få tummen ur och skriva min del av morgondagens redovisning, så att jag kan få gå och sova sen.

Av /A - 22 februari 2009 07:58

Hade satt på väckning till 8:30, men vaknade min vana trogen vid 7 ändå, trots att jag inte somnade förrän närmare halv fyra i morse. Konstigt nog känner jag mig inte särskilt trött heller. Sitter här nyduschad och nyklippt (nåja, jag klippte luggen bara) och dricker mitt morgonkaffe, och tittar ut på snön och blåsten där ute.


Jag är lite i valet och kvalet hur vi ska göra idag. Kan vi åka skridskor en stund ändå? Ska jag åka upp till Söderhamn ändå? Kommer ju inte ha några barn med till Söderhamn den här gången, och kan ju ta det lugnt...har dåliga vinterdäck på den bilen, förstår ni. Det jobbigaste är snöröken om man blir omkörd av större fordon (går ju inte så fort för mig när jag har släp), för man blir ju totalt blind.


Apropo släpvagn förresten...gud, vad det irriterar mig att jag är så kass på att backa med enaxlat släp! Att backa rakt bakåt är ju inga konstigheter, men så fort jag ska svänga samtidigt, så blir det knas. 30, 45, 90 graders kurvor....jag måste fan ha minst 20 cm slingringsmån på vardera sida om, och jag lyckas nästan aldrig manövrera mig på plats på första försöket, utan får jucka och har inte kommit dit jag vill förrän andra, tredje gången. Grrr...Det retar mig, eftersom jag kan backa ett långtradarsläp på plats på första försöket, även om jag ska göra det i en S-kurva i uppförsbacke och med bara 10 cm till godo på vardera sida. Jag kan fan göra en piruett på slutet med det också. Men ett enaxlat, sketet bilsläp?? Gah!


Nåväl. En parentes bara. Det börjar bli dags att förbereda dagen. Det ska packas åt barnen, som åker till sin pappa idag, jag måste hitta deras hjälmar utifall vi nu ska åka skridskor, och jag måste förbereda resan upp till Söderhamn, och förbereda grupparbetet ikväll. Fullt upp mest hela tiden :-)


Kram på er!

Av /A - 22 februari 2009 01:33

Nyss hemkommen från Söderhamn. Hann inte klart idag heller, och måste alltså klämma in en resa till i morgon, inemellan skridskoåkning på förmiddagen, och gruppträff på kvällen. Jag behöver en skitjävlajättestor reva i the time-space-continuum i morgon.


Vi fick mycket gjort ändå idag, barnen och jag. Eller ja, äldsta grabben och jag då. De små lekte mest och roade sig med att grilla en dammvippa på en tänd glödlampa - gissa om det luktade bränt...

Men den äldsta hjälpte till, som sagt var. Man skulle inte tro att han fyller 14 om en månad...alla vet ju hur tonåringar brukar vara, eller hur? Men inte den här. Nog för att han kan ha sina sidor, han med, men vi två funkar väldigt bra ihop. Nej, idag har han utan knot gjort precis allt jag har bett om, och han har varit snabb och effektiv hela tiden, och dessutom hjälpt till att se efter småsyskonen, samt varit den som haft ansvar för att administrera dryck osv i bilen när vi kört. Han har skurat köksskåp, burit sopor, lastat grejer, städat, lånat saker hos grannen, packat en massa saker och helt enkelt varit en helt ovärderlig hjälp.


Allt som allt har vi fått det värsta gjort idag iaf. Det som återstår är kanske ett par timmars jobb för mig ensam. Åker upp i morgon och tar det eländet, så är jag klar sen. Hela övervåningen tömdes och städades klart idag, likaså badrummet nere och tvättstugan, och 90% av köket. Återstår bara vardagsrummet, hallen och förrådet nere, samt resten av köket. Ja, och så utomhus då. Förrådet ute och verandan.


Jag behöver akut en dusch. Och sömn. Ska ju upp tidigt imorgon och åka till Knivsta för att åka skridskor. Okej, visst hade jag kunnat offra det, men nu har jag lovat barnen och haft en massa besvär med att få tag på skridskor, så...och dessutom vet man ju aldrig vad det är för väder och isar om en vecka, när barnen kommer hem.


Sova. Får duscha i morgon bitti. Orkar banne mig inte nu. G'natt! :-)

Ovido - Quiz & Flashcards