Alla inlägg den 2 februari 2009

Av /A - 2 februari 2009 23:57

Har tittat lite på de tapeter jag har att välja på, och det är bara att konstatera att de inte direkt är...inspirerande. Tråkigt värre, faktiskt. Men så är det förstås, när det är frågan om en hyreslägenhet.


Anyway, det hela fick mig att fundera lite på hur jag egentligen vill ha det i mitt nya hem. Vad har jag för inredningsstil egentligen? Vad är jag för sorts människa? Hmmm....Tja, även om jag tycker det är vackert med franska fönster, tunna vita gardiner och en stor vas med liljor på bordet, så är det ju bara att inse att det inte riktigt är jag i längden. Jag är en kreativ sort, som har mina små "vulkanutbrott" av kreativitet av olika slag, vare sig det handlar om att sticka, pyssla, sy, baka eller what ever. Och mina barn likaså. Vi är helt enkelt en väldigt kreativ skara som tycker det är kul att skapa saker.


Jag gillar färg. Och jag har en synnerligen stor svaghet för löv. Och sen gillar jag att läsa. Och så är jag lite allmänt stökig, det är ju bara att erkänna ;-) En kreativ, stökig småbarnsmamma som gillar färg då. Nej, det kanske är bra med ljusa, diskreta väggar när allt kommer omkring, för det lär väl bli färgklattar av både det ena och det andra slaget ändå. Mitt och barnens nya hem kommer nog till stor del domineras av våra kreativa sidor, skulle jag tro. Vilket påminner mig...jag ska investera i en lämplig plastmatta, så att barnen även kan använda sina staffli till målning, utan att golvet går åt pipan.


Åh, vad jag längtar efter att krypa upp i soffan med ett glas vin, titta lite på tv och läsa eller sticka! I nya lägenheten, förstås. Och jag längtar efter att få hem barnen, få visa dem lägenheten, att vi får boa in oss. Längtar efter våren och sommaren, längtar efter att bli klar med de studieuppgifter som fortfarande släpar efter, och att få en normal arbetstakt igen. Längtar efter att få ett extrajobb, för att tjäna lite extra. Längtar, längtar, längtar. Längtar mig nästan sjuk just nu.


Borde gå och bada, men jag orkar banne mig inte ikväll. Ska nog krypa ner i sängen bara, och sooooova. Huvudvärken har åtminstone släppt nästan helt nu, alltid något. I morgon är det en ny dag, och en dag närmare flytt! :-)

Av /A - 2 februari 2009 21:30

Oj, vad jag är trött, slut, eländig, frusen, skitig, huvudvärkig (vilket bra ord - haha!) och...ja. Jag är sluuuuuut som artist!


Det blev inte mycket sömn inatt heller. Pluggade till klockan var en bit efter midnatt, men kunde banne mig inte somna inatt. Vågade inte ens titta vad klockan var innan jag somnade, men säkerligen hann den passera 2...och givetvis försov vi oss en smula i morse, jag och M, så det blev till att slänga ner alla böcker och papper i väskan och springa till tåget. Men vi hann :-) Det jag däremot inte hann på morgonen, var att skriva ut min del av redovisningen vi hade idag...Fick dra igång datorn när jag kom till skolan, och snabbt som ögat skriva av allting för hand, så att jag hade det som stöd. 2½ sida blev det, och en smula skrivkramp innan jag var klar. Men jag hann bli klar i tid. 


Redovisningen gick bra även denna gång, och vår grupp kan nu slappna av en smula i några veckor. Nu är det resterande grupper som ska redovisa, medan vi bara behöver lämna in vår loggbok, göra vårt grupparbete och läsa de andras texter. Sköööönt! Tar ju en massa extra tid att förbereda redovisningarna också.


Slutade vid 12 idag, och knatade iväg för att leta rätt på kontoret där jag skulle hämta lägenhetsnycklarna. Hade gatuadressen, och eftersom jag bott i Uppsala-trakten tidigare, så visste jag ju på ett ungefär vart det låg, så det var inte så svårt att hitta. Fick ut mina nycklar och en remsa att klistra på brevinkastet med mitt namn, sen var det ut på stan igen för att leta rätt på vilka bussar som gick ut dit, och snoka lite på det här med de olika typerna av kort man åker med. Inte heller något större problem, och snart nog var jag på väg ut till mitt nya hem.


Klev av vid Ica-affären, och gick in och handlade lite lunch, innan jag begav mig in bland kåkarna för att hitta mitt hus. Fick gå en bit, för det låg liksom längst bort, men det var inte direkt svårt att hitta. Knatade in, konstaterade att även om det nu inte finns någon hiss, så är det halvtrappor och hyggligt brett, så det ska nog gå bra att kånka upp möbler och grejer.


Lägenheten var liten. Det hade jag förväntat mig. Vardagsrummet kommer bli knökfullt med min stora soffa, vitrinskåp och köksbordet - som även det måste stå i vardagsrummet. Något kök har jag nämligen inte. Nå, i kontraktet står det "barkök", så jag visste att det var litet, men jag skulle nog snarare vilja klassa mitt kök som ett prång, och inget annat. Blir till att gå ut i vardagsrummet för att byta åsikt ens. Men det ska nog gå bra, det är bara en vanesak. Dock är det ingen idé att behålla diskmaskinen, såvida jag inte ska ställa den i badrummet ;-) Finns knappt ens plats för en bänkdiskmaskin där. Men som sagt...man vänjer sig. Det går ju faktiskt alldeles utmärkt att diska för hand också.


I övrigt kunde jag glatt konstatera att jag har badkar (yeay!), att mitt sovrum är solgult (upp-piggande), och att jag har en yttepytte balkong (bättre än inget). Småbarnens rum ligger närmast mitt, och att få in båda barnens sängar kommer innebära att det inte blir någon plats över till leksaker. Tur att minstingens säng även går att använda som våningssäng då...så det ska nog lösa sig.

Det sista sovrummet var något mindre än mitt, och ligger närmast entrén, och är alldeles lagomt till äldsta grabben. Han får plats med säng, skrivbord och tv där inne utan större problem, tror jag.


Sen fick jag faktiskt en positiv överraskning när jag kom till lägenheten. Det låg en lapp på bänken som sa att jag skulle få tapetserat om i vardagsrum, hall och två av sovrummen (barnens båda sovrum) :-) Där fanns även en länk till Boråstapeter, så att jag kan kolla på nätet vad jag vill ha. Kul! Ska nog spana lite på det innan jag går och sover sen.


Allt som allt känner jag mig nöjd med lägenheten, även om den är liten och jag saknar ett ordentligt kök. Jag har ändock allt jag behöver. Dessutom kändes det smått fascinerande att tänka på att jag kommer kunna städa hela lägenheten på en timme, typ. Inga bökiga trappor, inga konstiga prång, inte en massa yta som man inte egentligen använder. Kommer dock behöva införskaffa garderober eller byråar sen, men det får vänta. Vi ska nog få ihop det ändå. Fanns dock gott om utrymme för att hänga kläder, så det är ju bra. Det är skåp med hyllor eller byråar som saknas bara. 


Sen kändes det förbaskat bra att det inte är direkt insyn heller. I sovrummet har jag en huslänga mitt emot, men den är en bit bort, och sovrumsfönstret brukar jag ändå ha fördraget. På andra sidan, i vardagsrummet, så ligger det någon lägre kåk emellan mig och nästa hus (som jag ser över taket på, så det känns inte instängt), så det blir rätt långt bort. Ska man kika in hos mig då, så får man allt ha kikare. 

En kul grej var det här med dagiset som jag visste skulle finnas på området. Det fanns närmare än jag trodde. När jag tittar ut genom vardagsrumsfönstret, så ligger det precis snett nedanför mig. Jag behöver bara gå ut och runt min kåk för att komma dit. Gissa om jag ska ställa minstingen i byteskö till det dagiset inför hösten! :-) 


Jag hade ingen större lust att åka därifrån. Dels hade jag en sprängande huvudvärk (som fortfarande inte riktigt gett med sig), och dels hade jag gärna börjat plocka i ordning på én gång. Jag vill flytta nuuuuu! Hade kunnat ge min ena arm för att ha min säng där då, och kunnat krypa ner och sovit en timme för att bota huvudvärken, för att sedan ägna mig åt att komma i ordning lite.

Knatade till sist iväg, efter att ha satt upp remsan med mitt namn på dörren, och tog närmaste väg ut mot vägen den här gången. Och sicken tur man har då, precis där fanns det ett buss-stopp :-) Nära och bra, det med.


Tog mig in till stan igen, och påbörjade resan uppåt, som var nåt av det jävligaste jag har varit med om. Satans huvudvärk! Gah! Kallt och jävligt är det här uppe också, hela 10 minusgrader. Vet inte hur kallt det var i Uppsala, men inte på långa vägar så kallt iaf, och dessutom sken solen (bra tecken, hehe).


Nu ska jag bara lösa hela problemet med själva flytten och det ekonomiska kring det då. Det ordnar sig väl på nåt sätt. Ska ringa CSN och tjata i morgon, till att börja med, så får vi se vad de säger. Nu är jag iaf officiellt godkänd på kurserna hos HGO, och kan helt släppa taget om den biten :-D


Längtar efter att komma ner, och att få igång det ekonomiska. Inte minst med tanke på att min shoppingnerv kommit en aning i gungning ;-) Dels gick jag förbi en affär som hette New Yorker igår, som hade huuuur läckra underkläder som helst. Och förra veckan såg jag en affär med såååå snygga skor. Ja, någon shopoholic är jag inte precis, men såna där grejer - det kan jag shoppa hejdlöst av (det, och garn) ;-)

En annan sak som står på önskelistan är en tvättmaskin. Det finns plats för det i badrummet, och eluttag finns, frågan är bara om jag kan hitta en maskin som går in genom badrumsdörren utan att behöva demontera dörrposterna...hm. Men det är ett senare bekymmer, det lär dröja innan jag har råd att köpa en tvättmaskin i vilket fall. Vilket påminner mig - jag glömde faktiskt kolla vart tvättstugan och mitt förråd ligger...jaja, får ta det nästa gång.


Jaaaa, ni....snart är jag Uppsalabo! :-) Jag riktigt längtar efter den stunden då jag fått dit alla grejer, och bara kan ägna mig åt att packa upp allting. 

Måste förresten kolla det där med internet, tror jag behöver en dosa eller vad det nu var för att det ska funka i lägenheten...eller om det kanske bara är att jag än så länge är registrerat på adressen här uppe, och inte där? Det kanske måste aktiveras på nåt sätt? Nå, ska kolla det med i morgon.


Nej, nu ska jag snoka lite på tapeter, innan jag så småningom druttar omkull i ett varmt bad, och börjar förbereda morgondagens resa neråt igen. Åker nog så sent som möjligt dock, har ingenting i skolan just i morgon, men börjar däremot tidigt på onsdag. Sen blir det första bästa tåg upp igen onsdag eftermiddag, för att packa och börja städa här uppe. Har hur mycket som helst kvar att göra på den punkten, men så har jag ju prioriterat studierna på sistone.


Nej, tapeter var det...Dags att frossa lite! ;-)

Ovido - Quiz & Flashcards