Alla inlägg den 18 februari 2009

Av /A - 18 februari 2009 23:28

Saker och ting går som jag planerat hela tiden. CSN har gett med sig, och jag kommer få mina pengar. Jag planerade att sluta röka när jag hade flyttat, och nu har jag varit helt rökfri i 4 dagar. Jag planerade att börja söka jobb, och ikväll har jag skickat iväg ett tiotal ansökningar. Under dagarna som kommer ska jag även registrera mig hos Adecco, Manpower och alla dessa ställen.


Passade på att tvätta lite nu ikväll, när jag nu blev barnledig. Ska strax gå ut och ta rätt på lite tvätt, och passar samtidigt på att läsa klart Politkovskajas bok medan jag får vänta mellan maskinerna. Känns som jag får betat av en del ikväll. Känns bra. Och på lördag blir det nog resa till Söderhamn för att fixa det sista där uppe, samt ta ner det som är kvar. Sen är det bye-bye Söderhamn 4-ever! :-)


Tvättstugan var det, ja...

24h

Av /A - 18 februari 2009 18:18

Jag har hastigt och lustigt fått 24 timmars barnledighet, då minstingen propsade på att få följa med storasyster och pappa ikväll. Jag försökte övertala honom att stanna hemma, så att vi kunde åka till dagis i morgon, men han ville så gärna åka och jag hade inte hjärta att säga nej. Så jag blev barnledig istället.


Det första jag ska göra är att ta ett långt bad. Eller möjligtvis skruva ihop en hylla eller två till, och därefter ta ett långt bad. Efter att jag tittat lite till på tapeter. Uhm...ja. Vid någon tidpunkt ikväll står det iaf ett bad på schemat.

För övrigt kan jag meddela att jag hittat laddaren till digitalkameran igen - haleluja! :-)


Jag borde utnyttja min barnlediga tid åt att plugga, men eftersom jag fortfarande är krasslig, så ska jag ägna mig åt att söka jobb, bada, och krypa upp i soffan med min stickning och en film. Då kanske jag mår ännu bättre i morgon, eller vad tror ni? :-)

Av /A - 18 februari 2009 12:06

Nu när det äntligen kommer en lite större bunt pengar, så tänker jag göra en investering. Dock inte i värdepapper eller dylikt, utan i min egen och barnens vardag. Jag tänker köpa en tvättmaskin. Tänk er själva bara - vi har en fristående tvättstuga ute på gården, där man inte får boka maskiner, utan man får gå dit och försöka haffa en ledig maskin när tillfälle ges. I lördags fick jag alltså klä på både mig och barnen ytterkläder och allting, gå till tvättstugan och där vänta i över en timme innan vi fick någon ledig maskin och kunde börja tvätta. Drygt, men ändå överkomligt.


Tänk er så följande scenario: Vinter och du är ensamstående med två små barn, och båda blir magsjuka och kräks. Du behöver akut tvätta både kläder och sängkläder, men för att göra detta måste du gå ända ut på gården till tvättstugan, där du kanske får vänta både én och tre timmar innan du får en ledig maskin, och du är dessutom tvungen att lämna de magsjuka barnen ensamma medan du försöker få tag på en ledig maskin...I think not. Och barn blir magsjuka, så är det bara. Eller sjuka i största allmänhet, så att man inte kan släpa med dem till tvättstugan för att kanske behöva vänta i timmar innan du kan få tvättat. Och jag är ensamstående, och har ingen som kan se efter mina barn medan jag är i tvättstugan. Så - en investering i en tvättmaskin är helt klart en bra lösning för oss på alla sätt och vis.


Sen kommer vi ha det som fisken i vattnet här. Jag gillar lägenheten och ser fram emot att komma i ordning ordentligt här. Jag trivs till och med med frånvaron av ett ordentligt kök, och det faktum att jag måste handdiska. Det är på nåt sätt lite mysigt. Ja, mysigt är faktiskt ett bra ord. Det är inte någon stor lägenhet, men jag gillar att det inte är så stort. Att vi liksom lever nära varann, om ni förstår hur jag menar. Jag tycker inte barnen ska stängas in på sitt rum med sina leksaker t.ex...de får fylla golvet i vardagsrummet med Duplo (men måste givetvis städa upp efter sig), och jag tycker bara det är trivsamt med spår av lek lite överallt...I vårt palats ska det levas, lekas och läras, det kommer aldrig bli ett utställningshem av den typen man ser i inredningstidningar.


Jag älskar förresten sängsoffan vi har i vardagsrummet nu. Den är djup nog för att både barnen och jag ska få plats bredvid varandra. Där kryper vi ihop titt som tätt och bara myser, och jag lär inte byta ut den mot en riktig soffa i första taget. Aldrig i livet :-) Dock längtar jag lite efter mitt riktiga vardagsrumsbord, för småborden som fått kompensera för det är så lätta, så det räcker att man andas åt det hållet för att de ska fladdra iväg *s*. Och laddaren till digitalkameran. Och mina blommor. Och resten av pysselgrejerna och kokböckerna och...ja, resten av sakerna som är kvar där uppe i Söderhamn. Håll gärna en tumme att jag får mina pengar redan nu på fredag, så att jag kan åka upp på lördag och göra klart där.

Av /A - 18 februari 2009 09:48

Idag börjar jag äntligen bli såpass pigg att jag har lite omlopp i skallen. Har banne mig varit lika sjuk den här vändan som jag var veckan innan jul, och det lär nog dröja några dagar till innan jag kan hävda att jag verkligen börjar bli frisk. Men lite bättre är det iaf.


Vi har rätt mysigt här. Barnen har hällt ut allt Duplo på vardagsrumsgolvet och leker och bygger för fullt, och i bakgrunden låter Barnkanalen. Jag har fått i mig lite kaffe, och livet känns rätt okej, trots allt. Trots att jag inte fått något svar från CSN än. Inte ens deras förbannade "vi har tagit emot ditt mail" har jag fått. Men det är lugnt. Är det krig de vill ha, så ska de få det.


Jag är ändock på rätt så bra humör idag. Idag ska jag söka jobb. Tittade in på Amv's Platsbank, och hittade direkt en hel drös jobb jag ska söka. Allt från personlig assistent, till receptionist, till att jobba på guldsmedsaffär. Kul! Ja, några statusjobb är det ju inte, och det är jag inte heller ute efter. Jag är ute efter ett roligt extrajobb som ger några extra slantar i kassan, och som ger några nya erfarenheter att lägga i kunskapsbanken inför framtida stordåd på skribentfronten. Typ. Och ett jobb som gör att allting inte står och faller med CSN eller andra myndigheters utbetalning av pengar till mig, för såna kan man ju inte lita på.


*paus för att kolla Mina Sidor hos CSN för sjutusende gången bara idag*


JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!

Elaka mailet igår tog skruv - jag är GODKÄND! Äntligen!!! :) Det var ta mig fan på tiden. Yes! Jävlas inte med Mama, för då förlorar du. Ett enda ynka elakt mail, och de gav sig direkt. Säga vad man vill om mig, men jag kan det där med att formulera mig på ett sätt som gör det svårt för myndigheter att säga emot mig ;-) Vilket i sin tur innebär att jag läser helt rätt utbildning just nu...moahahaha! Pratade med äldsta grabbens pappa för en stund sedan, som också är intresserad av retorik, och han berättade att han har hittat en bok i ämnet, som hette "verbal judo", vilket är en fullkomligt lysande beskrivning av ämnet retorik, och vad jag ägnar mig åt varenda gång jag hamnar i diskussioner med myndigheter :-D 


Oj, nu har jag skrivit och pausat och pratat med folk inemellan och skrivit lite igen och pausat på nytt, och nu vet jag inte riktigt vart jag var/är någonstans. Vart var jag? Hm. Behöver mera kaffe.


Jo, en kul grej förresten. Hängde ju på Ravelry igår, och där la både Dödergöken (som är lite av en bloggkändis numera) och Joan McGowan-Michael till mig som vänner. Ja, den sistnämnda är ingen vem som helst, utan det är hon som ligger bakom White Lies Designs, och som har designat Ruby'n jag håller på med just nu. Det tyckte jag var lite kul :-)


Ska vi se....vad mer då? Kom av mig lite, vet inte alls vad jag ska skriva härnäst. Tror jag dricker lite kaffe och försöker kurera mig lite till bara :-)

Vi hörs sen!

Av /A - 18 februari 2009 01:05

Åh, vad jag varit sugen på Ragdolls de senaste par dagarna! Men håll med om att de är fina...




 

Ovido - Quiz & Flashcards