Alla inlägg den 9 februari 2009

Av /A - 9 februari 2009 22:19

Det är bra att ha kunniga vänner när man själv går bet på saker och ting. Jag har nämligen haft problem med min smtp-server på sistone, och inte kunnat skicka några mail, trots att jag bytt till korrekt smtp-server. Nu har jag bara kört Thunderbird några månader, och inte alls satt mig in i alla funktioner, så det blev till att jag satt och kliade mig i huvudet mest hela tiden. Ringde även min ISP-support, men killen där var inte heller särskilt haj på Thunderbird, så han kunde inte heller hjälpa mig.


Men som tur är, så häckar jag ju på en väldigt stor IT-mailinglista med en jäkla massa kunnigt folk, och även om jag inte kunde maila listan, så har jag ett gäng av dessa människor i min Vänner-lista på Facebook. Och efter lite funderande, så kom vi på vad problemet var: Det gick inte att ha användarnamn på kontot längre när jag bytte till UpUnet. Det var bara att ta bort det, sen lirade det hur bra som helst. Struntproblem som var hur enkelt som helst att lösa, men samtidigt en sån där sak som lätt förbiser, eftersom man inte tycker att det ska behöva ställa till problem att ha ett användarnamn på sitt mailkonto. Men nu vet ni det - kör ni Thunderbird, har korrekt smtp-server inställt och det ändå inte går att skicka några mail - testa att ta bort användarnamnet.


Annars så har jag fått hem de små. Övertrötta och smått spattiga, som de alltid är direkt när de kommit hem, och ny lägenhet där det bara är kaos. Ojoj, säger jag bara. De har iaf godkänt sitt nya sovrum, och har lagt sig där frivilligt. Dottern har somnat, men minstingen är fortfarande lite spattig. Hoppas dock han ska somna snart.

Såg ni förresten alla leksakslådor i föregående inlägget? Tror ni inte jag hittade en full flyttkartong till! Mina ungar har sanslöst mycket leksaker. Och då ska ni inte tro att jag köper en massa sånt åt dem, för det gör jag inte. Det är i stort sett bara till jul och födelsedagar, och då bara någon enstaka sak, eftersom de har så mycket. Nej, de har fått ärva hur mycket som helst, och ännu mer blir det. Storebror har ett antal lådor med saker som han har växt ifrån, och som han numera bara håller fast vid av sentimentala skäl (vilket han får göra. Han bestämmer själv när han vill donera sina saker till småsyskonen). Men endera dagen ska jag sätta mig och gå igenom alla leksaker, kasta allt som är trasigt (det lär inte vara mycket, för de är ändå ganska skötsamma med sakerna), och kanske ge bort en del. Kanske skulle göra min egen variant på the Toy Society ;-)


Jag fick igång tv'n idag, men har bara SVT1 & 2, Kunskapskanalen, Barnkanalen och tv4. Öken. Trodde nog faktiskt de hade dragit in lite mer kanaler i de här kåkarna. Får kolla upp hur jag åtgärdar det där sen.


Börjar bli rätt trött nu, och slits lite mellan lusten att bara sätta mig i soffan och sticka en stund, krypa ner i sängen med min bok, fortsätta packa upp saker eller att börja skriva på min ethosargumentation. Tror jag ägnar mig åt att läsa lite bloggar medan jag funderar på saken...:-)

Av /A - 9 februari 2009 18:35

Det börjar arta sig. Så här såg vardagsrummet ut igår, innan jag började röja:




Nu ser det ut så här:


Det börjar arta sig en smula iaf, men än är det långt kvar innan jag har fått någorlunda ordning. Barnens rum är däremot nästan klart:





Och snart kommer de hem! Har inte sett dem på 3 veckor nu, vilket är alldeles för länge...

Av /A - 9 februari 2009 14:26

...att ta itu med röran här hemma!


Kom hem från skolan för en stund sedan, och har fått i mig lite mat. Nästa på schemat är att fortsätta försöka få någon ordning här. Viktigast på listan idag är att få ordning på barnens rum, eftersom de kommer hem om några timmar. Men jag bävar. Sängen där inne är hopplöst jobbig att montera. Men men...det är bara att bita ihop, och försöka trösta sig med att när det väl är gjort, så finns det inga fler möbler som är jobbiga att montera.


Nu har jag fått köpt antennsladd också, så idag ska vi förhoppningsvis kunna titta på tv om vi vill :) Och jag måste torka golv. Och försöka få min smtp-server att göra som jag vill. Och påbörja min ethosargumentation (vet inte ens vad jag ska skriva om, men jag hittar väl på nåt). Full fart, som vanligt! :-)


Bonusgrej: Mitt Ica har öppet ända till 23:30 varje dag! :-)

Av /A - 9 februari 2009 07:44

9 februari. 4 år sedan idag. 4 år sedan mina småpojkar dog. Så här på morgonen noterar jag det bara. Känner ingen direkt sorg eller så...Men det kanske kommer sen, vem vet. Kanske när jag passerar Uppsala Slott på väg till skolan. Denna byggnad som kommit att alltid påminna mig om pojkarna, eftersom jag hade utsikt mot slottet från mitt rum på sjukhuset.


4 år. Det känns som igår.

Ovido - Quiz & Flashcards