Alla inlägg den 6 februari 2009

Av /A - 6 februari 2009 21:39

Vet ni varför kvinnors kläder traditionellt har knapphålen på vänster sida och knappen på höger, och män vice versa? Det härrör tydligen från den tiden då män klädde sig själva och kvinnor hade en kammarjungfru att hjälpa sig med klädseln. Om du klär dig själv, så är det lättare med knapphål på höger sida och knappen på vänster, men ska du klä på någon annan, så är det lättare om det sitter tvärt om. Så nu vet ni det :-)


Det går framåt här. Plötsligt hade jag packat klart köket, bara helt apropo ingenting. Ja, frånsett alla matvaror då, som jag inte packat än. Och köksbordet, som ska skruvas isär. Måste bara lokalisera det först, under högarna av skolböcker och bråte som jag har dumpat ovanpå det. Nästa på schemat är väl egentligen bokhyllorna...men böcker går ju snabbt att packa.


Nu börjar det bli riktigt jobbigt att packa. Ni vet, sådär som det blir mot slutet, och man försöker få de sista lådorna att räcka till, samtidigt som det liksom är en skvätt kvar här och en skvätt kvar där, men ingenting som riktigt fyller en låda. Är ruggigt trött också, så jag är lite i valet och kvalet om jag ska köra på länge ikväll, eller om jag hellre ska försöka sova lite tidigare och kliva upp tidigt i morgon bitti. Lutar nog faktiskt mot det sistnämnda.


Sista natten här...är för trött för att ens orka känna efter hur det känns. Vill bara bli klar nu, hitta ork och energi för allt det där sista, som just nu känns en smula oöverstigligt. 

Av /A - 6 februari 2009 20:04

Var tvungen att vila en stund, tröttheten höll på att ta knäcken på mig totalt. Nu är det bara att köra på några timmar till...


Verkar hända lite hos CSN till sist också. Mailade dem idag (hade inte tid att sitta i telefonkö), och pushade på lite, och nu när jag loggade in, så stod det "Dina uppgifter om studieresultat har kommit in till oss. Vi kommer att fatta ett beslut om din ansökan så snart som möjligt." Låt det innebära att det de sa tidigare i veckan var korrekt, och att jag blir godkänd under början av nästa vecka...


Nej, det är väl bara att bita ihop och fortsätta här, om jag ska komma i mål någon gång...

Av /A - 6 februari 2009 16:14

Men herregud, ska det aldrig ta slut?! Jag packar och packar och städar och kör bort sopor, och tycker högen av saker som måste göras bara växer och växer. Men jaja, det går ju framåt iaf. Halva köket är nerpackat nu. Sen ska skåpen torkas ur, ugnen göras ren och frysen frostas av. Och köksbordet skruvas isär. Badrummen ska packas och städas. Förråden tömmas helt (har tagit det mesta dock). Och sen ska alla kläder packas, och...ja, grejerna på verandan plockas ihop. Och i garaget. Just ja, bokhyllorna i vardagsrummet är också kvar. Men sen är det nog inte så mycket mer...? Hm. Det kanske inte är så farligt, trots allt då :-)


Har fått svar från PRV om mitt önskade efternamn, och det finns inte som efternamn i Sverige, precis som SCB antydde :-) Det innebär att jag kan ansöka om det som nytt efternamn - wohoo! Dock ska det även kollas mot liknande efternamn, varumärken, företagsnamn osv, så det är ju inte alls säkert jag kan få det ändå. Men så fort jag har 1500 kr att avvara till ändamålet, så ska jag slänga iväg en ansökan iaf, så får vi se.


Nej, om man skulle ta ett ryck kanske...få lite gjort, så att jag förhoppningsvis hinner sova en stund inatt :-)

Av /A - 6 februari 2009 12:59

Där var det. Mitt nya efternamn. Har länge tänkt byta, och hade till sist kommit fram till att jag skulle ta mitt ursprungliga flicknamn. Det kändes inte helt 100%-igt rätt, men det var det bästa alternativet jag hade. Tills igår, då det dök upp ett alternativ som bara vore sååå passande! Och enligt SCB finns det ingen i Sverige som heter så, så jag skulle bli ensam om det isf. Nu är det ju bara frågan om det går att få det godkänt...Har mailat PRV och frågat, så får vi se vad de säger. Jag återkommer med rapport :-)

Av /A - 6 februari 2009 09:50

Jag borde ha sovit inatt. Eller packat. Eller möjligtvis bådadera. Men jag gjorde något helt annat. Satt uppe till ½5 på morgonen och pratade med en nära vän, och det var ett annorlunda samtal än de jag brukar ha. På ett bra sätt :-) I vilket fall, så får jag sota för det idag. Men det är det faktiskt värt.


Jahaja. Sista dygnet i Söderhamn har inletts. Skönt! Och jobbigt, för herregud, vad mycket det är kvar att göra! Eller åtminstone känns det så, men det kan ju även bero på att det står lådor och sönderskruvade möbler överallt nu. Allt som legat i skåp och hyllor uppe står ju nu framme i lådor och säckar. Och i hallen står det 4-5 sopsäckar med skräp + en låda + en massa tomma kartonger som ska slängas. Och en massa flyttkartonger. Det går inte ens att gå där. Men nu tror jag att jag har fått ihop alla sopor som ska iväg till tippen iaf. Har fått låna bil en sväng under dagen för att fixa det.


Vetifan hur jag ska komma åt att städa sen...står ju grejer precis överallt. Men jaja, jag får väl försöka komma åt inemellan så gott det nu går.

Måste sätta fart nu, behöver springa över till grannen och låna telefon där, och jag måste packa klart idag och skruva sönder de sista grejerna och...och...och...och bäst jag kommer igång. Puh.

Ovido - Quiz & Flashcards