Alla inlägg den 27 mars 2009

Av /A - 27 mars 2009 09:58

Usch! Min spegelbild och jag är inte alls överens just nu. Inte ett dugg. +4 kg (nästan) sen jag fimpade, vilket är fyra kilon åt helt fel håll. Det ska ju stå ett minus före!


Har mått rätt kasst på sistone, och det i kombination med de hormonsvängningar rökstoppet gav upphov till, har lett till en överkonsumtion av snabba kolhydrater. Men nu har det vänt, äntligen. Kroppen börjar vänja sig och hormonerna har taggat ner lite. Nu är det socker-detox som gäller. Det är SÅ skönt! Mycket frukt, grönsaker och långsamma kolhydrater. Det är ju så jag oftast äter. Lustigt nog är det bara när jag äter så som jag får frågan om jag går på någon sorts diet...Go figure.


Nå, nu har skeppet vänt iaf, och de fyra extrakilona ska bort, samt ett gäng till. Får dock lägga inköp av träningskort på is på obestämt tid, eftersom min trasiga hälsena aldrig vill läka, och jag inte vill lägga en massa pengar på ett kort jag kanske inte kan utnyttja. Jag får hålla mig till promenader och hemmaträning i första hand, och springa de dagar hälsenan håller för det, så kanske jag kan lösa ett kort längre fram.

Tog en långpromenad med Emma igår förresten, och gick på upptäcktsfärd åt ett håll vi inte gått tidigare. Det slutade med att vi hamnade vid Ekeby Bruk, vilket var lite roligt. Det var där jag först började studera i Sverige, så man kan väl säga att det var startskottet för den utbildning jag idag står mitt uppe i. Minns att jag läste företagsekonomi då, bland annat. 


Ekeby Bruk, ursprungligen en tegel- och keramikindustri som anlades 1886. Idag innehåller de gamla fabrikslokalerna mestadels olika småindustrier och gymnasieskola.


Den här helgen, med start igår, hjälper jag M&J att flytta. I skrivande stund sitter de och skriver kontrakt på nya lägenheten, och därefter åker de och besiktigar sin bil. Sen ska vi åka till nya lägenheten en sväng innan vi åker till den gamla och packar det sista, och börjar köra grejer. Som tur är mår jag bättre idag, och har slutat kräkas.


Åt pizza igår när vi höll på, och alldeles för mycket dessutom, vilket fick min mage att bli alldeles galen. Jag tål inte så fet mat längre, jag blir kanondårlig av det och bara kräks. Hamburgare också, även om jag brukar klara mig från att kräkas. Men jag blir fruktansvärt illamående, får ofta ont och bör inte befinna mig alltför långt bort från en toalett. Min kropp är inte van att äta sånt längre, det är som om jag ätit tvättmedel eller nåt. Kroppen vill bara stöta bort det. Däremot kan jag äta hemlagad pizza eller hamburgare, det brukar gå bra. Eller bättre åtminstone...det är en fördel att ha nära till toan även då, faktiskt. Men jag brukar inte kräkas iaf.


Här om dagen hade de en kundvagn på mitt Ica med lite smått och gott i, och där fanns det även en kokbok för vegetarisk matlagning för en femtiolapp, som jag la vantarna på. Känner att jag behöver lite inspiration på den fronten. Och mera kunskap, i synnerhet om baljväxter och sånt. Jag tycker ju hemskt mycket om frukt och grönsaker, är inte så förtjust i fet mat, och tycker att kött tenderar att innebära att man använder en massa extra fett för att tillaga det. Så jag behöver lite ny inspiration på god, nyttig och inte så fet mat.


Vegetarisk kokbok, och ännu en ny skolbok.


Annars är ju en av mina favoriträtter Fried Rice Chicken med Chili Fish Sauce, dels för att jag tycker det är gott, men även för att den inte är så fet. Kyckling, ris och ägg, och lite grönsaker, som man snabbt fräser ihop i lite olja, och så med Chili Fish Sauce till...perfekt. Det är mat som gör min kropp glad. Inte minst själva chilin, som ju utöver att vara nyttig i sig, även stimulerar kroppens endorfiner. Sånt gillar vi :-)

Chili Fish Sauce har förresten tagit steget upp till att bli min favoritsmaksättning till både det ena och det andra. I Thailands används det istället för salt t.ex., och jag börjar allt mer anamma samma princip.


Chili FIsh Sauce.


Jättegott till äggröra, bland annat.


Köpte förresten jordgubbar här om dagen. Inte mycket smak på dem så här års, men jag kunde inte motstå. De är min absoluta favoritkälla till antioxidanter :-D Kanske skulle plantera ett par jordgubbsplanter i en kruka på balkongen sen?


Antioxidanter! :-D


Nej, nu ska jag sjunga lite innan M&J kommer tillbaka. Skrålar lite rockopera med jämna mellanrum nu för tiden, vilket utöver att vara kul även har en praktisk effekt. Vi håller ju tal stup i kvarten på universitetet, och då ingår det även att ha en röst som hörs, som bär och som inte är så monoton att folk somnar. Jag har alltid använt mig av olika sångtekniker (har ju fifflat en del inom det området som ung) inför såna saker. Uppvärmning av rösten och stämbanden, andning, att arbeta utifrån diafragma...såna saker. Och opera är faktiskt ett väldigt bra sätt att träna rösten, tycker jag :-)


Vi hörs ikväll nån gång...tror jag. Om jag hinner och orkar och så. Vet inte hur mycket vi kommer köra idag, det beror lite på vad M&J själva orkar, men det är väl inte omöjligt att hela kvällen försvinner innan vi ger oss.

Av /A - 27 mars 2009 00:23

Lovar du att vara ärlig?

Ptja, jag ska göra mitt bästa.


Du heter:

Nånting på H, nånting på A och nånting på L som ska bli nånting på H. Tror jag. Eller kanske nånting på R.


Smeknamn:

Hm...räknas "Mamma"?


Låt som när du är ledsen sörjer till?

Jag är aldrig ledsen och sörjer på det sättet.


Beroende av:

Kaffe.


Vem behöver du mest just nu:

Mina barn.


Vad tror folk om dig?

Att jag är snäll och smart.


Stämmer det?

Ja.


Vad får du oftast komplimanger för?

Mina ögon.


Vad säger du för att imponera på någon?

För att medvetet imponera på någon? Sånt gör jag inte. Ser ingen poäng i det.


Hur imponerar man på dig?

Genom att ha mod nog att gå sin egen väg.


Brukar du skratta för dig själv?

Tja, nån gång ibland händer det väl.


Vad står det i ditt senast inkomna SMS?:

"Ditt paket från ELLOS AB finns nu hos Ica Supermarket XXX..."


Var bor du?

Uppsala.


Trivs du där:

Ja, hejdlöst.


Äger du några converse:

Nope, har faktiskt aldrig ägt några.


Sprit, cider, vin eller öl:

Hm...beror på anledningen. Tycker inte om att bli onykter eller full dock. Ett glas till maten kan dock vara trevligt.


Brukar du bli för full:

Jag brukar inte bli full alls numera.


Vad har du för mobil operatör:

Telia, tyvärr.


Är du allergisk i mot något:

Idioter och acetylsalicylsyra.


Har du haft sex idag:

Nej.


Nästa mål i ditt liv:

Få ihop pengar till och överleva tandläkarbesök.


Hur svarar du i mobilen:

Beror på vem det är som ringer.


Vem ringde du senast?

Familjerätten.


Vad sa den du senast pratade med i telefonen:

Det är privat.


Antal timmar sömn inatt:

Alldeles för få. Typ...6? Hade behövt det dubbla dock.


Sov du ensam:

Ja.


Brukar du komma i tid:

Ja.


När mår du bra:

För det mesta.


När blev du fotad senast:

Oj...minns inte. Det fotas rätt mycket i det här hushållet.


Hur känner du dig nu:

Trött och illamående, tycks ha fått nån akutmagsjuka nu ikväll. Hoppas den är borta i morgon.


Vanligaste färg på dina kläder:

Svart, vitt, rött, turkos.


Vad tycker du om fötter:

Eh? Att de är rätt bra att ha, kanske? Konstig fråga.


Vad saknar du:

Mina barn och en stor bunt pengar.


Hade du en bra kväll igår:

Jovars, den var okej. Tittadde på film och bevittnade ett jättegräl som nästan slutade i separation, och hittade därmed ännu en anledning att uppskatta singellivet.


Favorit dryck på morgonen:

Kaffe och/eller kolsyrat vatten.


Rakar du benen:

Ja, eller vaxar.


När brukar du oftast gå och lägga dig:

Runt midnatt ungefär.


Är du blyg?

Nej.


Sysslar du med någon idrott:

Nej.


Vill du hellre ha mail än brev:

Det beror på innehållet.


Tror du på kärlek vid första ögonkastet:

Nej, men jag tror på infatuation at first sight.


Har du spytt offentligt:

Nej.


Vad skulle du göra om du vore tjej för en dag:

Jag är tjej varje dag, så...det vanliga?


Är du nöjd med ditt liv:

Jag är inte missnöjd iaf, men är inte i mål än. Rätt så nöjd är jag nog.


Är du bortskämd:

Nej. Och ja. Jag är bortskämd med underbara barn och vänner. Och syskon. I övrigt är svaret nej.


Vad gör du i morgon:

Flyttpackar åt bonusdottern och hennes sambo, och har förhoppningsvis slutat kräkas stup i kvarten.


Vad är det värsta du vet?

You don't want to know...


Hur mycket pengar brukar du slösa på en vecka?

Bra fråga. För mycket?


Vad behöver du just nu?

Sömn.


Vilken kändis tycker du är en bra förebild?

Kändis? Förebild? Hahahahaha!


Vad längtar du till?

Att ha alla barnen hemma.


Har du bra vänner och äkta vänskap?

Ja.


Vad använder du för shampoo? 

L'Oreal...nånting.


Vad är det finaste du fått?

Mina barn, naturligtvis.


En speciell dag du minns:

9 februari 2005.


Hur gammal är du:

36.


Tycker du om någon just nu:

Ja, självklart. Eller gäller frågan att tycka om i betydelsen "kär" eller så? I så fall är svaret nej.


Om fem månader:

Har höstterminen börjat, och jag förhoppningsvis kunnat spika en resa till Danmark.


Du samlar på:

Filmer, bl.a


Gröna eller röda äppeln:

Gula.


Vem ringer du när du är arg/ledsen:

Ingen alls. Jag vill vara i fred de få gånger jag blir arg eller ledsen.


Gillar du golf:

Har aldrig testat det.


Vilken tid gick du upp idag:

7


Har du sovit i din egna säng inatt:

Nej, har besök under några dagar som fått låna min säng.


Har du strumpor på dig nu:

Nej, raggsockor.


Vad ska du göra ikväll:

Jag flyttpackade, kräktes, mådde illa, och nu ska jag sova. Strax.


Är det okej att gråta:

Jodå.


När grät du senast:

Minns inte. Det händer inte så ofta.


Laddar du ner musik och film från Internet:

Nej, jag har slutat. Orkar inte hålla på.


Vad skulle du göra om du vann en miljon:

Betala mina skulder och investera det som blev kvar.


Bär du glasögon eller linser:

Nej.


Tycker du det är viktigt att ha märkeskläder:

Nej. Korkad fråga.


När går du upp ur sängen en helgmorgon:

Vid 7-8, som vanligt.


Har du piercing:

Bara i öronen. 5 stycken.


Vill du gifta dig:

Har gjort det två gånger redan. Det räcker bra, såvida inte drömprinsen faktiskt visar sig vara av kött och blod. Då kan jag göra om det.


Vill du ha barn:

Har ju redan fått 5, och planerar för nr 6, så jag får väl svara "ja" på den frågan ;-)


Solar du ofta:

Nej, har sällan tålamod för det.


Är du bra på att laga mat:

Ja.


Gillar du att dansa:

Ja.


Är du flygrädd:

Nej, inte direkt.


Hur vig är du:

Stretchar jag ordentligt kan jag gå ner i spagat, trots att jag inte gjort det på åratal.


Vad dricker du helst när du är törstig:

Kolsyrat vatten.


Vilken är din favoritglass:

Allt från Ben & Jerry's.


Tror du på ett liv efter döden:

Nej. Jag är naturvetare.


Tycker du om sushi:

Mnjae...kan bli hemskt sugen på det ibland, men tycker det är svårt att hitta bra sushi.


Vad äter du helst när du ser på film:

Jag föredrar att sticka.


Bor dina föräldrar tillsammans:

Jag har inga föräldrar.


Har du tandläkarskräck:

Ja. Eller tandläkarborrskräck, om inte annat.


Är du morgon- eller kvällsmänniska:

Kvällsmänniska, utan tvekan.


Vilken ögonfärg har du:

Grågröna.


Har du någon gång gråtit dej till sömns:

Nej.


Biter du på naglarna:

Nej.


Röker du:

Nej, jag har slutat.


Hur ofta tränar/motionerar du:

3-7 ggr/vecka.


Senaste låt du hörde:

Sí, Sí - Which Witch.


Vad gör du på helgerna:

Umgås med barnen om de är hemma, pysslar, stickar, pluggar, städar, lagar mat, bakar...

Ovido - Quiz & Flashcards