Alla inlägg den 16 mars 2009

Av /A - 16 mars 2009 23:06

Det har varit en lång dag, och jag är hemskt trött. Ska strax krypa ner med barnen och försöka sova några timmar.


Vi hade en relativt lugn morgon med massa mys och bus i sängen innan vi klev upp och käkade frukost. Nå, barnen åt iaf frukost, jag hann inte riktigt med. Kokade kaffe som jag inte heller hann dricka något av innan det var dags att bege sig, så jag slet fram termosen och tog helt enkelt med mig det till skolan. Dessutom kunde jag ju bjuda några av klasskompisarna också på kaffe då. Och för att göra det hela ännu bättre, så hade Håkan (läraren) tagit med sig en stor korg med kanelbullar och en korg med småkakor, som kompensation och ursäkt för att han hade dubbelbokat förra måndagen, så att vi kom till skolan helt i onödan då. Kaffe hade han dock inte kunnat fixa, så han inledde lektionen med att ge alla tillfälle att gå till cafeterian och fixa kaffe/te/dricka.


Som väntat, så lossnade det för mig medan vi satt på genomgången av upplägget inför den populärvetenskapliga essän, och plötsligt visste jag bara vad jag skulle skriva om: Hjärtat. Både ur medicinsk och kulturhistoriskt perspektiv. Problemet är bara att essän ska vara 5 sidor lång - inklusive försättsblad och referenslista, vilket innebär att den i praktiken bara blir 3 sidor lång. Tre sidor är inte mycket på ett sånt omfattande ämne, så jag kommer inte kunna göra mer än att skrapa på ytan.


Efter genomgången blev det långlunch, och vi var ett gäng som bänkade oss i Maticum. Vi har blivit ett riktigt sammansvetsat gäng på den här korta tiden vi pluggat tillsammans, och diskussionerna pågick hela tiden runt bordet. Jättekul!

Introduktionen till Tala-kursen var inte mycket att ropa hurra för, det var mest bara repetition av alla basic-grejer vi läst de senaste veckorna, vilket ledde till att det hela blev mördande tråkigt. Men det blir nog desto roligare framöver. Nästa vecka ska vi ha egoföredrag och hålla tal om oss själva, och veckan därefter ska vi hålla lite mer omfattande tal och dessutom bli filmade när vi håller talen. Kul och lärorikt (undrar dock om jag möjligtvis kan gå ner 20 kg innan dess ;-)).


Det blev sent innan dagen var över för barnen och mig. Vi stannade till på affären en snabbis på hemvägen också, så klockan var 18 när vi klev innanför dörren här hemma. Drog igång Bolibompa åt barnen och kastade mig igång med matlagningen omedelbart, så att minstingen skulle hinna äta innan han somnade. Det blev middag framför tv'n idag, och jag lovade även att vi kunde titta på tecknat en liten stund efter att vi borstat tänderna. Sagt och gjort. Vid 19 var godnatt-proceduren med tandborstning osv klar, och barnen kröp ner under varsin filt i soffan. Jag gjorde dem sällskap med en ny stickning - har fått kasta på till ett nytt par vantar åt dottern, för idag slarvade hon bort andra paret på bara ett par veckor. Det blir Norge-inspirerade vantar denna gång ;-)


Norge-vantar åt dottern.


Tog ett välbehövligt bad nu ikväll också, och passade på att läsa klart Tusen strålande solar. Bra bok, som har fått stå till sidan lite till fördel för tentapluggande, och en bok som även varit lite svårläst en stund. Det var ett stycke i boken som handlade om barn som far illa och en mor som måste "ge upp" sitt barn på sätt och vis, och min egen och barnens situation just nu gjorde att det helt enkelt blev för jobbigt att läsa den. Men nu har jag äntligen läst klart den. Bra bok - rekommenderas!


Nu är det hög tid att sova. I morgon ska jag till stan efter att barnen är lämnade på dagis, för att träffa ett gäng kompisar på tjejfika! :-D Ska bli sååå roligt! Hoppas bara jag kan slappna av och sova inatt...är rätt stressad och spänd över hela grejen med barnen, och har till sist kommit så långt att jag letat rätt på telefonnummer till en advokat. Vi får väl se vart det här slutar...


Nej, god natt med er, vi hörs i morgon! :-)

Ovido - Quiz & Flashcards