Alla inlägg den 4 mars 2009

Av /A - 4 mars 2009 19:35

Nästa tisdag är det stor tenta i retorik, och just nu kretsar givetvis mycket kring detta. Vi har ungefär 200 olika ord och uttryck vi ska kunna utantill och även kunna applicera på olika typer av text. Ord som dessa:


Epifor - Samma ord i slutet av en sats eller mening.

Entymem - Ofullständig syllogism. Premisser saknas.

Perspicuitas - Språkets klarhet och genomskådlighet, att man förstår vad som menas.

Synekdoke - (Trop) En del representerar en helhet.

Aposiopesis - (Figur) Känslomässigt avbrott.

Hyperbol - Medveten överdrift i uttryckssättet.


Glasklart, eller hur? *s*.


Dagens engelska ord, förresten:

Proverbial - ordspråksmässigt, ordspråksartad etc.

Jag vet inte varför, men just det ordet envisas med att dyka upp i mitt huvud hela tiden...


Nå, nog om det. Innan jag återgår till att plugga termer, så ska jag visa er vad som hamnade på min önskelista idag:


Vill ha! Finns hos Ellos.


Och sen en bild jag tyckte var oemotståndligt söt, som kom som en del av ett kedjemail:



Så. Roligare än så blir det inte från min sida idag, för nu ska det pluggas! :-)


Ovido - Quiz & Flashcards