Alla inlägg den 23 mars 2009

Av /A - 23 mars 2009 18:25

Jag har en talang. Jag är bra på att berätta saker. Jag testade mig själv idag genom att åka till skolan för att hålla ett 5-minuters tal helt och hållet oförberedd. Alla andra har förberett sig i en vecka. Skrivit, våndats, förkastat, börjat om...Men inte jag. Jag har knappt ens ägnat det en tanke. Jag ville testa mig själv, se om jag fortfarande kunde.


Jag valde att gå upp sist av alla. När jag reste mig från min stol och gick fram för att ta min plats längst fram i rummet, visste jag fortfarande inte vad jag skulle säga. Tog ett djupt andetag, och inledde med att berätta att jag inte hade skrivit ett komma, att jag skulle helt och hållet improvisera mitt tal. Sen började jag.


Jag fångade dem. Allihop. Allas blickar låg på mig hela tiden medan jag pratade, ingen tappade intresset, ingen prasslade med papper eller plockade med annat. Läraren skulle ge mig ett tecken vid 4 minuter för att jag skulle veta när jag skulle sluta, men hon glömde bort det. Efteråt frågade hon om jag inte åtminstone hade övat hemma. Jag svarade nej, som sant är.


Mina omdömen blev "fantastiskt", "otroligt", "litterär ådra" och så vidare. Min uppbyggnad av talet var perfekt, jag hade fått med alla moment man ska, bör och vill ha med. Hon var imponerad. Mycket imponerad. Och jag har på sätt och vis redan fullgjort det sista och svåraste momentet i kursen, som är just att tala utan manus, att improvisera.


Mina negativa omdömen och saker jag behövde förbättra blev:


Just det. Ingenting alls. Jag satte den. Innehåll, framförande, allting. Jag har talang för det här. Jag kan ställa mig framför en grupp människor och hålla föredrag om vad som helst (som jag kan något om, givetvis) helt spontant, utan förberedelse, och jag kan fånga min publik. Trollbinda dem. Min talang. Frågan är...hur kan jag utnyttja den?


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Har sovit några timmar på eftermiddagen, var så galet trött. Somnade inte förrän vid 1 igår, och klev upp 06:30 i morse. Behövde sova.

När jag sen vaknade var behovet av att äta överhängande. Orkade inte ställa mig och göra mat idag dock, så jag tog en macka istället bara. Tittade på röran i vardagsrummet och i köket. Det är massor med disk i köket. I vardagsrummet ligger det fortfarande grejer kvar efter helgens pyssel. Dottern har målat fler gipsfigurer, som jag lackade igår, men inte har hunnit limma magneter på än. Ska göra det ikväll.


Vill inreda lite. Känner att jag vill boa lite, göra lite fint, lite mysigt. Längtar efter tulpaner och vår. Längtar efter påsk. Efter sol. Varmgult och krispigt grönt, lite rosa och ljusblå toner...Vill planera balkongen, vilka blommor jag ska plantera där. Bristen på trädgård innebär inte att jag inte kommer odla något. Jag har världens minsta balkong, men där kommer bli blommor. Måste köpa en balkonglåda till och bestämma vad jag ska ha i dem. Köpa nåt trall-liknande att lägga på golvet, och en matta på det. Kanske göra som jag såg på Bolibompa för ett tag sedan, där de helt sonika satte potatis direkt i en jordsäck. Smart idé.


Måste köpa en stor kruka. Tänkte försöka få tag på Morning Glory och sätta i en sån. Och så en stor kruka för färska örter. Gräslök, persilja och sånt. Sen ska jag sitta på min yttepyttebalkong med en god bok och njuta av min egna lilla, privata hörna av sommar. Kanske rent av kan klämma in en liten grill där ute? Bor ju högst upp, så jag kan ju grilla där ute utan att störa mina grannar.


Nå. Det där blir lite längre fram. Våren har anlänt, men än är det för kyligt för att plantera ut något. Dock är det hög tid att bestämma hur det ska vara och förplantera det jag vill ha där ute. Det borde jag egentligen ha gjort för en månad sedan, men då hade jag fullt upp fortfarande med att flytta hit.

Nej, ikväll ska jag sticka lite, och fundera på hur det ska se ut inne hos oss. Jag är sugen på att måla något. Eller kanske tapetsera något. Som Persilja brukar göra.

Ovido - Quiz & Flashcards