Alla inlägg under juni 2009

Av /A - 5 juni 2009 13:33

Vad sjutton hette det melerade garnet?? Och vad var det för stickfasthet? Jag har blivit inspirerad. Vita bomullsgardiner med - tadaa - stickad mönsterbård (bara SÅ jag, eller hur?), och jag har fått just det där garnet på hjärnan, men hittar det inte på Y&T's sida. Hjälp! :)

Av /A - 5 juni 2009 12:53

Tänkte jag skulle visa er vad jag hittat att lägga i lådan med utklädningskläder som barnen ska få i julklapp:


Klänningar. Eller kanske en kejsarkappa och en prinsessklänning? Det får barnen själva hitta på när den tid kommer :)


På Ikea har de den här kistan, som jag nog ska köpa för att förvara allting i. Lite dyr (ca 550 kr), men den är ju så fin! Älskar såna här korgar och kistor.

Hittade även en spegel på Ikeas hemsida, som jag tänkte måla och dekorera lite. De måste ju ha en spegel när de ska klä ut sig, så de får se hur de ser ut! :)


Spegel. 59 kr på Ikea. Som hittat!


Om man har en bunt övermogna bananer, vad gör man då? Jo, bananmuffins, så klart! ;)


Och sist, men inte minst - Bifrost-sockorna! Eller sockan, då. Det blir såååå bra! Är toknöjd med garn, färg och silvertråden som får löpa med. Visst leder det tankarna till Bifrost-bron som går från jorden till de norröna gudarna? Som en iskall, frostnupen vinterhimmel med glittrande stjärnor...mjo, det känns väldigt, väldigt passande :-)


Älskar! 


Problemet är bara att jag inte tycks kunna lägga ifrån mig stickningen....och jag som SÅ behöver städa och möblera om, och som vill fixa vita bomullsgardiner med virkad spets till vardagsrummet, och ha en vas med prästkragar och blåklockor på bordet....huuuuuur ska jag hinna, när jag inte kan lägga ifrån mig stickningen?? ;)


Dagens fråga: Är det bara jag som tycker det gått inflation i författare som har en yttepytteminiroll i filmatiseringarna av deras böcker? Jag menar, Hitchcock - javisst. Stephen King - sure. Men nu gör alla det. Senast ut är Stephenie Meyer som skrivit Twilight. Hon syns som en av cafégästerna i filmen, där hon sitter vid disken på dinern och får mat serverad. Givetvis sitter hon med sin laptop och arbetar, för det är ju vad hon gjort hela tiden medan hon skrivit böckerna. Bah. Vet inte varför det där störde mig så, men det gör det. Mental note to self: Om jag någonsin skriver en best seller som ska filmatiseras, så ska jag INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER SYNAS I FILMEN SJÄLV! Så det så. Hmpf.


Kaffe. Lunch. Fried Rice Fish, vilket är precis lika gott som Fried Rice Chicken. Good. Pojkvännen äter ju inte kyckling, så jag roar mig med att twista lite på mina recept för att göra mat han kan äta. Lite kul faktiskt :)

Av /A - 4 juni 2009 09:05

Redan torsdag. Hjälp, vad fort min lediga vecka går ändå! Men så mår jag lite sådär också (PMS), och det brukar få tiden att flyga förbi.


Planen för dagen är att åka in till stan och träffa Morgana och världens sötaste Lo. Liten Lo kan nog göra underverk för min PMS *tro* :-)


Annars blir det lugnt. Ska försöka få städat idag, för jag har ignorerat allt sådant i flera dagar. Har inte orkat. Kroppen har inte riktigt samarbetat, och känns som om den inte riktigt passar. Som om den skaver. Som om den vore en gnisslande krita mot en griffeltavla, eller som en gaffel mot en porslinstallrik. Men istället för att bli aggressiv, som ju är det "typiska" PMS-beteendet, så är jag mera den sorten som bara drar mig undan, kryper upp i ett hörn av soffan och bara vill vara i fred. Så det är mest det jag gjort den här veckan. Men inte idag! Idag ska jag krama bebis, och sånt kan man ju inte bli annat än glad av, hur mycket kroppen än skaver :-D


Igår var jag på bio och såg Terminator. Min recension: Mycket bra F/X, bra action, tunn story. Sevärd eftersom jag älskar specialeffekter, men har man några som helst förväntningar på storyn, så är den inte värd pengarna alls.


Just ja...kom just på en sak till jag behöver göra idag. Måste ringa hyresvärden. Råkade tappa en liten (och då menar jag liten) parfymflaska på locket till cisternen på toaletten igår, och eländet sprack i fem stora bitar. Otroligt. Måste ha varit en spricka där sen innan, för det är bara inte rimligt att en så liten parfymflaska i ett 30 cm fall ska kunna krossa det tjocka porslinet.


Snart dags att åka. Ska bara skriva ut min tågbiljett till fotograferingen på måndag och svälja ner sista kaffeskvätten i muggen, sen blir det la stada :)

Av /A - 3 juni 2009 23:44

Barnen i sina nya sommarkläder.

Coola kids!


Mina fynd från Myrorna här om dagen.


Barnens egenhändigt shoppade badkläder.


Även i år fick jag en blomma på Mors dag av exet. Varför gör han sånt nu, efter att vi är skilda?? :P



Av /A - 3 juni 2009 15:39

Jag köpte hem ett par nystan garn + silvertråd här om sistens, för att göra de berömda BSG-sockorna. Inte det tänkta garnet, som kostar dyra pengar att ta hem från USA, utan ett annat, billigare, som jag kunde köpa här på Y&T. Men det kändes bara fel. Färgen var mörkspräckligt blåsvart, och kändes som en en iskall vinternatt, och inte alls som BSG. Fel, fel, fel.


Sen idag, när jag nu gjort klart mina april-sockor, så tittade jag runt lite i de andras bloggar, på de sockor som varit för maj. Det fanns två olika mönster att välja på då, och ingendera kändes alldeles rätt egentligen, tyckte jag. Ett par ganska korta i multifärgat garn, och ett par långa där ökningarna över vaden inte var såååå snyggt gjorda, tycker jag. Jag beslöt ändock att sticka de långa. Vilket jag ska göra. I vitt. Men när jag surfade runt och kollade på de andras sidor, så hade de flesta valt att göra den andra sockan. Bifrost. Eller Bifröst, som upphovskvinnan kallar den. Och den var inte så dum när allt kom omkring, denna Bifrost-socka.


Jag fortsatte titta runt lite medan tankespåret gick någonting i stil med Bifrost - enligt nordisk mytologi en bro som ledde från jorden till himlen - himmel - natthimmel - stjärnor...Ja, ni fattar givetvis vart jag vill komma. Plötsligt trillade polletten ner. Garnet jag köpte är perfekt till Bifrost-sockorna, både i färg och kvalitet, och den extra touchen med silvertråden kan nog bli riktigt snyggt. Så det får helt enkelt bli två par sockor/strumpor för maj månad ;)


Blivande Bifrost-sockor.


Nu ska jag lägga mig i ett bad med min bok, och göra mig lite fin innan jag ska på bio ikväll. Terminator står på programmet idag! :-)


Måste bara berätta en kul grej förresten...var ju till läkare i morse, och fick då träffa en alldeles pinfärsk läkare, som inleder besöket med att säga "Ursäkta, jag är inte van att vara läkare!" ;) Känns ju tryggt - haha!

Av /A - 3 juni 2009 15:01

Äntligen är mina Diagonal Lace Socks klara! :)



Mönstret finns här.  Jag har stickat mina i Opal.

Av /A - 3 juni 2009 10:06

Det låg ett mail i min inbox när jag kom hem från mitt läkarbesök nu på morgonen. En jämnårig bekant som hade något att berätta för alla oss som finns i hans sfär, och som valde att skicka ut ett mail med sin historia nu på morgonen till oss alla.


Idag var det hans tredje bröllopsdag med hans mycket högt älskade fru, J. De har två barn tillsammans, 4½ år och snart 2 år. Men han får inte fira sin tredje bröllopsdag med sin fru. Hans fru sedan tre år, flickvän sedan 8 år, dog igår.


Hon hade epilepsi. Fick anfall nu och då, men de gick oftast snabbt över. Nu hade hon varit anfallsfri i två år. Sedan kom det ett anfall på jobbet förra tisdagen. Hon fick hjärtstillestånd, och det tog över 30 minuter att återuppliva henne. Kritiska dagar på IVA följde, tills det igår kväll stod klart att hon var hjärndöd. Min bekant har mist sin fru och de små barnen miste sin mamma. Helt plötsligt.


Livet är skört. Man kan mista någon närstående helt plötsligt. Utan att vara beredd. Fundera på det nästa gång du gnäller över att katten skitit i sandlådan, att du inte har råd att köpa den där prylen du vill ha, eller nästa gång du säger något elakt till någon du egentligen bryr dig om. De kanske inte finns där för att höra din ursäkt nästa dag.

Av /A - 2 juni 2009 13:15

Jag är drabbad. Av inspiration. Till höger och vänster och på mitten och överallt. Sticka spetsstrumpor, sommartröjor, julklappströjor, lettiska vantar, sjalar av olika slag och en massa annat. Och jag vill virka små söta nåldynor som ser ut som blommor, och virka små möss och chokladbollar med påsydda pärlor som pärlsocker. Jag vill sy väskor och portmonnäer, och en empireklänning eller två. Jag är helt enkelt galet inspirerad idag. Sicken tur att jag är hemma och ledig och faktiskt inte MÅSTE städa om jag inte vill ;)


Dagens minus: Blöt hund. Usch, jag kan inte hjälpa att jag tycker såååå illa om lukten av blöt hund. Men Emma-grisen är ju så söt ändå, så jag förlåter henne. Och andas genom munnen ett tag ;)


Nu ska jag äta en sen lunch, titta på Så som i himmelen, och ikväll ska jag hämta min Terminator-biobiljett tills i morgon, och baka bananmuffins. Regnvädersgöra :)

Ovido - Quiz & Flashcards