Alla inlägg den 19 juni 2009

Av /A - 19 juni 2009 21:15

Vårt bidrag till den obligatoriska midsommar-jordgubbstårtan:


Midsommartårtan 2009. Nöt-marängbotten, dubbla lager med grädde, marsankräm och jordgubbar emellan, grädde ovanpå, och dekorerad med jordgubbar, citronmeliss och egenhändigt höftade chokladhjärtan.


GLAD MIDSOMMAR! :-)

Av /A - 19 juni 2009 10:21

Det är inte ofta jag grips av fullständig köpgalskap, men handarbets- och pysselgrejer kan få mig att gå från koncepterna totalt. På dagens önskelista står följande:


En stor låda oljepastellkritor.

Akvarellpapper. Riktigt akvarellpapper, inte sånt där billigt skit.

Maskeringstape.

Garn att börja sticka bårder till mina nya gardiner av.


Ser väl inte alltför avskräckande ut, kanske, men betänk att plånboken rymmer endast en tusenlapp, och ovanstående kommer gå loss på närmare 400 kronor. Kritorna kostar 130, och akvarellpapper får jag räkna med att betala 25-30 kronor styck för (tänkte köpa bara ett par stycken idag, isf). Men ska jag köpa läsa akvarellpapper, så måste jag också ha en träskiva eller något annat styvt att montera det på, annars krullar pappret sig när det blir blött, och det blir fula skarver när färgen torkar. Många gör ju t.ex misstaget att skära loss akvarellpappret om de köpt ett helt block, men det ska man inte göra. Vanligt papper i block är limmat bara i en kant, medan akvarellpapper är limmat i alla fyra sidor, kanske jag ska tillägga för den oinvigde. Det är helt enkelt för att man ska måla i blocket och inte ta loss målningen förrän den har torkat. Så nu vet ni det. Och så kan jag ju passa på att berätta en annan sak jag fick lära mig igår: Skillnaden mellan temperafärg (flaskfärg) och akvarellfärg är bindningen i färgen. Så nu vet vi det också. Och apropo det, så skulle jag behöva köpa flaskfärg också, men det får bli nästa vecka.


Dagens "det här är jag glad för": Att barnen har varsitt barnstaffli (från Ikea), och jag har ett riktigt bordsstaffli. Guld värt att ha sådana redskap till hjälp, i synnerhet när man jobbar med kol, som dammar så mycket. Och jag kan ju också använda barnens staffli, det är ju bara att sitta ner, så kommer de i lagom höjd även för mig. En annan bonus är att det är krittavla på ena sidan och whiteboard på den andra, vilket innebär att jag inte behöver någon lös skiva att tejpa upp mina arbeten på.


Nå. Midsommarafton idag, men det regnar fortfarande här. Känns måttligt kul att leta rätt på någon midsommarstång ikväll, med andra ord...Det kan nog tänkas bli en lugn hemmadag, med konstnärsinriktning, känns det som. Och så ska jag förstås göra en gräddtårta med jordgubbar och choklad, om det nu fortfarande finns några jordgubbar att få tag på i dag. De har ju en tendens att gå åt som smör i solsken såna här dagar. Kanske bäst man pallrar sig iväg till affären snart, när jag tänker efter...:-)

Av /A - 19 juni 2009 00:31

Jag är för trött för att blogga. Det tog helt enkelt stopp i huvudet någon gång under eftermiddagen. Men jag återkommer i morgon (idag) med förnyade krafter! (hoppas jag).

Ovido - Quiz & Flashcards