Alla inlägg den 13 juni 2009

Av /A - 13 juni 2009 11:31

Det är nåt alldeles kolossalt vad det ska regna nu för tiden. Men det gör mig egentligen inget, för jag har ju så mycket roliga inomhusaktiviteter att roa mig med.


Igår var det färg som stod på schemat i skolan. Vi höll på med flaskfärg och skulle blanda till olika nyanser, och vi testade oss fram med varma och kalla färger. Intressant att veta är att varm röd och varm blå blir lila, medan kall röd och kall blå inte alls blir det. Vi blandade även hudfärg och en massa annat.


Färgexperimenterande. Kul!


Sen lekte vi med oljepastellkritor, och gjorde olika effekter bland annat.

Arbete med oljepastellkritor.


Sedan fick vi titta på bilder av Franz Mark, och jag hittade en jag blev väldigt förtjust i:


Large Blue Horses av Franz Mark.


Jag gillar blått och jag gillar runda former, så det är väl inte så konstigt att den föll mig i smaken *s*. Men jag återkommer till denna, för först ska jag berätta vad vi gjorde mera i går.


Efter att ha hållit på med flaskfärgen ett tag, så gick vi över på oljepastellkritor. Vi testade att göra färgfördrivning med kritorna och att dra ut färgen med fingrarna för att skapa effekter. Det sistnämnda gör jag ofta med ungarna, t.ex när vi gör julkort och sånt.

Sen fick vi en varsin bit av en Franz Mark-tavla, som vi skulle kopiera i A4-storlek (ca 4 ggr större än biten vi fick). Det var jättekul! Det gick inte att urskilja från de små bitarna vad det skulle bli i slutändan, och det var intressant att jobba på det sättet. Så här såg det ut på eftermiddagen:


Flera av oss är klara med vår bit (min är den i mitten, till vänster), och vi kan börja sammanställa tavlan och se vad det blir. Jag upptäcker att det jag har målat är bland annat kroppen på en hjort.


Nu ska jag återvända till bilden med hästarna. Ni förstår, vi får nämligen låna en varsin ask oljepastellkritor, som vi får ta med hem och använda som vi vill. Och sen sa jag på skämt att jag nog skulle köpa en egen sån ask, och göra en kopia på tavlan med hästarna, för  jag tyckte väldigt mycket om den. Då säger läraren att "Jamen, ta ett papper där borta (hon pekar på en hög med stora papper, som är typ 1x1 meter), och så använder du OH'n för att göra en skiss på den, och så gör du din egen tavla!", varpå jag bara tittade på henne. "Jag kan väl inte ta materiale härifrån för att göra en tavla att ha hemma bara??" sa jag. Jodå, tyckte hon. Det fick jag visst göra, om jag ville :-D Hur kul som helst! Hon ger mig det materiale jag behöver för att göra min egen kopia av tavlan! Så det ska jag göra nästa vecka (hann inte igår). Då ska jag göra min OH-skiss, och sen kan jag ta hem den och börja lägga i färg.


Nog om det. Planer för dagen är att umgås med barnen (även den äldsta är hemma, så att jag har hjälp när ryggen inte orkar), baka chokladkaka och att rita tigrar. Och sticka på en sjal :-) Sämre kan man ju ha det en regnig lördag :-D


Dagens smolk i bägaren:

Måste fortfarande knapra starka smärtstillande för att ta mig igenom dagen, och utöver att göra mig illamående, röksugen(??) och yr, så får jag även problem med hörseln. Så fort jag pratar, så upplevs det som att jag sitter under vatten, vilket är mycket obehagligt. Men det går åt rätt håll iaf, så snart ska jag väl slippa även dem :-)

Ovido - Quiz & Flashcards