Alla inlägg den 1 juni 2009

Av /A - 1 juni 2009 12:02

När man är irriterad och på uselt humör (se föregående inlägg), så finns det ju bara én sak att göra. Man klär sig i glada färger, snofsar till sig lite i största allmänhet och drar och gör något kul. I mitt fall innebär det idag att jag är klädd i chockrosa, vitt och svart, som Bobbysocks på tiden det begav sig, och jag ämnar åka till Myrorna för att spana på julklappsitems åt barnens utklädningslåda, som de ska få i julklapp i år. Känner mig redan på bättre humör, kan jag säga. Lite mer kaffe nu bara, sen drar jag :)


Av /A - 1 juni 2009 10:48

Jag inleder juni månad med att vara irriterad utan uppenbar orsak, vilket faktiskt är ganska irriterande (hängde ni med på den?). Jag är irriterad på allt, sådär rent generellt. Jag vet inte om det beror på den senaste veckans sömnbrist i kombination med att jag inte kunde somna inatt (som vanligt när barnen åkt till sin pappa), varpå jag sen sover ända till 10:30 när jag väl däckar, och vaknar av att det är tokvarmt i lägenheten. Kanske är det därför, vem vet.


Det jag däremot vet, är att just idag saknar jag Peters sällskap. Jag vill dricka kaffe och riva käft med Peter idag. Förmodligen för att min tunga på dagar som dessa kan vara väldigt, väldigt vass, och jag någonstans känner att han står pall för det. Han kan riva käft med mig på den nivån. Det är ju liksom inget kul att riva käft med någon som bara tystnar, eller - ve och fasa - börjar gråta ;P


En annan sak som slår mig såhär spontant, är att min irritation kanske kan bottna i att jag är ledig. Jag är inte bra på att vara ledig från mina studier. Normalt sett så laddar jag ju inför veckan som kommer på söndagarna, kollar scheman, planerar det jag har att göra osv, och den här veckan är det...ingenting. Jag har absolut ingenting att planera i studieväg. Det är en ekande tomhet bara. Inte ens sådär "Åh, vad skönt att vara ledig!"-tomt, utan en "Jaha, vad ska jag göra nu då??"-tomhet. Inte för att jag har svårt att fylla tiden. Det har jag aldrig. Det kan bokstavligen gå år mellan gångerna jag känner mig uttråkad. Men ändå. Det blir ett brejk i mina normala rutiner som jag inte har förberedd mig på. Jag trodde jag bara kunde vara ledig, helt enkelt. Men jag är ju inte så bra på det då.


Nej, jag vaknar med en irritation som jag omedelbart försöker rikta mot något. Och det första som träffar näthinnan är ju den ständiga röran här. Det är helt hopplöst att bibehålla någon form av ordning när barnen är hemma, och jag känner hur jag blir irriterad även av det. Av att det är rörigt. Må så vara att jag är en stökig personlighet, men liiite ordning behöver även jag ha. Och fy fan, vad jag skulle ge mycket för en diskmaskin! Och utrymme att ha den på, förstås...


Det är soligt och fint idag. Ska nog gå ut på gräsmattan och lägga mig med en bok sen. Njuta lite innan värmen försvinner under resten av veckan. Ca 12 grader på dagarna ska det vara - nästan så man får ta fram vinterjackan igen ju! Men idag är det underbara 25 grader, så då får man pallra sig ut. Ingen städning idag, mao. Det kan jag göra i morgon. Städa och fixa, titta på film, sticka. Bara mysa. Och på torsdag får jag låna liten Lo medan hennes mamma ska klippas! Det är så roligt att hålla bebis igen när det var så länge sedan man gjorde det sist. Herregud, minstingen är ju nästan 3½ nu. Undra på att kroppen är redo igen, så det skriker om det, och jag har ÄL som känns som om någon drar till mig i magen med en stor jävla slägga. Min lilla gulligan börjar bli stor.


Kom på ett nytt irritationsmoment nu, förresten: Pollen! Perkele, vad trött jag är på pollen! Jag är inte ens allergisk, men till och med jag är konstant täppt av allt detta pollen, och det driver mig snart till vansinne. Och igår, när jag skulle cykla till maxi, upptäckte jag att cykeln var alldeles gul av allt pollen. Jag lider med alla allergiker, för i år är det _mycket_. När till och med jag plågas av det, då är det banne mig illa.


Jag har ingen riktig lust att gå ut och lägga mig i solen. Det känns mera som något jag borde göra, eftersom det är soligt och varmt idag. Kanske skulle jag helt enkelt strunta i det, och istället göra saker jag känner för? 

Funderar på att göra pizza idag igen. Parmaskinka, mozzarella, basilika och ruccola. Sååå gott! Många kalorier, för all del, men jag vet inte om jag orkar bry mig i det ;) Ladda med min senaste favoritdryck - Ramlösa Mango, och sen bara bosätta mig i soffan med film och stickning. Köpte några nya filmer igår, sen såg jag tre av dem på raken. Den fjärde har jag kvar tills idag. Kanske även skulle ta en sväng till M&J och låna på mig en bunt filmer av dem. Om jag orkar...Jag är helt klart matt och orkeslös idag, det känner jag.


Nej, nu får det vara slutgnällt. Nu ska jag dricka mitt kaffe, göra mig i ordning och få något gjort idag. Handla måste jag ju i vilket fall göra, så får vi väl se hur det blir med resten.


Ovido - Quiz & Flashcards