Direktlänk till inlägg 31 mars 2009

Bara en rå talang.

Av /A - 31 mars 2009 20:56

Klockan är 21 på kvällen, denna sista dag i mars. I morgon är det 1. april, denna dag som jag tycker så illa om. Aprilskämt hit och aprilskämt dit...Okej för tv's olika skämt, och tidningar och nyhetssändningar som fabricerar nyheter, det kan jag med tycka är roligt, men inte det här skämtandet som går ut på att man ska skratta på någon annans bekostnad. Det är elakt och oförskämt tycker jag, och jag blir alltid lika illa berörd av det. Inte för egen del, för jag vet bättre än att tro på något som helst som människor berättar för mig den 1. april och blir därmed aldrig lurad, utan för andras skull. Jag blir illa berörd av att se någon bli lurad och skrattad åt. Vari ligger det roliga egentligen? Jag ser det inte. Det ger mig bara en negativ syn på den som försöker roa sig på någon annans bekostnad. 1. april eller ej - en människa som gör sådant tappar jag förtroendet för helt och hållet.


Sen finns det givetvis oskyldiga skämt också, såna som inte har som syfte att någon ska bli utskrattad, utan att man skrattar tillsammans. Eller sånt man inte riktigt vet om man ska tro på eller ej, eftersom det är 1. april. Som en bekant, som för ett par år sedan annonserade att hon skulle gifta sig, och råkade göra det den 1. april. Ja, det var inte medvetet från hennes sida, utan det bara föll sig så, och hon tänkte inte närmare över saken förrän folk hörde av sig under veckorna därefter för att kolla om det var sant eller ej. Det var faktiskt lite festligt.


Hur som helst, det var nu inte 1. april jag skulle skriva om nu. Jag skulle skriva om min populärvetenskapliga essä, som jag poar lite med nu och då idag. Det vore synd att säga att jag stressar med den. Försättsbladet är klart, referenslistan någorlunda klar, och jag har skrivit sisådär 1½ sida. Av 4-5 sidor. Den ska vara klar och inskickad senast kl 14 i morgon. Jag borde förmodligen vara stressad över det hela, men icke. Jag tycks inte kunna bli stressad över en sådan sak. Bevares väl, jag har ju 17 timmar på mig. Ska väl sova ett antal timmar iofs, få upp och iväg barnen till dagis i morgon och så, men säg att jag har iaf 9 timmar på mig. Ja, jag ska iofs ta ett bad också, och diska lite, så där försvinner det en timme till. 8 timmar. Eoner av tid. Hur lugnt som helst. Tycker jag. Därför att jag är en rå talang på det här, och skriver bäst under lite press. Latinska termer är pest och pina för mig, och att harva med uppbyggnad av tal, essäer och allt vad det är. Därför att jag gör det ändå, utan att behöva ägna det en tanke. Det sitter i ryggmärgen. Frågan är bara...hur länge håller det? Kommer det en dag då jag går på en jäkla nit? Eller har jag tillräckligt mycket talang för att kunna använda den praktiskt? Fan vet.


Nu ska jag skriva lite igen. Och äta en bulle. Tjing på er!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards