Direktlänk till inlägg 1 mars 2009

Kvällsfika och lite utsläpp av ånga.

Av /A - 1 mars 2009 21:08

Dagens nyttiga tips på kvällsfika åt barnen (och de vuxna med, för den delen):



Lite vaniljyoghurt, havrefras, banan i skivor, en halv kiwi, lite hallonsylt och några överblivna björnbär från dagens efterrätt, och voila! - en god och nyttig kvällsfika :-)


Dagens mest betänkliga kommentar: "Jag badar bara barnen varannan dag, och har i olja i vattnet och smörjer in dem efteråt eftersom de blir så torra". Ehum...jah...alltså...är det någon mer än jag som tycker det brister en smula i logiken här? För det första: Barn SKA INTE bada varje eller varannan dag eftersom det torkar ut deras hud och inte är nödvändigt heller. Forskning har bevisat det flera gånger om. Och att då framhärda att göra det, och försöka motverka uttorkningen genom att tillföra olja i vattnet och smörja in dem med lotion, vilket leder till att deras hud inte får jobba på egen hand är lika logiskt som cornflakes. Ja, ni känner väl till logiken i cornflakes? Eller bristen på den, snarare? Att vi tar ett födoämne, bränner sönder det fullständigt, tills vi har en hög med hårda flingor där alla näringsämnen är bortbrända, och sedan tillsätter vi lite kemiska näringsämnen, så att vi kan kalla produkten nyttig ändå. Jah. Just det. Samma logik som att bada barnen stup i kvarten och sedan komma till mig och gnälla om att jag måste smörja in dem eftersom de är så torra i hyn. Ren idioti, kallar jag det.


Och när jag ändå är igång - om jag säger att sonen alltid säger till här hemma innan det är dags för pottan, varför argumenterar man emot mig?? Att man alldeles säkert är en jättebra mamma åt sitt eget barn innebär inte att man sitter med någon sorts facit på hur mina barn beter sig hemma hos mig och hur saker och ting fungerar här. Allvarligt talat. Det må så vara att det händer olyckor där borta, men det gör det inte här. Och en sak till - varför har inte jag fått veta att min dotter har varit väldigt mycket ledsen på sitt dagis i Stockholm och gråtit jättemycket där ända sedan hon började där? Varför ska jag få höra sånt av dagispersonalen när vi sitter där på möte, och inte av flickans pappa, som måste ha känt till det i ett halvår - minst? Och varför får inte jag veta vilket fruktansvärt dåligt dagis hon går på där? Är det av rädsla för att bli "fråntagen" barnen på halvtid? Well, ärligt talat, om man ska se till sådant istället för till barnens behov, så ska man banne mig inte ha barnen på halvtid, det är vad jag tycker.


Nu måste jag plugga. Hade hoppats på att bli klar tidigt, så att jag kunde roa mig med att läsa en stund innan jag måste sova.

 
 
Ingen bild

Morgana

2 mars 2009 10:35

Åh vad det såg smaskigt ut.
I övrigt så instämmer jag helt och fullt.
Och vad ledsamt att M inte trivs på sin förskola (blir alldeles tårögd när jag läser om att hon gråter...) och det är skam och skandal att du inte fått reda på det förrän nu!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards