Direktlänk till inlägg 1 mars 2009

Soft Söndag.

Av /A - 1 mars 2009 18:35

Det har varit en trött och soft söndag. Var uppe alldeles för länge inatt, så jag har varit oerhört trött hela dagen, så det var väl lika bra att det blev hemmadag. Har försökt ta mig igenom ett kompendium om retorik, men envisas med att somna hela tiden. Inte hjälpte det att jag har haft tv'n på hela dagen med skidåkning, för få saker har så lugnande inverkan på mig som det.


Nu är iaf barnen hemma. Vi har ätit middag, fläskkött, potatisgratäng, grönsaker och svart vinbärssgele, och pannacotta till efterrätt. Sen somnade jag efter maten. Igen. Otroligt vad trött jag har varit idag.


Söndagsmiddag.


Efterrätt. Pannacotta med bärsås och björnbär.


Köpte förresten en ny sorts mjölk idag. Eller ja, ny sort är det egentligen inte, utan ett nytt bolag bara - Sju Gårdar här från Uppland. Tanken bakom är att det ska vara miljövänligare med närproducerat, och sånt vill man givetvis stödja.


Mjölk från Sju Gårdar.


Tänkte på det där på hemvägen från affären idag, att ju äldre man blir, desto mer medvetna val börjar man göra. Det är inte bara jag liksom, utan jag tycker alla i min ålder gör det, framförallt alla kvinnor. Närproducerat, miljövänligt, vi stödjer ideella saker, engagerar oss...Själv försöker jag alltid handla lokalt och närproducerat (jag är dock dålig på att handla ekologiskt), jag är medlem i FRG och Civilförsvaret, jag stödjer Läkare utan gränser...såna saker. Andra i min bekantskapskrets försöker vara självförsörjande, handlar ekologiskt, engagerar sig i fattiga barn i Kambodja osv.


Ämnesbyte. Det är kallt här idag. Vet inte riktigt hur kallt, men de hade -10 grader i Stockholm iaf. Men igår morse såg det ut så här:




Snön bara vräkte ner, och våren kändes långt borta. Samma sak idag, med tanke på kylan. Men idag sken solen och det var en sån där underbar vinterdag då man antingen skulle ha varit ute och åkt skridskor, pulka och skidor hela dagen, med matsäck, varm choklad och apelsiner med sig. Eller också krupit upp i soffan med sin stickning och tittat på skidåkningen. Nu blev det inte någondera för min del, men jag har haft en okej dag ändå. Borde ha fått pluggat mera än jag har gjort, men men...kan jag bara få barnen att lugna sig, så ska det nog gå bra ändå.


1 mars idag. Det har redan hunnit gå hela två månader av det här året, och så här långt har det varit en förfärligt massa jobb, men saker och ting har samtidigt förbättrats högt avsevärt sedan nyårsafton. Det ska bli intressant att se vad den här månaden har i sitt sköte för mig. Jag misstänker att den kommer innehålla ett tandläkarbesök iaf, för nu har jag förfärliga spänningar i en sprucken tand och lär snart åtgärda det, hur jag nu ska få plånboken att medge sådana hallingkast. Men det löser sig nog.


Dags att plugga. Och försöka få de motsträviga barnen att komma till ro och somna.


Kvällens låt:

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards