Direktlänk till inlägg 2 januari 2009

God morgon, världen.

Av /A - 2 januari 2009 10:24

Eller god förmiddag, snarare. Fick lite sovmorgon trots allt, och med tanke på när jag kom i säng, så ska jag helt klart skatta mig lycklig åt det.


Idag fortsätter studierna i grupp-psykologi, och jag hoppas finna ett visst nöje i dem även idag. Eller ja...nöje är väl kanske att ta i, men det är ju alltid lättare när man kan förankra det man läser i något. Som det jag skrev om gruppbeteenden igår. Fast inte vet jag...det kanske upplevs som mest bara flummigt om man inte reflekterat över den saken tidigare. Men om man tänker på det, så blir det ju ofelbarligen så att man delas in i olika roller och positioner. Som på film, där det många gånger handlar om kampen mellan det goda och det onda, eller "good cop, bad cop", eller i relationer osv. Och vad vore väl hjälten i en berättelse om han inte hade sin motpol han kan rädda (jungfrun i nöd - eller den korkade blondinen, som är Hollywoods version av det hela). Eller för att ta en mera allvarlig version av det hela: De religiösa fanatikerna, sekterna, terrorgrupperna, som gör sin lära till något absolut som har monopol på sanningen, och som nödvändigtvis måste ha en ond fiende som sin motpol, annars skulle deras föreställningsvärld förlora sin mening. Deras hat får aldrig stillas, för utan en fiende att hata blir det hela poänglöst.


För mig, som vill bli författare, finns det en annan poäng med att kunna sådana saker. När jag porträtterar en karaktär, så ligger mycket av dens dragningskraft för läsaren i möjligheten att identifiera sig med den på ena eller andra sättet. I första hand då genom positivt eller negativt igenkännande. Sedan finns det ju ytterligare mekanismer som behöver fungera för att en läsare ska ta till sig karaktären, som t.ex att den är antingen mänsklig eller omänsklig, dess beteende i de sociala sammanhang som uppstår i berättelsen, hur den återspeglar olika känslor i handlingen. Allt sådant kräver att man har viss kännedom om grundläggande psykosociala funktioner hos människan och hennes beteende i generella termer. Hur beter sig en stark och trygg människa när han/hon är väldigt rädd? Och hur beter sig en svag och otrygg människa i samma situation? Om det jag skriver inte är trovärdigt ur sådana synvinklar, så är det ingen som vill läsa det jag skriver. Då hjälper det inte hur vackra beskrivningar jag än kan stapla på hög i övrigt, eller hur duktig jag än är på att disponera en berättelse och lägga in höjdpunkter på rätt ställen som ska driva berättelsen vidare. Om karaktärerna inte är trovärdiga, så faller hela historien.


Nå, jag ska inte tråka ut er med det där. Det är ändå hög tid att ta sig in i duschen och få läst några sidor till, innan jag får fikabesök av en kompis jag inte sett sen i somras. Be well! :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards