Alla inlägg den 13 januari 2009

Av /A - 13 januari 2009 22:32

Har tagit ett litet ryck med sista IT-uppgiften nu, eftersom jag upptäckte att jag inte beräknats vara med på seminarium förrän på torsdag. Fast just nu har jag paus :) Ägnar annars kvällen åt att definiera fysiska, logiska och administrativa hot och svagheter, samt att säkerhetsklassificera dem.


Det är en rätt omfattande uppgift, även om den inte egentligen är svår. Det är bara mycket att hålla reda på, därav behovet av att bryta ner det och hitta de svaga punkterna och bestämma vilka nivåer de ligger på. Sen kan jag skapa en strategi utifrån det, och försöka klämma in hela rasket på 1300 ord. Lär nog inte bli klar ikväll...

Av /A - 13 januari 2009 18:03

Visst är det tisdag idag? Jag inbillar mig det iaf. Går lite vilse i dagarna nu för tiden...


Idag åkte Peter hem. Jag följde med honom till Uppsala idag, där vi ägnade en stund åt att försöka lista ut vart det var jag skulle bo, och efter att ha dubbelkollat adressen när jag kom hem, så kunde jag konstatera att det är där jag trodde det var. Nära till Ica, vårdcentral, dagis och skola :)

Sen åkte vi ut till äldsta grabbens pappa och lämnade av alla uteleksaker, våra cyklar, cykelkärran och lite trädgårdsmöbler, som jag fått lov att förvara hos honom tills jag hunnit flytta och komma lite i ordning. Skönt att få det gjort också :) Sen blev det full fart in till Uppsala igen, där jag skulle hoppa på tåget norrut igen, och Peter skulle styra kosan söderut.


Skulle byta tåg i Gävle, och hade turen att hinna på ett X2000 istället för X-tåget, vilket innebär en snabbare hemresa, kaffe på tåget och ett aldrig så litet hopp om att hinna med bussen till dagis och slippa gå. Under tågresan fick jag betat av ett par kapitel i ledarskapskursen till kaffet, och väl framme i Söderhamn hade jag turen att kliva ut genom dörren precis när bussen kom - och det var Lennart som körde :) Jag såg inte att det var han, så jag fick springa för att hinna bort till busshållsplatsen (jag flög fram elegant, som en gasell i betongdjungeln, ska ni veta), men det hade jag inte behövt göra, för han hade sett mig och väntade in mig. Ibland är det underbart med vänner som kör linjetrafik ;)


Vi pratade om ditt och datt på vägen till dagis, och han berättade att han och familjen ska åka till Phuket om ett par veckor. Det var ju inte utan att det högg lite i resnerven...åker gärna tillbaka dit, och hade ju tänkt att nästa gång det blir av, så skulle det bli Phuket.

Anyway, klev av vid dagis för att hämta barnen, och hade nästan en hel timme på mig innan Lennart skulle passera nästa gång och köra hem oss, så jag tog det lugnt och satt och pratade med dagisfröknarna och alla barnen medan jag väntade på att klockan skulle bli så mycket att det var dags att åka hem. De berättade bland annat att palatsets yngsta invånare hade blivit dyngsur när de lekte ute, och att de inte riktigt kunde lista ut vad han hade gjort egentligen. Jag däremot, som känner min son och hans idéer, kunde ju snabbt konstatera att anledningen till att stövlarna var fulla i vatten och hans regnkläder dyngsura på insidan var att den unge mannen helt enkelt lagt sig i första bästa vattenpöl och låtsats simma. Då hjälper inga stövlar eller galonisar i hela världen, för då rinner det ju vatten in genom de öppningar som finns. Den lilla gossen bekräftade även att så var fallet. Inte att undra på att torkskåpet på dagis var knökfullt i mina barns kläder då, och i synnerhet hans ;)


Till sist tog vi oss hem, och jag satte mig genast med lite studier innan middagen. Hade fått svar på min PGP-uppgift, så nu är laboration 3 också klar och inskickad, och jag såg även att jag var godkänd på uppgiften jag gjorde igår förmiddags. Skönt! Två uppgifter mindre bara där. Skulle vilja fortsätta på de två ämnena ikväll, men måste prioritera att skriva underlaget för seminariet i morgon och förbereda mig för det. 


Oj, nu fick jag ett oväntat samtal...Såg att någon hade ringt mig från Uppsala igår kväll (hade mobilen på ljudlös, så jag missade samtalet), och nu ringde det igen från samma nummer. Det visade sig vara en student från Uppsala Universitet, som nu börjar andra terminen på samma program som jag ska läsa, och hon ringde för att önska mig välkommen, höra om jag hade några frågor eller funderingar osv. Mycket bra initiativ! :) Nu fick jag dessutom veta att registreringen för programmet är i morgon, så jag får ringa dem på morgonen och förklara att jag inte kan komma, eftersom jag har ett seminarium på HiG jag inte kan missa. Och det innebär även att jag inte behöver åka ner på torsdag, som tur är :)

En annan sak jag fick reda på är att min institution ligger bakom Carolina Rediviva, vid Engelska Parken, så jag kommer plugga rätt så centralt :)


Nåväl, det börjar bli dags för mig att planera morgondagen lite, och skriva mitt underlag till seminariet. 

Ovido - Quiz & Flashcards