Direktlänk till inlägg 14 juli 2009

Kallet.

Av /A - 14 juli 2009 15:33

Underbaraste M skrev nyligen om att ha ett kall. Om att brinna för det man gör. Det finns en enorm attraktionskraft i människor som brinner för det de håller på med. Inte de som arbetar dygnet runt för att "lyckas", utan de som verkligen brinner för det de gör. Som har passionen. Om du inte riktigt greppar vad jag menar, så tänk dig Jamie Oliver. Den nakna kocken. Där har du en människa som brinner, som är passionerad.


Själv brinner jag inte än. Rör mig fortfarande i ytterkanterna av det som är min passion. Har inte släppt taget och satt eld på brasan än. Men jag vet att om jag gör det, så kommer det brinna intensivt. Kanske är det lite därför också som jag inte har gjort det än. Det är, åtminstone för mig, ett stort steg att bara låta sig uppslukas av sin passion. Lite fritt fall. I'm still playing it safe.


Jag vet ju att jag är bra. Inte bara det, jag har talang. För mig är inte skrivandet svårt egentligen. Orden finns där. Och jag har förmågan att kombinera dem sällsynt bra, och jag vet om det också. Jag är medveten om att det är lika lite politiskt korrekt att säga så, som det var att här om dagen säga att jag tycker jag är vackrare idag än när jag var 20. Men just nu skiter jag faktiskt i vilket. Har inget behov av att dölja min talang bakom falsk blygsamhet. Jag vet att jag är förbannat bra. Jag har dessutom fått det bevisat gång på gång genom åren. Jag har ännu till godo att ha en lärare, författare eller någon som över huvud taget arbetar inom språkområdet inte säga åt mig att jag ska skriva. Punkt. Jag är född till det, säger de. Och otaliga är de brev jag hjälpt andra författa till polis, försäkringskassa, försäkringsbolag, advokater, tingsrätt, immigrationsverket och gud vet allt - och jag vinner alltid. Jag har förhandlat fram 6 månaders arbetsfritt avgångsvederlag + en state of the art dator åt någon som blev uppsagd under sin provanställning pga arbetsbrist. Gör om det, om ni kan.


Nej, jag vet att jag har orden i min makt. Jag har alltid haft det. Och jag vet att jag förmodligen skulle lyckas om jag tuttade eld på brasan. Frågan är bara...varför gör jag det inte? Vad är det egentligen som blir fel? Jag skriver nu och då på en massa olika projekt, men något håller mig hela tiden tillbaka. Jag vet bara inte vad det är. Livet kanske? Det är svårt att vara passionerad när man aldrig får möjligheten att helt enkelt hänge sig åt sin passion. Men det är mer än så. Det måste det vara. För om man verkligen var passionerad, så skulle man ta alla tillfällen i akt att ägna sig åt det, eller hur? Och det lyckas jag ju inte med. Något hindrar mig.


People...det verkar inte bättre än att jag måste ut på jakt. Leta rätt på problemet och identifiera det, så att jag kan lösa det. Det är mitt kall att skriva, och jag kommer aldrig riktigt må bra i livet om jag inte får göra det.

 
 
Morgana

Morgana

14 juli 2009 20:43

Ja, ut på jakt med dig!!!
Jag längtar efter att få stå på jobbet och packa upp dina böcker ;-)
...för att inte tala om att läsa dem *L*
Kram!

http://queenofnight.bloggagratis.se

 
Ingen bild

/A

14 juli 2009 21:43

Wow...vilken tanke! At du skulle packa upp _mina_ böcker...Att man blev publicerad...wow! :-D

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards