Alla inlägg den 24 oktober 2009

Av /A - 24 oktober 2009 21:29

Ja, det blev en riktig husfruarlördag idag. Jag har röjt och sorterat och slängt en massa skräp, och ändå inte kommit på långa vägar i närheten av slutet på det hela. Men det tar sig iaf. Stora bordet är inflyttat i pysselrummet, och i morgon får jag förhoppningsvis hjälp att åka till Ikea och köpa ett lite mindre matbord.


Annars så har det varit matlagning på schemat idag. Igår blev det ett storkok chili con carne, idag ett storkok lapskaus - inte att förväxla med den svenska lapskojsen. Lapskaus är den norska varianten, och tillagas inte riktigt på samma sätt. Vi använder purjolök, kålrot, morötter, potatis och givetvis kött.


 
Norsk lapskaus.


Jag snodde även ihop en äppelpaj. Gott-gotti-gott-gott!


 
Äppelpaj och en kanna vaniljsås.


Dagen har flugit förbi, och nu sover dottern sött. Jag hör snarkningarna ända ut i vardagsrummet. Minstingen är däremot vaken fortfarande, eftersom han fann det för gott att stödvila lite under eftermiddagen. Men förhoppningsvis kommer även han däcka snart.


Själv ska jag i huvudsak ägna resten av kvällen åt att titta lite på film, och kanske plocka undan lite mer inför morgondagen. Dels eftersom jag förhoppningsvis får hem ett nytt matbord, men även därför att min gode vän Erik kommer över med en laserskrivare åt mig, som jag får alldeles gratis. Wohoo! :-D

Laserskrivare är för övrigt inte det enda jag får gratis, utan i början på veckan får jag hem en nygammal tv, som donerats till mig mot avhämtning, av en kompis som är av den där sorten som har gott om pengar och gärna köper ny teknik när sådant dyker upp. För mig innebär det inte bara en generell uppgradering av den nuvarande tv'n i vardagsrummet, både i storlek och modell, men också en tv med fungerande scartuttag. Scartuttagen på tv'n vi har nu fungerar typ bara varje fullmåne eller så, och ibland får jag fippla som fasen med de där innan bilden beslutar sig för att stanna kvar på skärmen. Very annoying, i synnerhet som vi är en familj som tycker om att titta på film.


So - visst har jag underbara vänner? Helt sagolikt, frågar ni mig :-D


Nåväl. Nu blir det lite film, lite stickning och inslagning av en julklapp eller två. Äldsta grabben kommer hem i morgon, så jag behöver slå in ett par av hans julklappar.


 
Apelsinstrumpor.


Förresten, måste bara visa en bild på minstingens senaste konstverk...:


 
Snygging!

Av /A - 24 oktober 2009 12:44

Jag röjer. Hejdlöst. Eller nåja, hejdlöst i lite lugnt tempo sådär då. Men det går framåt. Äldsta grabbens lådor har sorterats ur, och komprimerats från fyra till én låda med diverse memorabilia.


Hittade en kul grej i en av hans lådor förresten. En tankebok han haft i skolan för fyra år sedan, när han gick i...hm...fyran måste det ha varit då. Då hade han skrivit såhär:

"Jag har varit i Norge på sommarlovet i en vecka. Det var roligt, för Pappas kompis Roger äger det."

Hihi. Pappas kompis Roger äger Norge, tydligen Flört. Välbeställd herre, det där, med andra ord. Fast fullt så rik är han inte. Däremot äger han det kringresande tivoli som just då befann sig i Norge, och som sonen och hans pappa besökte.


Nåväl. Som sagt, så röjs det friskt här idag. Pysselrummet ska förhoppningsvis komma en bra bit längre på väg innan dagen är över. Det ska även göras lapskaus, vilket väl är typ samma sak som det svenska lapskojs, tror jag. Har aldrig riktigt tagit reda på hur det förhåller sig med den saken. Och till kvällen blir det äppelpaj och vaniljsås, film på tv och stickning av apelsinstrumpor. Är nästan klar med skaftet på den första, och hoppas hinna sticka en del under kvällen. När jag inte äter äppelpaj, förstås.


Jag mår lite bättre idag. Känner mig mera uppåt än jag gjort på ett bra tag. Vaknade rent av och var sugen på äppelpaj, svart-vit film och att köpa en gitarr(??). Äppelpajen och filmen kan jag förstå, för för många år sedan körde de gamla klassiska svart-vit filmer på lördag eller söndag förmiddag, och då blev det lite av en tradition att göra äppelpaj till det, och krypa upp i soffan iförd pyjamas, dra en filt över sig, och bara mysa med film och äppelpaj.


Det där med gitarren förstår jag inte riktigt dock...En gång i tiden hade jag en gitarr som jag försökte lära mig spela på, men det blev bara ett fåtal ackord jag hann lära mig. Sen slutade liksom min gitarrspelande karriär där...Fast nog vore det mysigt med en gitarr, och klinka lite medan man sjunger med ungarna. Det är ett av de positiva minnen jag har från barndomen, när morsan gjorde så. Hon hade sina fel och brister, som vi alla, men hon hade då sina förtjänster också.


Nåväl. Dags att fortsätta här. Måste pallra mig på affären och införskaffa lite kött till middagen, för det ska ju koka en stund. Men jag återkommer senare! :-)

Av /A - 24 oktober 2009 00:45

I morgon, eller snarare senare idag då, så lovar jag att uppdatera bloggen. Med bilder och text och nya spännande berättelser ur mitt fantastiska liv. Eller ja...nån liten epistel ska det väl bli iaf.

Ovido - Quiz & Flashcards