Alla inlägg den 9 oktober 2009

Av /A - 9 oktober 2009 12:41

Jag har gjort det till en tradition att ge mig själv en julklapp varje år, något som jag verkligen önskar mig. Ett projekt jag kan roa mig med under mellandagarna. Oftast blir det något att sticka, men i år har jag inte riktigt hittat det där drömprojektet. Åtminstone inte än. Därför funderar jag på att ge mig själv något helt annat. Nästan något helt annat iaf. Det handlar fortfarande om garn (förstås).


Årets julklapp till mig själv kommer nog att bli en spinnrock, något att spinna av, samt en bok om hur man gör. Jag har alltid velat lära mig spinna, och även om vi har trångt, så hoppas jag kunna hitta en hörna att ställa spinnrocken i nu när jag röjer och slänger så mycket gammalt skit.


Jag har kikat på Blocket många gånger efter en spinnrock, och det dyker upp sådana lite titt som tätt. Särskilt dyra är de inte heller, utan de ligger i prisklassen 250-500 kr. Sen har jag för länge sedan hittat en bok jag kan lära mig ur på Adlibris, som kostar 183 kr. Inte så farligt, det heller. Och ull att spinna av kostar inte all världen heller. Problemet är dock att jag nog inte vill kosta på det förrän jag får studiemedlet i december, vilket kommer dan innan julafton, och att få hjälp den dagen att frakta hem en spinnrock kan nog bli svårt.


Nåväl, det där löser sig. Jag kan ju även vänta till mellandagarna eller så, det är inte jättekritiskt att få den just till julafton.

Sen har jag även bestämt vad jag ska ge mig själv i födelsedagspresent nästa år - en sticksåg. Fast det blir inte förrän i slutet på januari, när jag får pengar. Hur som helst, jag saknar en sticksåg, och kommer sakna det än mera nästa år, inför ett roligt projekt jag funderar på att göra.


Jag tycker nämligen även det är roligt att snickra lite, utöver att pyssla, sticka, måla, rita och allt jag nu har för mig. Och jag har ett annat drömprojekt sedan många år tillbaka, som jag tänkte påbörja nästa år.

Jag vill göra ett dockhus. Men inte vilket dockhus som helst, utan ett sånt där amerikanskt, jättestort dockhus. Typ som det här:

 


 


Jag kommer givetvis även att inreda huset, samt lägga rätt mycket möda på detaljerna, som t.ex att måla egna miniatyrtavlor och göra mat och sådana saker. Det blir därför ett långtidsprojekt utan deadline, lite pyssel jag kan ägna mig åt när andan faller på. Det är inte så få timmars nöje man kan få ur ett sådant projekt, frågar ni mig, och jag pysslar då mycket hellre med det än att ränna på krogen t.ex


Frågan är bara vart fasen huset ska få stå, för det blir ju onekligen rätt skrymmande...

Av /A - 9 oktober 2009 09:03

Idag har barnen och jag tänkt ha en pysseldag. De sitter redan med oljekritor och gör fina bilder som ska bli julklapp till storebror, och jag ska snart ta itu med kudde nr 2 åt honom. Jag har bestämt mig för att motivet på den andra kudden ska bli "Hello World!", och jag känner att jag nog får förklara det lite, eftersom det kanske inte är alldeles uppenbart vad det har med programmering att göra.


Det är så, förstår ni, att när man börjar lära sig programmeringsspråket C++, så är den allra första kodsnutten man får göra en liten snutt som genererar just meningen "Hello World!". Jag vet, för jag har faktiskt läst lite C++ själv, och nu har sonen haffat min gamla bok, och börjat lära sig det, han med. För honom kommer med andra ord parallellen vara uppenbar.


Annars så ämnar jag gå igenom mitt stash idag. Ja, jag pratar om alla garner förstås. Det ska ju stickas en hel del, och virkas lite också, så jag behöver ta en genomgång för att kolla vad jag har och vad som måste fyllas på.

Utöver det, så är det väl hög tid att få upp den stora grenen i taket, som jag hittade för ett par veckor sedan. Ja, jag hittade förstås grenen för ett par veckor sedan, inte taket. Fullt så stökigt har jag inte hemma Tungan ute


Oj, nu har barnen redan hunnit rita klart sina julklappsritningar, och så här fina blev de:


 
Spindelmannen med skägg, tecknat av lillebror.


 
Nintendos Kirby, tecknat av dottern. Idén kom hon på själv, och jag tycker det är lite kul att hon valde just den här, eftersom Kirby är frekvent förekommande i många av de småspel som storebror brukar programmera. Uppenbarligen har dottern uppmärksammat det Glad


Nu håller min dator på att få dåndimpen här, så det är hög tid för en reboot. Jag återkommer senare!



Ovido - Quiz & Flashcards