Alla inlägg den 8 oktober 2009

Av /A - 8 oktober 2009 23:13

Egentligen borde jag sova, för jag är galet trött, men jag är ju samtidigt rejält drabbad av inspiration. Det blev en "ska bara", med andra ord. Resultatet är en ny kudde åt äldsta sonen i julklapp:


   


Bilderna gör den inte alls rättvisa, eftersom det är alldeles för close up, men det var så stökigt runt om, så ni får hålla till godo med de här så länge Tungan ute


Baksidan på kudden är i svart tyg, och kudde nr 2 kommer också ha en vit och en svart sida. Den ska däremot dekoreras på den svarta sidan med vitt, dock har jag inte bestämt mig för motivet ännu. Det får bli i morgon.


Nu ska jag unna mig en kvarts sticktid, innan jag kryper ner bredvid de sovande gulliganerna i min säng Glad

Av /A - 8 oktober 2009 21:20

Textilmålning pågår. Första kudden till äldsta sonen är färdigdekorerad, och det blev ett alldeles perfekt val för en programmeringsintresserad kille, om jag får säga det själv. Ni kommer förstå vad jag menar när ni tittar på bilden här nedan. Även om ni inte kan koda, så kommer den lilla kodsträngen vara fullt begriplig även för er.


Kanske ska berätta också att jag medvetet valt att måla med textilfärg istället för att trycka motivet eller dylikt, och det har jag gjort av följande skäl:

1. En del av poängen är just att använda det man har, och inte betala en massa extra för något jag faktiskt kan göra själv.

2. Jag ville inte att det skulle se fabriksproducerat ut, utan tvärt om. Det ska synas att man lagt ner möda på det, och att det ser ut som man skrivit med en gammaldags skrivmaskin istället tycker jag höjer charmen.

3. Personliga presenter engagerar man sig i och lägger möda på, tycker jag. Halva grejen är ju arbetet och tanken bakom.


Nåväl, så här ser motivet ut:

 
Vita kuddens motiv. Obs - det är inte smuts på tyget, det är tejpen under som håller fast pappret med texten som lyser igenom.

Av /A - 8 oktober 2009 17:31

Nedräkningen till jul pågår för fullt! Dock kommer den observante notera att det diffar en timme på nedräkningsklockan jämfört med vad klockan är hos oss. Det beror inte på någon tidszon, utan på daylight saving - sommartid/vintertid alltså. Så när vi ställer tillbaka klockan en timme i slutet på oktober, så kommer tiden stämma Glad



  
provided by: www.unclaimedmoney.net

Av /A - 8 oktober 2009 12:40

Det artar sig. Det ser ut att ha löst sig med transport av stora skivan mellan Bauhaus och M&J, och jag har tingat på att låna sticksåg av J för att såga till dockteatern. Som det ser ut just nu, så kommer det att bli söndag den 25 den här månaden, samma dag som barnen åker till sin pappa i två veckor. Perfekt! Det innebär att jag kan börja montera och måla direkt jag kommer hem med de tillsågade delarna, och hinna göra åtminstone alla de momenten klara under de två veckor barnen är hos sin pappa. Sen är det bara att gömma undan den till jul...hur jag nu ska lyckas med det. Får nog tänka till lite där. Kanske kan ställa den längst in i stora garderoben, bakom jullådorna, eller nåt.


Känner mig som en unge på julafton inför det här projektet. Det var sååå länge sen jag hade ett sånt här projekt. Det ska bli så kul att göra i ordning teatern! Skrattande

Nästa "problem" som ska lösas är huvudena på handdockorna. Att göra ett huvud är inte särskilt svårt, men i det här fallet ska det ju gå att stoppa in fingrarna så att man kan styra även huvudet, så det måste jag hitta en bra lösning på.


Annars så får jag hem mina barn redan idag, en dag tidigt - hurra! Dock innebär det att jag måste gömma undan alla pågående julklappsprojekt som är till dem, och istället fokusera på äldsta grabbens julklappar över helgen åtminstone. Han ska få stora kuddar i samma stil som prylfickan jag hade tänkt göra, en svart och en vit, och jag tänkte dekorera dem med något som relaterar till hans stora intresse: Programmering. Nu råkar jag ju ha en massa vänner som är bland Sveriges bästa programmerare, så jag har fått en massa tips och idéer från dem på vad jag ska dekorera kuddarna med. Det ska också bli ett riktigt roligt projekt, känns som om det var en evighet sen jag sydde något sist. Måste kolla om mina textilfärger fortfarande är vid liv också, när jag tänker efter...


Jag ska försöka att inte plugga så mycket i helgen, och istället bara vara. Barnen ska få pyssla lite och göra lite julklappar, tänkte jag. Minstingen har ju redan målat två små akvareller, som jag tänkte fråga om han vill ge sina syskon i julklapp. Dottern ska också få måla akvareller, tänkte jag, om hon har lust. Oftast somnar ju minstingen ett bra tag före henne, så hon skulle kanske kunna måla lite någon kväll när han har somnat.


Själv ska jag nog fnula lite på julklappar till deras storasyster, bonussyster och min syster också under helgen. Fast julklappen till min syster kommer jag inte kunna visa här förrän efter julafton, eftersom hon läser min blogg (pilutta dig, Rita! Flört). Kan ju inte avslöja på förhand vad det ska bli juh.


En annan sak jag har gjort idag är att maila studievägledaren på min institution på UU, för att försöka reda ut vilka och hur många av mina tidigare tagna högskolepoäng jag kan tillgodoräkna mig. Det vore bra att kunna korta en del eftersom mitt studiemedel inte kommer räcka hela vägen till en master...Jag återkommer om den saken.


Nu ska jag få tummen ur och gå och handla lite innan mina barn kommer hem Glad

Ovido - Quiz & Flashcards