Alla inlägg den 16 oktober 2009

Av /A - 16 oktober 2009 22:25

Det har varit en tung dag. Rent fysiskt, alltså. Dundermensvärk och bånglande och släpande på tunga möbler. Men det är samtidigt en bra kombination. Fysiskt tungt arbete gör att blodkärlen vidgas, hjärtat arbetar lite hårdare, och mensvärken lindras något. Att istället sitta still (och t.ex plugga) gör det bara värre. Åtminstone för mig.


Dock har inte tempot varit jättehögt idag. Men lite fick jag gjort. Sängåbäket i barnens rum står nu inne i mitt rum, tätt intill min säng. Det innebär i praktiken att vi har en 2,60 bred säng som tar upp större delen av ytan i sovrummet. Perfekt. Vi samsover ju ändå, allihop (ja, förutom äldsta grabben då), och en 1,60 säng blir en aning liten nu när barnen är såpass stora.


I morgon ska jag flytta ut hyllorna i mitt rum, så blir det lite mera yta där, men sen är sovrummet i praktiken klart. Sen är det pysselrummet som står för tur. Har plockat upp en del av alla miljarders leksaker där inne, men det återstår fortfarande en del. Sen ska stora köksbordet in dit då, det blir den jobbigaste biten, för det är som en liten korridor in dit, där blivande pysselrummet liksom ligger i slutet av korridoren, på ena sidan. Vi får väl se om jag kan baxa in bordet i ett stycke, eller om jag måste skruva isär det för att få in det genom dörren. Sen är det hyllan på balkongen som ska in då, men det är en ganska enkel manöver. Efter det är det bara att släpa in alla pysselgrejer, sen har vi en början. Kommer behöva ett antal hyllor att lägga allting i, men det kommer jag få ta pö om pö, för jag har inte råd att köpa alla på én gång. Och för övrigt ska jag ju få två stycken bokhyllor av M&J, så så fort jag får hem dem, så får jag nog in en stor del av alla pysselgrejer, tror jag. Måste förresten köpa en stor vaxduk till bordet, när jag tänker efter.


M har varit på besök här under eftermiddagen och kvällen, och åkte hem för en liten stund sen. Vi har suttit och pratat om allt möjligt, som vi brukar, inte minst graviditeter (hon är i vecka 18 nu). En resa till Danmark lockar allt mer, ska ni veta...ujuj :-D


Det känns inte riktigt som jag orkar sätta mig och plugga så här sent, så jag tror jag istället satsar på att sticka lite, innan jag tar en tidig kväll. Kommer vara barnledig hela dagen i morgon, eftersom exet ska åka upp till Söderhamn över dagen, och även minstingen ska följa med. Jag kan passa på att plugga då istället.

Av /A - 16 oktober 2009 11:53

Huvudvärken har också gjort sitt intåg, och jag har gett upp hela tentapluggandet för stunden. Istället funderar jag på hur jag ska optimera hemmet. Det är stök, stök, och mera stök OVERALLT JÄMT! Jag blir tokig.


Lite stök kan jag leva med. Jag har aldrig varit den sorten som har haft behov av att ha kliniskt rent. Jag störs inte av en dammråtta här och där, leksaker på golvet och såna saker. Men när jag t.ex har ett stort köksbord som mestadels fungerar som avlastningsyta för allt möjligt, där vi aldrig sitter och äter, eftersom vi jämt hamnar vid vardagsrumsbordet istället, av någon anledning. Och vet ni, nu skiter jag i att hymla om den saken. Okej, vi äter jämt där, vi tycker det är mysigt, och vi pratar lika mycket med varann även om tv'n står på.


Nåväl. Vart var jag? Jo, just det. Stök. När jag tittar omkring, så är det som stökar till mest alla våra pysselgrejer. Det är mina symaskiner, tyger och garner. Det är målarpennor, alla möjliga sorters papper, målarfärg, kritor, mallar och allehanda projekt i olika stadier av fullbordning. Det står klart bortom allt tvivel: Vi behöver ett hobbyrum!


Frågan är bara - hur trixar fram fram ett helt hobbyrum när man bor på så liten yta som vi gör?

Well, det går faktiskt. Vi skulle kunna göra om småbarnens rum till det ändamålet faktiskt. För faktum är att det inte är alls mycket tid de spenderar där inne, utan de leker i huvudsak i vardagsrummet, och sen samsover vi ju i min stora säng, allihop. Så rent teoretiskt kan vi göra om det rummet till hobbyrum. Flytta in stora köksbordet dit och alla lådor med alla pysselgrejer. Kanske ta in lagerhyllan från balkongen så att jag får lite förvaring där inne såhär till en början också, så kan jag köpa flera sen.


Idén lockar mig allt mer. Enda nackdelen är att det står en stor säng där inne som jag inte vet vart jag ska göra av, och som inte kan tas ut utan att skruvas ner i molekyler (och det vill man inte, för det är en konstruktion som innebär ca 7 miljoner skruvar och andra dippeduttar). Och så alla leksaker. Men de ska ju ändå sorteras och en hel del ska plockas bort/slängas (vilket jag har påbörjat för länge sen), och eftersom de ändå släpar ut allting i vardagsrummet så kan vi väl lika gärna ta ut lådorna också. Dessutom kommer ju stora köksbordet försvinna, så då får vi ju plats för ett gäng lådor också.


Kom just på en annan fördel...när stora bordet försvinner, så slipper jag fundera på vart sjutton jag ska ställa julgranen i december, OCH jag kommer ha ett riktigt bra pysselrum där jag kan bjuda in folk till julpysseldag i början på december. Bjuda in kompisar och deras ungar, där både vuxna och barn kan pyssla och umgås, äta pepparkakor och lussebullar och dricka glögg och sånt, och så finns det både en massa tecknade filmer + massa leksaker om barnen vill göra något annat en stund. Måste bara kolla hur mycket materiale som finns kvar, för jag misstänker att jag måste komplettera en del i år (ja, jag brukar stå för den delen också).


Jag får fundera på det där, och höra mig för med Michaela, Morgana, Annika, Helena och kanske Sophia som väl är de som ligger närmast till hands att bjuda in. Förvisso har inte Michaela barn själv än, men hon brukar ju ha hand om mina och hon har ju en liten i magen, så det är ju inte så att hon kommer känna sig utanför. Hur som helst...det vore så skoj att dra igång den traditionen här i Uppsala med! Gjorde ju det i Söderhamn, fast då var det grannarna jag bjöd in, och hade öppet hus för hela dagen. Gjorde långbord i vardagsrummet, och sen pysslade vi loss. Jättemysigt!


Men för att återgå till det jag började med...själva ommöbleringsgrejen och allt stök. Jag tror jag ska göra så. Det värsta som kan hända är att det inte funkar, och då får jag väl möblera tillbaka igen. Inte mer med det än så, liksom. Det enda som stör mig är att jag ska komma på sånt just idag, när jag mår apkasst, och dessutom borde lägga den lilla energi jag faktiskt har på att tentaplugga, och inget annat...

Av /A - 16 oktober 2009 10:47

Jävla menshelvete. Det är banne mig så jag skulle kunna tänka mig att vara gravid bara för att slippa det här eländet. Gah!


Känner mig allmänt ettrig och irriterad idag, och när jag vaknade i morse grät jag. Hejdlöst. Varför vet jag inte. Tror inte jag hade drömt något särskilt, utan tårarna bara flödade ändå. Utan att jag kände mig ledsen eller sorgsen eller nåt sånt. Mycket märkligt. Och nu är jag alltså ettrig istället. Jag misstänker att det beror på hormonpillren jag tog under några dagar, som har en mycket negativ effekt på mig. När jag började drömma mycket livfulla drömmar om att ha ihjäl människor jag bara inte tål på de mest utspekulerade sätt, så insåg jag att det nog var dags att slänga de där pillren åt helvete. Aldrig mer att jag försöker skjuta på mensen. Aldrig mer att jag intar någon form av hormoner, såvida det inte står om livet. Aldrig.


Jag borde tokplugga till tentan idag, men jag mår kasst och retar mig på allt stök, så det blir till att försöka städa lite först. Sen får vi väl se hur mycket pluggat det blir idag. Emma-hunden kommer vid 13-tiden, och på eftermiddagen kommer M och stannar kvar en stund. Men jag orkar inte bekymra mig för den saken just nu.


Jag behöver kaffe till att börja med. Sen skulle jag behöva handla en massa saker, men jag lär prioritera eftersom det är vakuum i plånboken. Bokstavligen. Jaja. Shit happens.

Av /A - 16 oktober 2009 01:24
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Ovido - Quiz & Flashcards