Direktlänk till inlägg 24 oktober 2009

Storkokslördag.

Av /A - 24 oktober 2009 21:29

Ja, det blev en riktig husfruarlördag idag. Jag har röjt och sorterat och slängt en massa skräp, och ändå inte kommit på långa vägar i närheten av slutet på det hela. Men det tar sig iaf. Stora bordet är inflyttat i pysselrummet, och i morgon får jag förhoppningsvis hjälp att åka till Ikea och köpa ett lite mindre matbord.


Annars så har det varit matlagning på schemat idag. Igår blev det ett storkok chili con carne, idag ett storkok lapskaus - inte att förväxla med den svenska lapskojsen. Lapskaus är den norska varianten, och tillagas inte riktigt på samma sätt. Vi använder purjolök, kålrot, morötter, potatis och givetvis kött.


 
Norsk lapskaus.


Jag snodde även ihop en äppelpaj. Gott-gotti-gott-gott!


 
Äppelpaj och en kanna vaniljsås.


Dagen har flugit förbi, och nu sover dottern sött. Jag hör snarkningarna ända ut i vardagsrummet. Minstingen är däremot vaken fortfarande, eftersom han fann det för gott att stödvila lite under eftermiddagen. Men förhoppningsvis kommer även han däcka snart.


Själv ska jag i huvudsak ägna resten av kvällen åt att titta lite på film, och kanske plocka undan lite mer inför morgondagen. Dels eftersom jag förhoppningsvis får hem ett nytt matbord, men även därför att min gode vän Erik kommer över med en laserskrivare åt mig, som jag får alldeles gratis. Wohoo! :-D

Laserskrivare är för övrigt inte det enda jag får gratis, utan i början på veckan får jag hem en nygammal tv, som donerats till mig mot avhämtning, av en kompis som är av den där sorten som har gott om pengar och gärna köper ny teknik när sådant dyker upp. För mig innebär det inte bara en generell uppgradering av den nuvarande tv'n i vardagsrummet, både i storlek och modell, men också en tv med fungerande scartuttag. Scartuttagen på tv'n vi har nu fungerar typ bara varje fullmåne eller så, och ibland får jag fippla som fasen med de där innan bilden beslutar sig för att stanna kvar på skärmen. Very annoying, i synnerhet som vi är en familj som tycker om att titta på film.


So - visst har jag underbara vänner? Helt sagolikt, frågar ni mig :-D


Nåväl. Nu blir det lite film, lite stickning och inslagning av en julklapp eller två. Äldsta grabben kommer hem i morgon, så jag behöver slå in ett par av hans julklappar.


 
Apelsinstrumpor.


Förresten, måste bara visa en bild på minstingens senaste konstverk...:


 
Snygging!

 
 
Lena

Lena

24 oktober 2009 21:51

oj vilken sminkning han gjort!!
äppelpajen såg enormt god ut.. =)

http://lenaskrypin.bloggagratis.se

 
Morgana

Morgana

25 oktober 2009 07:54

Åååh äppelpaj och storkok - najs!
Här kommer det (förhoppningsvis) att bli x antal kålrotslådor och morotslådor nästa vecka.
FAst idag är det kalasdags först.
Kladdkakemuffins och vanliga muffins är precis bakade och väntar på att bli tillräckligt svala för garnering :-)
Är det monsterkalas så är det..... mohahahahaha.

Kram på dig och ha en fin söndag!

http://queenofnight.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

/A

25 oktober 2009 09:57

@Lena: Ja, han är en riktig konstnär, och envisas med att rita på hela sig, så han ser ut som en krigsmålad indian mest hela tiden :-)

Äppelpajen är sanslöst god, men jag vill inte ens tänka på hur många kalorier den innehåller...;-)

@Morgana: Hihi. Du får lägga ut bilder från monsterkalaset sen ;-) Hoppas ni får ett riktigt roligt och läskigt kalas!

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards