Alla inlägg den 3 oktober 2009

Av /A - 3 oktober 2009 18:13

Ute är det regn och rusk, inne är det varmt, mysigt och ombonat. Doftljus och fint väder ute att vara inne i Skrattande.


Nu blir'e Disneydags fastän småbarnen är hos sin pappa, och grötkokning. Sen ska ska nog sonen och jag titta på Femte elementet, tror jag.


Dock måste jag ju bara dela med mig av ett julklappstips, ifall man har gott om pengar:


 
Pall från Bonde of Sweden.


De här jättefina pallarna kan man beställa med namn utifrån eget önskemål, samt i olika färger och med olika motiv på sidorna. Skulle jättegärna beställa åt mina barn, men med tanke på att alla barnen har långa namn, så kommer det gå loss på ca 1200/pall...och med tre ungar, så blir det ju lite blodigt.


Hur som helst, om någon annan skulle känna sig hågad, så finns pallarna att beställa på Bonde of Sweden.

Av /A - 3 oktober 2009 16:45

Lyckades hitta lådan med videofilmer, och hittade följande guldkorn som jag inte sett på evigheter:


- Hamilton

- Titanic

- Forrest Gump

- Pearl Harbor

- Jakten på Röd Oktober

- Tomorrow never dies

- Armageddon

- Det femte elementet

- Men in black

- Desperado

- Beetlejuice

- Pelikanfallet

- Die hard

- Pulp fiction


...för att nämna några. Och plötsligt känns det heeeelt okej att vara krasslig och ha feber igen ;-)

Av /A - 3 oktober 2009 15:16

Att jag firar 30 år som stickerska i år har jag nämnt vid några tillfällen redan. Dock firar jag även jubileum både som dagboksskriverska och bloggerska i år.


Kan ni tänka er...i år är det även 30 år sedan jag började skriva dagbok. Det är dessutom 10 år sedan jag började blogga på nätet. Fast från början kallades det ju inte blogg då, utan det uttrycket dök upp senare. Principen var dock den samma. En publik dagbok på nätet, kanske med några restriktioner ang. vilka som fick läsa den, men ändock en publik dagbok.


Fan vad länge man har varit med.


Nåväl. Soffan är klar, och jag känner mig riktigt nöjd. Behöver dock lite nya filtar eller överkast, så att jag får enhetlig färg på sits och rygg, men annars känner jag mig mycket nöjd. Mycket bättre höjd, mycket skönare att sitta på resårmadrass, mycket bättre (mindre) sitsdjup. Och så tog jag in stora vardagsrumsbordet, som är lite högre än det lilla jag haft på sistone. Allt som allt kan man nu sitta i soffan med datorn på bordet, utan att ha känslan av att stå på huvudet när man ska skriva något. Bra där.


Nu blir det inte så mycket mer idag. Inte för att jag på långa vägar har städat klart, utan för att kroppen vägrar vara med längre. Febern säger sitt, så jag tar väl det lilla lugna resten av dagen då. Ett långt bad i sällskap med Selma Lagerlöfs Jerusalem, medan regn och rusk piskar mot fönstren, och Tipslördag surrar i bakgrunden på tv'n. Sååå mysigt! Sen ska jag koka risgrynsgröt och njuta lite till. Och vet ni...jag kanske rent av nostalgikickar så mycket att jag letar rätt på lådan med videofilmer, och tittar på video senare ikväll - det ni! ;-)

Av /A - 3 oktober 2009 13:34

Jag snickrar om soffan. Eller sågar, snarare. Det är egentligen en säng, som var alldeles för hög. Dessutom har jag nu bytt till en resårmadrass istället för skumgummimadrassen, så att vi ska sitta bekvämare. Det innebar dock att den blev ännu högre, så nu har jag äntligen fått tummen ur och sågat av benen.


Resårmadrassen var dock lite för liten för själva sängen, med sina 90X200 cm. Sängramen var av någon anledning både längre och bredare än så. Som tur är hade jag en massa tunna bäddmadrasser, som jag kunde använda för att fylla upp tomrummen. Det kommer inte synas sen heller.


Nu är nästa moment att dela en skumgummimadrass på längden, så att jag kan få ryggdyna i soffan. Kommer lägga de två delarna bredvid varandra, så att det blir en ganska tjock ryggkudde, eftersom soffan är såpass djup. Den är ju som sagt drygt 90 cm djup, och en normal soffa har ett sitsdjup på ca 54-55 cm. Ju tjockare ryggkuddar, desto bättre, med andra ord.


Nej, dags att återgå till nästa djälvulsmoment - att dela en skumgummimadrass på längden. För hand. För den som inte gjort något dylikt tidigare: Låt bli. Take my word for it. Just...don't.

Av /A - 3 oktober 2009 11:21

Vaknade med en lättare huvudvärk idag, men mår ändå något bättre mentalt än vad jag gjort på sistone. För även om det blivit lite bättre på den punkten, så har jag ändå inte varit riktigt uppåt. Anledningen, misstänker jag själv, är en kombination av flera faktorer. Ekonomi är en stor sådan faktor t.ex Eller brist på den, snarare. Men på den punkten har jag en plan, som i långa loppet kan bli hyggligt lönande, även om det kan ta tid innan kronorna börjar rulla in.


Tandvärk är ett annat problem. Med en knäckt krona bland annat, så är behovet av att gå till tandläkare akut. Dock får jag ingen hjälp ekonomiskt med detta, eftersom jag som student räknas som självförsörjande - oavsett om jag överlever ekonomiskt eller ej (det är viktigt med principer, hälsar staten). Dessutom behöver jag sövas, eftersom jag har nån sorts superhörsel som gör att jag svimmar när de borrar.


Det problemet brukar förresten de väna socialsekreterarna och tandsköterskorna tycka att vi ska bota med kognitiv beteendeterapi. Just det. Här har man papper från Akademiska Sjukhuset i Uppsala på att jag har så extrem hörsel att de inte ens har utrustning för att mäta så höga frekvenser som jag uppfattar, och att jag MÅSTE sövas vid tandläkarbesök där borren ska användas. Men visst...självklart kan vi "bota" min superhörsel med kognitiv beteendeterapi. Självklart. Idioter.


Nåväl. Jag har beslutat att ta saker och ting i egna händer, och helt enkelt fixa mina problem på alternativa sätt. Hur detta ska gå till lär jag återkomma till.


Idag, mina vänner, blir det en lördag i nostalgins tecken. Fotboll på tv, så som det var alla lördagar under min uppväxt. Ett av de få positiva minnen jag har från den tiden. Sen ska lägenheten städas också under tiden, men där får vi väl se vad jag orkar. Är förbannat risig idag, och jag vägrar ta tempen på mig själv just nu. Jag vill inte veta, helt enkelt. Jag gör det jag orkar bara (vilket förmodligen inte blir mycket), och tar det lilla lugna i övrigt.


Risgrynsgröt hör också till på nostalgilördagar. Vi hade alltid risgrynsgröt på lördagar. Inte med sirap och så som nån sorts efterrätt då, utan mera som mat. Huset (lägenheten) ska vara nystädad, det ska vädras, på tv'n ska det säga "gong!!!" varje gång det görs mål i någon av matcherna i engelska serieligan (eller vad fan det nu heter) och på spisen ska det stå en jätteladdning gröt på kokning, och medan man väntar på att den blir klar, så tar man en välförtjänad dusch efter all städning. Sen äter man. Och sen tittar man på ungdomsprogrammet Midt i Smørøyet.


Jah. Så ska en riktig lördag vara. Jag saknar de där lördagarna. Så då återskapar jag väl min egen variant på dem. Fotboll finns det här också, och risgryn att koka gröt av, och skurhink och tvättmedel. Bara att slå igång :-D


På senare tid, eller under de senaste par åren, så har jag funderat allt oftare på vad jag egentligen gjorde förr, innan man hängde vid datorn eller tv'n så mycket. Sakta men säkert återvänder minnena, ju mer jag tänker på det. Visst tittade vi på tv förr också, på tv-serier som t.ex Dynastin, Dallas eller Falcon Crest. Det här var ju innan alla sit coms och dokusåpor. På den tiden det visades ett avsnitt i tv-serien i veckan, och man fick ge sig till tåls en hel vecka innan man fick veta hur det gick. Jag saknar det, faktiskt. Jag har aldrig orkat följa en serie som visas varje dag, 5-7 dagar i veckan. Det tar på sin höjd två veckor, sen har jag tröttnat. Jag vill göra annat än att sitta klistrad vid tv'n kväll efter kväll.


På den tiden läste jag väldigt mycket. Nå, det gör jag fortfarande, men på den tiden kunde jag ägna mig åt nöjesläsande på ett helt annat sätt än idag. Då kunde jag sträckläsa en hel kväll eller ibland i flera dagar i sträck. Det är ju sällan man hinner det numera. Men jag har börjat återgå allt mer till det igen. Jag försöker hinna med att nöjesläsa mer, även om jag pluggar.


Jag njuter av att läsa alla välskrivna (de flesta iaf) klassiker som finns där ute på marknaden. Rekommenderas. De är inte klassiker utan anledning. De är inte klassiker för att de är skrivna på ett sätt som är svårt för Medelsvensson att förstå, absolut inte. Man behöver inte vara ett intellektuellt underbarn för att kunna läsa, förstå och njuta av dessa böcker. Definitivt inte. Så nästa gång du köper en bok, eller går på biblioteket - ta med dig en klassiker också. Varva ner, tänd lite levande ljus, gör en kopp te eller ta ett glas vin, och stäng antingen av alla ljud, eller spela lite lugn och mysig musik, eller lyssna bara på höstvindarna som viner runt hörnet...Det är helt guddomligt.


Nåväl. Vet ni vad jag också saknar? Jo, familjeprogrammen på tv på lördagar. Ni vet, de där som skulle underhålla hela familjen, som höll på typ mellan 19-19:30 till 21-tiden, med tävlingar och spex och sketcher. Jag gillade dem. Sen vid 21-tiden var det dags för lördagsfilmen.


Hmm...nej, vet ni...jag ska nog försöka få lite ordning här nu. Ha lite nostalgi-lördag. Ha en bra dag, ni med :-)

Ovido - Quiz & Flashcards