Direktlänk till inlägg 9 oktober 2009

Pysseldag

Av /A - 9 oktober 2009 09:03

Idag har barnen och jag tänkt ha en pysseldag. De sitter redan med oljekritor och gör fina bilder som ska bli julklapp till storebror, och jag ska snart ta itu med kudde nr 2 åt honom. Jag har bestämt mig för att motivet på den andra kudden ska bli "Hello World!", och jag känner att jag nog får förklara det lite, eftersom det kanske inte är alldeles uppenbart vad det har med programmering att göra.


Det är så, förstår ni, att när man börjar lära sig programmeringsspråket C++, så är den allra första kodsnutten man får göra en liten snutt som genererar just meningen "Hello World!". Jag vet, för jag har faktiskt läst lite C++ själv, och nu har sonen haffat min gamla bok, och börjat lära sig det, han med. För honom kommer med andra ord parallellen vara uppenbar.


Annars så ämnar jag gå igenom mitt stash idag. Ja, jag pratar om alla garner förstås. Det ska ju stickas en hel del, och virkas lite också, så jag behöver ta en genomgång för att kolla vad jag har och vad som måste fyllas på.

Utöver det, så är det väl hög tid att få upp den stora grenen i taket, som jag hittade för ett par veckor sedan. Ja, jag hittade förstås grenen för ett par veckor sedan, inte taket. Fullt så stökigt har jag inte hemma Tungan ute


Oj, nu har barnen redan hunnit rita klart sina julklappsritningar, och så här fina blev de:


 
Spindelmannen med skägg, tecknat av lillebror.


 
Nintendos Kirby, tecknat av dottern. Idén kom hon på själv, och jag tycker det är lite kul att hon valde just den här, eftersom Kirby är frekvent förekommande i många av de småspel som storebror brukar programmera. Uppenbarligen har dottern uppmärksammat det Glad


Nu håller min dator på att få dåndimpen här, så det är hög tid för en reboot. Jag återkommer senare!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards