Direktlänk till inlägg 9 oktober 2009

Årets julklapp.

Av /A - 9 oktober 2009 12:41

Jag har gjort det till en tradition att ge mig själv en julklapp varje år, något som jag verkligen önskar mig. Ett projekt jag kan roa mig med under mellandagarna. Oftast blir det något att sticka, men i år har jag inte riktigt hittat det där drömprojektet. Åtminstone inte än. Därför funderar jag på att ge mig själv något helt annat. Nästan något helt annat iaf. Det handlar fortfarande om garn (förstås).


Årets julklapp till mig själv kommer nog att bli en spinnrock, något att spinna av, samt en bok om hur man gör. Jag har alltid velat lära mig spinna, och även om vi har trångt, så hoppas jag kunna hitta en hörna att ställa spinnrocken i nu när jag röjer och slänger så mycket gammalt skit.


Jag har kikat på Blocket många gånger efter en spinnrock, och det dyker upp sådana lite titt som tätt. Särskilt dyra är de inte heller, utan de ligger i prisklassen 250-500 kr. Sen har jag för länge sedan hittat en bok jag kan lära mig ur på Adlibris, som kostar 183 kr. Inte så farligt, det heller. Och ull att spinna av kostar inte all världen heller. Problemet är dock att jag nog inte vill kosta på det förrän jag får studiemedlet i december, vilket kommer dan innan julafton, och att få hjälp den dagen att frakta hem en spinnrock kan nog bli svårt.


Nåväl, det där löser sig. Jag kan ju även vänta till mellandagarna eller så, det är inte jättekritiskt att få den just till julafton.

Sen har jag även bestämt vad jag ska ge mig själv i födelsedagspresent nästa år - en sticksåg. Fast det blir inte förrän i slutet på januari, när jag får pengar. Hur som helst, jag saknar en sticksåg, och kommer sakna det än mera nästa år, inför ett roligt projekt jag funderar på att göra.


Jag tycker nämligen även det är roligt att snickra lite, utöver att pyssla, sticka, måla, rita och allt jag nu har för mig. Och jag har ett annat drömprojekt sedan många år tillbaka, som jag tänkte påbörja nästa år.

Jag vill göra ett dockhus. Men inte vilket dockhus som helst, utan ett sånt där amerikanskt, jättestort dockhus. Typ som det här:

 


 


Jag kommer givetvis även att inreda huset, samt lägga rätt mycket möda på detaljerna, som t.ex att måla egna miniatyrtavlor och göra mat och sådana saker. Det blir därför ett långtidsprojekt utan deadline, lite pyssel jag kan ägna mig åt när andan faller på. Det är inte så få timmars nöje man kan få ur ett sådant projekt, frågar ni mig, och jag pysslar då mycket hellre med det än att ränna på krogen t.ex


Frågan är bara vart fasen huset ska få stå, för det blir ju onekligen rätt skrymmande...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards