Alla inlägg under september 2009

Av /A - 14 september 2009 11:58

Att jag aldrig lär mig. Här har jag varit risig i flera dagar, och det faller mig inte ens in att ta tempen på mig själv. Man kan ju tycka att jag efter alla dessa år borde ha lärt mig att det finns en period i månaden när jag är mer benägen att bli sjuk än annars: När jag har mens.


Tempade i morse. 39,2. Yeay. Åkte ändå och lämnade sonen på dagis, och fortsatte in till skolan. Fast jag vände halvvägs, på inrådan av en av de andra i basgruppen. Dels för att hon har taskigt immunförsvar och inte vill bli smittad själv, men också för min egen skull. Jag dividerade lite med mig själv, där jag stod i korsningen utanför Ekonomikum efter att ha klivit av bussen, men när jag tänkte på lappen som satt på dagis, bestämde jag mig för att åka hem igen. De har tydligen konstaterat AH1N1-viruset på vårt dagis. Svininfluensa. Och för allt jag vet kan det vara det jag bär på. Det skulle förklara de märkliga bröstsmärtorna som inte riktigt hänger ihop med en vanlig influensa.


I vilket fall, jag åkte hem. Och jag stannar nog hemma även i morgon och onsdag, även om jag är schemalagd då. Kanske skulle jag palla med att åka om jag är fullproppad i Alvedon, men det känns ju inte riktigt rätt att förmodligen smitta sina medmänniskor med influensa också. I synnerhet inte när det finns minsta lilla risk att man bär på AH1N1. Så det får bli självmant isolering, helt enkelt. Måste bara hämta hem sonen från dagis igen först.


Själv tror jag ju att det bara är vanlig influensa jag åkt på, och blir det inte värre än nu, så kan det nog bli en okej vecka ändå. En mysvecka med sonen. Bara ta det lugnt och bara vara. Undrar förresten om han är riktigt kry...Det var onekligen mycket ovanligt att han låg blick stilla så länge igår kväll i soffan. Säkert två timmar. Fast klarvaken. Det har han nog aldrig gjort förr, tror jag. Han har definitivt myror i brallan, den unge mannen. Nej, det är nog risk att han har nåt i kroppen som spökar, han med.


Det positiva med att åka hem igen idag var att jag kunde lägga beslag på stora tvättmaskinen i tvättstugan nu under dagtid, när det är lugnt där ute. Sonen hade en liten olycka inatt, så två täcken, en bäddmadrass och diverse påslakan var i akut behov av att bli tvättade. Skönt att få det gjort nu, när jag är själv och slipper tjata på sonen skor och jacka varenda gång jag måste ut och kasta i en ny laddning. Kommer få tvätta någon timme till innan det är klart, men sen tror jag faktiskt jag åker och hämtar sonen tidigt idag, så stänger vi in oss för resten av veckan, helt enkelt.

Av /A - 13 september 2009 20:31

Det blev inte mycket pluggat den här helgen. Dels har jag mått väldigt, väldigt kasst, och dels har jag varit oerhört trött. Vaknade ju 06:30 i fredags, när jag hade tänkt ha sovmorgon, och sen kunde jag inte somna på kvällen trots att jag var jättetrött. Klockan blev 01 på natten innan jag slocknade, och sen blev jag väckt av dottern kl 05:53 i går morse. Då hade hon drömt nånting som gjort att hon inte hade vaknat i tid för att gå på toa och kissa, och det hade blivit lite blött i sängen, för första gången på 3 år.


Gårdagen var således en smula seg. Mensen drog igång med buller och bång också, och som vanligt när den blir uppskjuten av någon anledning, så har jag varit riktigt dålig. Det sket sig hejdlöst med pluggandet. Det enda jag lyckades göra var att läsa igenom i stort sett alla texter. I övrigt hade jag mer än nog med att försöka hålla mig på benen, samt att försöka hitta på nåt skoj med barnen som jag själv skulle stå pall för också.


Sen idag blev det samma visa. Jag hyste vissa förhoppningar om att få sova åtminstone till 07:30 idag, eftersom barnen somnade rätt så sent igår. Och jodå, det var inget barn som väckte mig klockan 6 i morse - istället vaknade jag 05:20 av mig själv! Gah!

Jaja, så kan det vara. Barnen och jag har åtminstone haft en stundtals mysig helg, även om den tidvis varit en prövning vad gäller det där med att hålla sig vaken. Här är lite av det vi har gjort:


 

Minstingen med Arga Hunden. Jodå, den heter så, och med rätta - jag har aldrig sett en leksakshund se så otroligt folkilsken ut. Men sonen har själv valt ut den på affären, det var den han ville ha *s*.


 

Dottern med sin Skrållan-docka, vars frisyr börjar bli misstänkt lik en rastafrilla, och sonen med Arga Hunden.


 

Vi bakade äppelkaka, som blev jättegod. Receptet hittade vi här.


 

Vi gjorde klara böckerna. Till vänster sonens bok, som handlar om att vi besöker en simhall, och till höger dotterns bok om Snövit som får besök av sina prinsesskompisar.


 

Här är vi på väg till simhallen...


 

...och nu simmar vi...


 

...och sen tävlar vi mot varann...


 

...sen kom det två hästar...


 

...sen simmade vi jättefort...


 

...och till slut simmade vi så fort att två av oss tappade benen.


Dotterns bok blev så här:


 

Snövit ska ha kalas...


 

Snövit och hennes slott...


 

Askungen kom på festen...


 

Belle kom på festen...


 

Jasmine kom på festen...


 

...och Ariel på kom på festen.


Vi har även hunnit tvätta en del kläder under helgen, men hade oturen att inte få tag på någon torktumlare, så nu har vi lägenheten full av tvätt som hänger på tork. Vi har även varit ute på cykeltur (närmare 3 km, vilket får anses vara en helt okej sträcka för en 3½-åring och en 5½-åring att cykla) och plockat rönnbär och lönn-näsor, som vi ska göra lite höstdekorationer av.


 

Rönnbär och lönn-näsor.


 

Sonen har fått en ny hobby - han tecknar på sig själv. Oftast på händerna eller magen, fast idag har han varit krigsmålad indian dessutom.


 

En glad, krigsmålad indian, som ser ut att lida av allvarliga köldskador på fingertopparna Flört


 

Bakstycket till äldsta sonens julklappströja har blivit klar.


Annars har helgen varit fylld av diverse småplock av den sorten som en småbarnsmammas helg brukar bestå av. Ni vet, matlagning, barn som slåss, städning, disk och diverse sådant. Och så har vi gått igenom vad som finns av vinterkläder, och längtat lite efter snö, is och kyla, så att vi kan åka skridskor igen.


Ja, i grova drag är det vad som har hänt den här helgen, och som alla helger när småbarnen är hemma, så har den flugit förbi. Nu är dottern tillbaka hos sin pappa, och minstingen och jag har haft en lugn kväll, där han har legat och vilat med huvudet i mitt knä medan jag har stickat. Nu är det dock hög tid att få den lille att sova en stund (han somnade en timme under eftermiddagen, det är därför han fortfarande är vaken), så att jag förhoppningsvis kan få pluggat lite åtminstone.


Hoppas ni har haft en trevlig kväll också Glad

Av /A - 11 september 2009 23:53

I eftermiddags kom barnen hem, och vi har spenderat en trivsam och lugn fredagskväll tillsammans. Vi gjorde middag, och därefter tittade vi på Bolibompa, Bobster, Bröderna Lejonhjärta och en bunt program till. Det är första gången på 3 månader som jag faktiskt har antennsladden i tv'n. För övrigt meddelade dottern att hon ämnade gifta sig med Gonza i Bobster, och att hon skulle bära en grön klänning ;P


Samtidigt som vi tittat på tv, så har vi pysslat lite också. Det vill säga, barnen har gjort böcker, medan jag stickade. Så här blev det:


 

Dottern har gjort en bok om Snövit (fast hon råkade stava fel, men hon beslöt att det inte gjorde nåt), där Snövit får besök av alla sina prinsessvänner.


 

Här ska jag strax till att sy boken, och kartongbiten ni ser på mitten är till för att limma fast pärmarna på. Tips btw, om ni ska låta barnen göra egna böcker: När ni sticker hål i pappren i ryggvecket, så börja med ett hål på mitten, och därefter jämnt antal på vardera sida. Totalt sett ska det vara ojämnt antal hål, för att man ska kunna sy rätt.


 

Här har pärmarna på dotterns bok limmats fast också, och i morgon ska vi limma dit pappret som ska sitta på insidan pärmen, samt sätta dit bokryggen och limma på omslaget. Anledningen till att vi inte gjort det ikväll, är att det måste limmas antingen med spraylim eller lim man kan pensla på, så att limlagret blir helt jämnt över hela ytan. Duttar man bara lim här och var, eller drar strängar av lim längs kanterna, så kommer det synas igenom omslagspappret.

Till vänster sonens bok, som fick en mera tidningsbetonad form, eftersom han valde att göra sina ritningar i A4-storlek, och jag därför inte kunde sy den.

I morgon fortsätter vi med böckerna, och då ska ni även få se innehållet i dem :-)


 

Själv har jag stickat, och har nu påbörjat mönstret på oket, samt kommit så långt upp på bakstycket att det är dags att börja avmaska för ärmhål.


I morgon lär jag försöka plugga lite mer, för det blev inte alls så mycket som jag hade tänkt idag. Dels blev jag ruggigt trött, samtidigt som jag åkte på en hejdlös huvudvärk, håller på att sluta röka, har en massa hormoner som går ur kroppen, och på det håller min mens så sakteliga på att dra igång. Det har inte varit en av mina bättre dagar, för att säga det så. Som tur var kunde jag tigga några alvedon av exet (orkade inte gå in till stan för att ta mig till apoteket) + att han hade några nikotinplåster liggande sen han slutade röka tidigare, som jag kunde få tigga till mig. Normalt sett brukar jag ju röra mycket på mig när jag slutar röka, men med båda barnen hemma, så går det ju inte att sticka ut och springa när kroppen protesterar. Så det fick bli plåster över helgen, både för min och barnens skull. Med allt annat min stackars kropp genomlider just nu, så kändes det rimligt att lindra det som lindras kunde.


Vi ska förresten baka i morgon också. Fick ju massor av äpplen av Morgana, så i morgon blir det äppelkaka! Fick ju två bitar äppelkaka av Morgana, men de tycks ha försvunnit spårlöst...*host* ;-) Jag kanske slår på stort och bakar bröd också, om jag har tillräckligt mycket mjöl hemmma.


Nej, nu är det sovdags, hör ni. Hoppas jag slipper vakna 06:30 i morgon också...

God natt med er! :-)

Av /A - 11 september 2009 06:50

Idag hade jag planerat in att ha sovmorgon. Och vaknar 06:30. Hm. Det var väl inte riktigt den tidpunkten jag hade sett för mig att jag skulle vakna när jag kröp i säng igår. Men man får väl se det positivt - jag hade även planerat att plugga mycket idag, innan barnen kommer hem, och nu får jag ju extra tid till det :-)


Kaffe. I'll be back.

Av /A - 10 september 2009 21:32

Jag har världens underbaraste vän. Jag svär att hon har världens vackraste själ.


Idag blev det fika på stan med världens bästa Morgana, och världens bästa Michis. Den sistnämnda bjöd på fika, vilket var sååå gulligt. Men Morgana...oj, säger jag bara. Jag har inte ens ord.


Fattig som en kyrkråtta har jag varit den här månaden, och Morgana är inte heller gjord av pengar. Så vad gör hon? Jo, jag fick en hel kasse full med äpplen, plommon, grönsaker, hemgjord vinbärsgelé, hembakad äppelkaka, svamp och hon hade dessutom plockat en jättestor, underbar bukett blommor åt mig. Alltså, det är inte ofta jag är känslosam, men jag har nog aldrig varit så rörd i hela mitt liv. En sådan omtanke! Och så extra roligt att det var från hennes egen trädgård, och sånt hon gjort själv. Det är de absolut finaste gåvorna, tycker jag.


Morgana - du är det vackraste jag vet. När mina barn blir vuxna, så önskar jag att de blir som dig.


 

Världens finaste gåva.


 

Dagens middag. Proteiner och grönsaker. Gott!


 

Jag är baksugen. Och idag är det de här jag skulle vilja göra :-)


 

Lite stickat har det också blivit ikväll. Äldsta sonens julklappströja in production.


Jag borde verkligen plugga, men istället har jag bara mått gott och varit allmänt glad. Inte ens de förbaskade Primolut-pillren kunde förstöra det, och nu ikväll kan jag bara konstatera att kombinationen redig-måltid-med-mycket-proteiner, inga mer hormonpiller och min fina gåva har gjort att både kropp och själ mår sååå mycket bättre än vad de gjort de senaste dagarna.


Dagens visdomsord: Alla borde ha en Morgana.


God natt på er! :-)

Av /A - 10 september 2009 00:08

Jag mår inget vidare den här veckan. Trött, slut, kroppen i olag. Och jag vet precis varför också. Jag skulle egentligen haft mens nu, men har skjutit upp den eftersom jag inte har pengar till att köpa vissa nödvändigheter man måste ha då. Som tur var hade jag Primolut hemma. Tänkte jag. Men tyvärr reagerar jag väldigt negativt på dem den här gången, och mår riktigt kasst. Fy fan för att tillföra kroppen hormoner!


I morgon kommer det en dam och skal kika på bilbarnstolen jag har lagt ut annons på. Jag hoppas verkligen hon köper den. Då slutar jag med pillren direkt, var lugn för det. Då kanske jag även återfår min förmåga att skriva blogginlägg igen också.


Nu ska jag sova. I'll be back tomorrow. Hopefully.

Av /A - 7 september 2009 08:37

Ibland känns det som om jag är en miljon år gammal. Idag är en sån dag.


Nej, jag känner mig inte gammal, det är inte det. Jag har bara levt så mycket på mina år. Haft ett innehållsrikt liv, som det så vackert heter. Men det är inte allt som varit bra. Egentligen är det rätt mycket som inte varit bra.


Ibland är det som om allting kommer ikapp mig. Minnesbilder fladdrar förbi konstant, och kroppen känns som bly. Som om jag inte ska orka röra mig en millimeter. Inte ska orka resa mig och möta världen med ett leende även idag.


Jag är inte nere heller egentligen. Bara fysiskt sliten liksom. Det känns som om hela mitt liv varit ett sjuhelsikes träningspass, där jag aldrig riktigt tagit mig tid för återhämtning. Och lite så är det väl också.


Det är en kämpig period nu också. 50 kr i plånboken som ska räcka tills barnbidraget kommer. Det är allt jag äger och har. Och då skulle jag behöva storhandla, för det är banne mig tomt i alla skåp också. Ibland är det tufft, helt enkelt. Men jag ska ju göra mig av med en del grejer, så jag hoppas kunna fixa det den här veckan. Sälja åtminstone den ena bilbarnstolen och lite såna saker. Det ordnar sig. It always does. Det måste det.


Ibland kan jag bli så outsägligt trött på att alltid kämpa. Men å andra sidan - det är ju vad jag har gjort hela mitt liv, det är det enda jag känner till. Vad skulle jag göra om jag inte behövde kämpa? Jag har ingen aning om hur man lever då.


Jag har åstadkommit mycket också. Kommit långt. Sett och gjort fantastiska saker. Hade jag varit kvar på Senja, hade inte mitt liv sett ut som det gjort. Då skulle jag ha stagnerat för länge sedan. Gett upp. Nöjt mig. Men jag kunde inte. Jag behövde komma ut i världen. Göra saker. Vilket jag också gjorde. Klippte alla band och drog bara. Har aldrig varit rädd att ta en chans. Aldrig varit rädd att stå på egna ben, även om det innebar att jag blev ensam i världen.


Idag, och de kommande par veckorna, kommer jag få gå till och från skolan varje dag. 3-4 km med packning. Dator, böcker, matlådor och gud vet allt. Väger bly gör det, och det är rena träningspasset. Det gör mig egentligen inte så mycket. Jag tycker ju om att röra på mig. Huvudsaken är att det inte regnar. 

Anyway, just idag är jag rätt glad åt att jag måste gå. Förhoppningsvis kommer jag känna mig piggare när jag kommer in efter att ha fått röra på mig. Med lite flyt kanske jag bara känner mig 500 000 år gammal ikväll ;P


Ha en bra dag, people :-)

Av /A - 7 september 2009 00:06

Det har varit en intensiv dag. Först 8 timmars pluggande, därefter ett par timmars städning, sen matlagning (middag och matlåda tills i morgon), ett bad, och sen har jag faktiskt unnat mig några timmars stickning och Gilmore Girls.


Det har varit en bra dag. Fick mycket gjort, och det har varit en mysig avslutning på dagen. Tända doftljus, warm apple pie crisp, och Dödergöks basker är nu färdig.


 

Dödergöks basker, stickad i olivgrön Debbie Bliss Rialto Aran.




Nu är det sovdags. G'natt på er! :-)

Ovido - Quiz & Flashcards