Alla inlägg den 13 september 2009

Av /A - 13 september 2009 20:31

Det blev inte mycket pluggat den här helgen. Dels har jag mått väldigt, väldigt kasst, och dels har jag varit oerhört trött. Vaknade ju 06:30 i fredags, när jag hade tänkt ha sovmorgon, och sen kunde jag inte somna på kvällen trots att jag var jättetrött. Klockan blev 01 på natten innan jag slocknade, och sen blev jag väckt av dottern kl 05:53 i går morse. Då hade hon drömt nånting som gjort att hon inte hade vaknat i tid för att gå på toa och kissa, och det hade blivit lite blött i sängen, för första gången på 3 år.


Gårdagen var således en smula seg. Mensen drog igång med buller och bång också, och som vanligt när den blir uppskjuten av någon anledning, så har jag varit riktigt dålig. Det sket sig hejdlöst med pluggandet. Det enda jag lyckades göra var att läsa igenom i stort sett alla texter. I övrigt hade jag mer än nog med att försöka hålla mig på benen, samt att försöka hitta på nåt skoj med barnen som jag själv skulle stå pall för också.


Sen idag blev det samma visa. Jag hyste vissa förhoppningar om att få sova åtminstone till 07:30 idag, eftersom barnen somnade rätt så sent igår. Och jodå, det var inget barn som väckte mig klockan 6 i morse - istället vaknade jag 05:20 av mig själv! Gah!

Jaja, så kan det vara. Barnen och jag har åtminstone haft en stundtals mysig helg, även om den tidvis varit en prövning vad gäller det där med att hålla sig vaken. Här är lite av det vi har gjort:


 

Minstingen med Arga Hunden. Jodå, den heter så, och med rätta - jag har aldrig sett en leksakshund se så otroligt folkilsken ut. Men sonen har själv valt ut den på affären, det var den han ville ha *s*.


 

Dottern med sin Skrållan-docka, vars frisyr börjar bli misstänkt lik en rastafrilla, och sonen med Arga Hunden.


 

Vi bakade äppelkaka, som blev jättegod. Receptet hittade vi här.


 

Vi gjorde klara böckerna. Till vänster sonens bok, som handlar om att vi besöker en simhall, och till höger dotterns bok om Snövit som får besök av sina prinsesskompisar.


 

Här är vi på väg till simhallen...


 

...och nu simmar vi...


 

...och sen tävlar vi mot varann...


 

...sen kom det två hästar...


 

...sen simmade vi jättefort...


 

...och till slut simmade vi så fort att två av oss tappade benen.


Dotterns bok blev så här:


 

Snövit ska ha kalas...


 

Snövit och hennes slott...


 

Askungen kom på festen...


 

Belle kom på festen...


 

Jasmine kom på festen...


 

...och Ariel på kom på festen.


Vi har även hunnit tvätta en del kläder under helgen, men hade oturen att inte få tag på någon torktumlare, så nu har vi lägenheten full av tvätt som hänger på tork. Vi har även varit ute på cykeltur (närmare 3 km, vilket får anses vara en helt okej sträcka för en 3½-åring och en 5½-åring att cykla) och plockat rönnbär och lönn-näsor, som vi ska göra lite höstdekorationer av.


 

Rönnbär och lönn-näsor.


 

Sonen har fått en ny hobby - han tecknar på sig själv. Oftast på händerna eller magen, fast idag har han varit krigsmålad indian dessutom.


 

En glad, krigsmålad indian, som ser ut att lida av allvarliga köldskador på fingertopparna Flört


 

Bakstycket till äldsta sonens julklappströja har blivit klar.


Annars har helgen varit fylld av diverse småplock av den sorten som en småbarnsmammas helg brukar bestå av. Ni vet, matlagning, barn som slåss, städning, disk och diverse sådant. Och så har vi gått igenom vad som finns av vinterkläder, och längtat lite efter snö, is och kyla, så att vi kan åka skridskor igen.


Ja, i grova drag är det vad som har hänt den här helgen, och som alla helger när småbarnen är hemma, så har den flugit förbi. Nu är dottern tillbaka hos sin pappa, och minstingen och jag har haft en lugn kväll, där han har legat och vilat med huvudet i mitt knä medan jag har stickat. Nu är det dock hög tid att få den lille att sova en stund (han somnade en timme under eftermiddagen, det är därför han fortfarande är vaken), så att jag förhoppningsvis kan få pluggat lite åtminstone.


Hoppas ni har haft en trevlig kväll också Glad

Ovido - Quiz & Flashcards