Alla inlägg under september 2009

Av /A - 17 september 2009 11:36

Idag ska vi gå till tandläkaren. 3-årskontroll för minstingen. Ändå knyter det sig i magen, och jag vill inte gå dit. Jag avskyr tandläkaren, att gå dit är det värsta som finns i min värld. Och nu ska vi dit och jag måste vara en lugn och sansad mamma, så att jag inte skrämmer upp sonen. Usch.


Jag har även hemlängtan idag. Längtar norrut, till mina hemtrakter i Nord-Norge. Sneglar lite på universitetet i Tromsø och funderar på om jag skulle ta ett halvår som utbytesstudent där uppe nästa höst. Nordens Paris. Träffa syskon, kusiner och vänner jag inte sett på åratal. Iskalla vinternätter och norrsken. Mack-öl. Pizza på Jonas, kanske? Finns det stället kvar fortfarande?





Northern Norway from Deadline Tv & Video on Vimeo.

Av /A - 16 september 2009 12:02

Jag hade helt sjuka drömmar inatt. Bland annat drömde jag att jag hamnade i samma studiegrupp som Johan i min klass, tillsammans med en annan kille som var okänd för mig, som hette typ Sigge eller nåt sånt.


Hur som helst, så skulle vi träffas hemma hos mig och plugga, och jag skulle förklara för Johan och Sigge hur de skulle åka med bussen för att ta sig hit. Vilket inte var alldeles enkelt, för linje 2 som går här ute, hade i drömmen en något annan rutt än i verkligheten. Dels åkte den via Östuna, som ligger 2 mil utanför stan, och dessutom på motsatta sidan av stan i förhållande till där jag bor. Men som om det inte räckte med den omvägen, så tog bussjäkeln även en sväng förbi Narvik, som ligger typ 140 mil härifrån. Hm.


Anyway, det var mer bekymmer än så också, för Johan kunde inte åka vilken buss som helst, för han hade nämligen opererat ena skinkan(?!?). Fast jag tror att grabbarna till slut hittade fram till mig.


Jah...så kan det gå till i mitt huvud nattetid ;P

Av /A - 16 september 2009 08:27

Idag mår jag något bättre. Åtminstone så här långt. Febern har sjunkit något, men värken i kroppen hänger kvar, och tröttheten är fortfarande smått förlamande. Men på det hela stora känns det ändå bättre än igår.


Idag ska ni få några bilder också. Bara sådär ändå, på inget särskilt alls egentligen.


 

Sonen fotade sin kompis Buzz Lightyear.


 

Igår åt vi mackor, kokt ägg och drack O'boy till frukost. Sonen kan själv, naturligtvis :-)


 

Lite svalkande vattenlek kan vara skönt när man har feber.


 

Vi bakade morotskaka...


 

...och chokladkaka.


Ja, det var väl gårdagen i grova drag. Jag stickade en del också, och nu på morgonen har jag påbörjat avmaskningarna för ärmarna på framstycket. Ska jag hålla det här tempot, så är tröjan klar innan helgen är över.

Annars så har vi tittat på Rorri Racerbil och ätit morotskaka och chokladkaka till frukost (för det får man när man är sjuk, har vi bestämt), och sonen klättrade upp bakom mig och masserade mig medan jag stickade. Eller maschmerade, som han kallar det. En mysig morgon har vi haft iaf.


Förresten har jag kommit fram till att jag inte alls vill sluta röka just nu. Faktiskt. Vilket suger på rätt många sätt egentligen. Allt från att det inte är direkt hälsosamt, till att jag inte har råd att köpa några cigg. Jaja. Så kan det vara.



Av /A - 15 september 2009 22:56

Influensan till ära, så tittar jag på The Stand (Pestens Tid) ikväll. Kändes passande. Jag med min nöffhosta och de med sin Captain Trips. För övrigt en av mina favoritfilmer/-böcker.


Annars så har jag bakat både morotskaka och chokladkaka idag, gjort middag, diskat och städat lite. Och sovit en del. Och stickat mer än jag trodde jag skulle göra. Är lite drygt halvvägs på framstycket på äldsta sonens julklappströja nu. Det går undan. Bildbevis kommer i morgon, jag ids helt enkelt inte just nu. Febern gör mig lite matt idag.


Nu ska jag titta lite mer på filmen, sen får det vara sovdags. Natti!

Av /A - 15 september 2009 09:40

Vaknade och kände mig ytterst irriterad idag. Förmodligen en kombination av lite nikotinabstinens samt vetskapen om ännu en vecka hemmavid. Efter sommarens isolation känns det ju måttligt kul att vara isolerad hemma igen.


För stunden har dock den värsta irritationen lagt sig, och jag har ägnat en stund åt att sticka. Äldsta sonens julklappströja växer fram centimeter för centimeter, och det finns gott hopp om att hinna få klar den någon gång inom de närmsta par veckorna (beroende på hur mycket jag kommer plugga).


Ute skiner solen och det är höstligt friskt i luften. Balkongdörren står på glänt, så att vi får in lite av den friska luften, och i bakgrunden har vi Det susar i säven på dvd. Livet är rätt soft ändå, även om jag allra helst hade varit i skolan idag. Men när jag nu inte kan det, så har jag beslutat att göra det bästa av det. Jag är ju faktiskt skapligt pigg så länge jag sitter still, medan jag får nära-döden-upplevelser så fort jag försöker göra något mer avancerat än att gå på toa.


Det är således som bäddat för en sticka-pyssel-dag idag. Kanske tar jag fram stora traven med jultidningar och låter mig inspireras av dem, kanske spånar jag lite på mitt Halloween-firande. Nåja, det sistnämnda blir nu inte så mycket till firande, utan jag kommer vara hemma och barnledig den helgen, men jag funderade faktiskt på att göra lite godis och sånt då, och kanske lite dekorationer. Hittade en massa roliga idéer på Martha Stewarts sida.


Film är ju en självklarhet under en Halloween-helg, och en klassiker som givetvis dyker upp på listan är ju Ghost med Demi Moore och Patrick Swayze. Den känns kanske än mera aktuell nu när han avled i cancer igår. A ghost for real, liksom.


Nåväl. Livet går vidare för oss andra, och för min del innebär det att försöka få diskat lite. Det blev såpass sent igår innan jag fick något varmvatten (fjärrvärmen var avstängd hela dagen), så jag orkade aldrig diska igår. Får ta det idag istället, i omgångar. Och kanske, om jag orkar, så blir det lite morotskaka tillverkat också :-)

Av /A - 15 september 2009 01:39

Jorå, nog är det som min vän Annika M påpekade. Förmodligen är det just baconflunsan man åkt på, fast en relativt lindrig variant eftersom jag annars är frisk och stark. Det är ju mest baconflunsan som är i omlopp just nu. Så är det ju. Fast samtidigt vill man ju inte säga att man antagligen har baconflunsa när hälften av befolkningen är panikslagen vid blotta tanken på den. Alltså säger vi, och vidmakthåller envetet, att det bara är frågan om vanlig flunsa. För oavsett vilka bokstäver vi sätter för att beskriva den, så är det för mig inte värre än en vanlig flunsa i vilket fall. Det som är jobbigt med just den här varianten är ju bara att de som annars är särskilt utsatta kan bli väldigt sjuka eller rent av dö av den. Jag kommer dock klara mig utan problem.


Annars så har det varit val i Norge idag. Socialdemokraterna har vunnit. Och jag vill ju se den som är förvånad över det resultatet. Annars så har jag bestämt för mig att någon fyller 60 just idag (nåja, igår blir det ju egentligen), inte för att det spelar någon roll, eftersom vederbörande inte längre ingår i min familj (nej, det är inte min mor, utan hennes sambo). En annan som fyller år idag (igår) är äldsta brorsans dotter, som blir hela 25 år i år.


Det är många födelsedagar i september. En annan som fyllt år är min syster - grattis i efterskott!


Lugn kväll. Ohemult trött, inte minst med tanke på hur mycket jag faktiskt sovit idag. Infernalisk värk i kroppen, i synnerhet när jag försöker röra mig. Det har blivit mest tecknat på dvd och stickning ikväll. Nu ska jag dock krypa ner och sova några timmar igen. Natti på er!

Av /A - 14 september 2009 19:31

Krassligt är det här, ja. Sonen och jag tokslocknade på eftermiddagen och sov som små grisar i tre timmar. Vi var helt slut, båda två. Sen har vi kokat ägg, gjort mackor med ägg och kaviar och druckit O'boy till, och nu är vi helt slut igen.


Ja, för nu har även sonen fått feber, så nu är vi båda rätt reducerade här. Fast ändå inte i komatillstånd, åtminstone inte så länge vi sitter still. Fryser och är varma om vartannat, men svettas inte (vilket innebär att febern ännu inte vänt), och har en infernalisk muskelvärk, som stundtals avlöses av huvudvärk, som kommer och går med jämna mellanrum. Men å andra sidan orkar vi fortfarande äta lite, vilket är positivt :-)


Det blir en lugn kväll på vår kant. Jag hoppas orka sticka lite åtminstone, annars blir det ryggläge framför tv/dvd bara.


Be well, people.

Av /A - 14 september 2009 13:26

Tvätten är klar, och nu blir det en tidig dagishämtning. Jag har saknat min lilla prinskorv hejdlöst idag, de få timmar vi varit ifrån varann. Det är banne mig så jag är tacksam över att ha blivit sjuk, så att vi kan få spendera flera dagar i lugn och ro tillsammans. Titta på tecknat, rita, ligga på soffan och kramas, såna saker. Underbart.


Dagis nästa.

Ovido - Quiz & Flashcards