Alla inlägg den 6 september 2009

Av /A - 6 september 2009 09:14

Idag stundar en ny dag av intensiva studier, hade jag tänkt. Antikens Grekland, retorikens historia och en drös med gubbar ska skärskådas.

Har jag förresten berättat att staden Athen idag har funnits i 4500 år? Det är inte illa, det. Jämför det med Stockholm stad, som bara funnits i 800 år, och som haft stadsprivilegier i underkant av 600 år.


Skulle ha varit på födelsedagskalas hos bonusdottern, som fyller 25 idag, ikväll, men det har blivit avbokat. Hon har blivit sjuk, stackarn. Fast det gör inget för min del, det frigör bara mer studietid. Tänkte köra en heldag idag, enbart avbrutet av lite disk och dylikt. Jag ska djupdyka in i det Peloponnesiska kriget på 400-talet f.Kr., göra tidslinjer och läsa på om den retoriska historien samt skriva min inledning inför tisdagen. Det är då vi ska redovisa det hela.


Jag ska även läsa delar av Aristoteles' Retoriken. Igen. Har redan läst texten ett par gånger, men jag ämnar göra ett noggrant arbete med den. Lustigt nog tycker alla de andra att just den texten är jättesvår, medan jag tycker den är enkel att förstå. Lite oroande. Det innebär förmodligen att jag är en smula rubbad, eller också att jag har missuppfattat allt och bara tror mig förstå ;P Be that as it may - jag ämnar ge den en rejäl genomgång idag.


Först av allt blir det kaffe dock. Och kanske en huvudvärkstablett, om jag kan hitta någon, för jag har dragits med en lättare huvudvärk sen igår kväll. Känns lite som spänningshuvudvärk, konstigt nog, för jag känner mig då verkligen inte spänd.

Jag hoppas på en riktigt effektiv dag idag, och att kunna ta lite ledigt ikväll, så att jag kan sticka klart min basker. Är drygt halvvägs nu, och håller på med avmaskningarna.


Nåväl. Huvudvärkstablett var det. Och kaffe. Trevlig söndag på er, people!

Av /A - 6 september 2009 00:52

Vet ni vad jag tycker är lite magiskt? Den första snön. Den som oftast kommer någon gång runt midnatt. När man sitter uppe en sen kväll och riktigt känner hur luften utomhus är hög och klar, och man tittar ut på månen och ser den omgärdad av en lysande slöja...då vet man att det kommer snöa vilken minut som helst, och man drar på sig ytterjackan och mössa och vantar, och går ut och blundar...väntar. Känner hur luften är fylld av lukten av den annalkande snön.


Och sen kommer de första stora flingorna. Singlar ner från himlen. Den ena snöflingan vackrare än den andra, som paketerar alla ljud i vadd och gör världen skinande ren för en stund. Jag tycker det är så otroligt vackert. Lika vackert som höstens alla gyllene färger.


 


Mår bättre nu, och har ägnat kvällen åt att omväxlande titta på Gilmore Girls, lyssna på Macy Gray, och att sticka. Det har blivit några varv till på äldsta sonens julklappströja, och jag har lagt upp till och stickat ungefär hälften av Dödergöks basker. Lugnt och skönt. Snart sova, men lite till ska jag nog sticka först. 

Ovido - Quiz & Flashcards