Alla inlägg den 30 maj 2010

Av /A - 30 maj 2010 21:49

Mors dag skulle avslutas med ett ljuvligt bad, lite spa-aktiviteter och kanske lite film, hade jag tänkt. Men istället föll jag i koma så fort lillebror hade somnat och det blev tyst här. Jag orkar inte. Istället firar jag det lilla som är kvar av dagen med att lägga mig tidigt istället. Vet inte ens om jag ids borsta tänderna innan sänggåendet idag. Jag är så vansinnigt slut efter den här helgen.


Jag hoppas jag vaknar pigg imorgon. Om inte, så tänker jag för första gången skolka från ett möte i styrelsen. Faktiskt. De kommer vara beslutsmässiga ändå imorgon. Seminariet tänker jag dock gå på, även om helvetet skulle frysa. Om jag så ska släpa mig dit på hörntänderna. Jag vägrar dra på mig extrauppgifter den här sista veckan! Jag är ju nästan i mål nu...bara én ynka vecka, två ynka seminarier och en handledning, ifrån målet: Slutet på terminen. Slutet på denna evighetstermin med litteratur både på längden och tvären. Och tyvärr mestadels litteratur jag avskytt.


Det positiva är dock att en viss lusta att skriva har vaknat igen. Och att jag har insett att jag befinner mig i fel ände av skalan vad gäller litteraturanalyser. Jag är inte gjord för dessa analyser. Jag är gjord för att skriva materiale som blir analyserad (fast jag hoppas vid gud att om jag nu nån dag publicerar något, att ingen får för sig att göra det till föremål för en litteraturanalys).

Visste ni att större delen av de författare som ingår i vår kanon var mer eller mindre rubbade, hela högen? I bästa fäll led de av livsleda och ångest, och tog livet av sig i ung ålder, eller också var de skvatt galna. Och det utgör underlaget för vad vi kallar "bra litteratur". Hm. Det får en ju att undra...Hur kommer det sig att ju svårare en bok är, och ju mera galenskaper den innehåller, desto bättre anses den vara? För mig, pragmatiker som jag är, så är det hela smått obegripligt.


Jaja, be that as it may. Nu tänker jag ta min tillflykt till sängen. Och jag ska nog borsta tänderna i alla fall.

Av /A - 30 maj 2010 19:29

Det har varit en lång dag. Studier, studier, studier. Hela dagen lång. Men så börjar också uppsatsen likna något nu, och jag anser den vara åtminstone 80% klar, kanske mer ändå. Känns bra   Och jag har även hunnit beta av de sista förberedelserna inför veckans seminarium (kursens sista två - hurra!), och jag har gått igenom alla dokument inför morgondagens styrelsemöte i institutionsstyrelsen. Ingen rast och ingen ro. Men nu ligger jag minst tre dagar före i min planering, vilket också känns mycket bra.


Så mycket till morsdagsfirande har det inte blivit här. Det är inte en dag som brukar markeras särskilt i mitt hushåll. Det har helt enkelt inte blivit så. Men dottern ringde iaf och grattade, och lillebror har målat en tavla åt mig:


 

En liten konstnär in action.


 

Konstnären har även målat sig själv, dagen till ära. Rosa kinder och chokladkladdig mun.


 

Det färdiga konstverket!


Nu är det kväll, och storebror har precis åkt hem till sin pappa. Lillebror ska alldeles strax i säng, och därefter får jag förhoppningsvis ett par lugna timmar innan även jag ska sova. Ett långt bad och lite ompysslande står på schemat ikväll. Känns som jag behöver det. Mådde riktigt kasst igen nu på eftermiddagen, och det verkar vara hormonrelaterat på något vis. PMS kanske...iaf är jag grymt svullen i kroppen, och mina bröst har antagit alldeles orimliga proportioner, och det har gjort förbannat ont varenda gång lillebror, den lilla klätterapan, kommit åt dem. Och nej, jag är inte gravid. Såvida jag inte är den nya jungfru Maria, vill säga. Det var faktiskt så länge sen sist nu att jag inte ens är säker på hur man gör längre   


Nej, nu ska lillebrors sänggående förberedas (dvs, jag ska ta rätt på alla kläder han har dumpat i sängen, av okänd anledning), så att jag får en stund för mig själv ikväll.


Be well!   

Av /A - 30 maj 2010 08:33

Igår regnade det större delen av dagen här, stundtals ordentligt. Det var helt enkelt en perfekt dag att vara inne och plugga. Dels fick jag betat av alla restuppgifter som låg och skräpade, jag hann gå igenom all sekundärlitteratur och jag hann börja på uppsatsen. Format och utseende är klart, jag har skrivit inledning, syfte och metod och jag har fyllt i litteraturlistan. Det tog emot lite med den sistnämnda, på én av punkterna. Ett av förlagen heter nämligen "Det norske samlaget", och det kändes helt enkelt inte kul att skriva dit det på något som ju ändå ska vara en seriös uppsats. Men men.


 

Regnig lördag.


 

Trollkarlsbesök.


Grabbarna myser i soffan med popcorn.


Jag pluggade.


Idag skiner solen över Uppsala. Tyvärr, får jag väl säga, för det tar emot att inte gå ut när solen skiner och vädret är underbart. I synnerhet när jag har lillebror hemma. Men uppsatsen är viktig, och jag vill arbeta med den hela dagen idag.

Samtidigt är det ju mors dag idag väl? Nå, min dag inleddes med att städa glasskärvor efter att lillebror lyckats sparka ner ett glas i golvet. En olyckshändelse, naturligtvis, och som tur var ett ganska tjockt glas, så det blev mest stora skärvor och inte så mycket små glasflisor.


Nu väntar jag bara på att kaffet ska bli klart, så att jag kan komma igång på allvar här. Det vore ju sååå skönt att kunna ta med en i stort sett färdig uppsats till handledaren på tisdag! Fast jag har också lite dikter att läsa tills imorgon, så det ska jag också hinna med idag. Men det borde inte ta alltför lång tid   


Förresten - var det Tyskland som vann igår? Jag gick och la mig under omröstningen, så jag har inte riktigt koll. Men om jag fattat rätt, så var det de som vann (min favorit, dessutom). Så jag avslutar väl denna epistel med den låten. Ha en riktigt underbar söndag/mors dag!   


Ovido - Quiz & Flashcards