Alla inlägg den 16 maj 2010

Av /A - 16 maj 2010 16:52
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av /A - 16 maj 2010 09:55

Söndag. Vad månne man hitta på idag, tro? Det finns ju att göra, men jag tror jag tar mig en softardag. Styrketräningen vilar jag från idag, tror jag bestämt, och kör istället konditionsträning bara. Och nu börjar jag se resultat även på måttbandet och inte bara på vågen   Eller rättare sagt, på kläderna.


Igår kväll drog jag på mig favvopyjamasbyxorna, som alltid sitter som ett korvskinn över rumpan när de är nytvättade. Men inte denna gång. Och när jag klev upp idag var skillnaden synbar när jag tittade i spegeln. Fettcellerna har börjat dra ihop sig igen, och jag är inte längre lika sladdrig i kroppen - hurra!


Framförallt känner jag mig både starkare och friskare än jag gjort på ett bra tag, och jag känner till och med skillnad när jag står och går. Hållningen är bättre på alla sätt och vis, och jag känner mig på något sätt längre än jag gjorde innan. Länge leve styrketräningen!


Igår kväll påbörjade jag förresten att vaxa benen. Det var ju inte igår man gjorde det sist...Har kört med rakhyveln hur länge som helst, men såhär inför sommaren är det ju ändå skönast att vaxa. Dels slipper man hålla på var och varannan dag med rakningen, och man slipper stubb när det växer ut igen.

Vaxade inte allt igår dock, så jag ska fortsätta senare idag. Tar ju lite tid att vaxa hela benen, i synnerhet när man gör det själv. Inte helt lätt att se vad man gör hela tiden, liksom.


Kanske skulle jag köra lite allmän spadag idag? Det är alltid skönt att pyssla om sig själv lite, och det var ett tag sedan jag gjorde något mer omfattande i spa-väg.

Just spa-dagar är något jag också skulle rekommendera alla att göra ibland. Det gör så mycket med de där dagarna, och man behöver inte göra det så avancerat. Ett skönt bad med skum eller olja man verkligen gillar, ansiktsbehandling med lite enkel peeling eller en exfolierande ansiktsmask - eller en svalkande för hud som blivit solbränd. Fixa naglarna, ta ett fotbad och fila och smörja in fötterna.


Det finns hur mycket som helst man kan göra, och det behöver inte kosta skjortan. Man kan köpa förpackningar med ansiktsmasker i alla möjliga varianter för 15-20 kr styck på Åhléns, Scholls produkter finns ofta på Ica, och för er som har yrken där ni står och går hela dagarna kan jag verkligen rekommendera Vaseline Intensive Care Healthy Feet&Legs. Den ger verkligen nytt liv till trötta fötter och känns riktigt svalkande. Även den finns på Ica, och är inte jättedyr. Typ 40 kr kanske? Minns inte riktigt, köpte min för över ett år sedan - vilket är ytterligare ett + i kanten - den är dryg och räcker jättelänge!


Ett annat skönhetstips, när jag nu ändå är inne på ämnet, är den grundläggande omvårdnaden av huden som gör enorm skillnad nu när man är lite äldre. Där kostar jag på lite mer, och använder Biotherms produkter, som passar väldigt bra för min hud. Tvätt, ansiktsvatten och en hudkräm utgör basen för min hudvård på det området. Det kostar lite mer, men man behöver inte köpa alla produkter i serien - till exempel är det inte alls nödvändigt att ha både dag- och nattcreme. Jag har en hud som blir lättare fet än torr, och använder därför enbart dagcremen, vilket räcker mer än väl för mig. Har man torr hud, så kan det vara en idé att hellre använda bara nattcremen, som ju brukar vara lite fetare.


Jag köper inte heller någon särskild fuktighetscreme för ögonen, eller nåt sånt "extra". Det är viktigare att ha ett fungerande koncept med ett fåtal produkter än att behöva hyra en extra lägenhet för alla dessa skönhetsprodukter. Men om man nu är intresserad av att testa lite olika saker, så passa på när du köper dina basgrejer, för när man handlar lite dyrare produkter så är expediterna oftast väldigt villiga att skicka med prover på allt möjligt annat som man kan tänkas ha intresse av. För dem innebär det ju en möjlighet till merförsäljning.


Sen finns det ofta erbjudanden man kan utnyttja - senast jag skulle köpa en ny hudcreme så hade de ett erbjudande där man kunde köpa ett paket med hudcreme, tvätt och ansiktsvatten i lite mindre storlek (perfekt för resor) och där priset visade sig vara 10 kr billigare än vad hudcremen ensam skulle kosta.

Och ytterligare ett tips är att säga just att du ska ut och resa - då kan man få en massa roliga provprodukter med i påsen. Sist fick jag en mascara, ett serum som gör huden slät som en barnrumpa (man använder det under sin foundation, om man anvönder sånt) och eye make up remover. Gången innan fick jag duschcreme, ansiktsmask, tvättcreme (allt från Biotherm) och 6 olika parfymprover. Gången innan det fick jag foundation, bodylotion och en massa annat som jag inte ens minns. Jag har skåpet fullt av såna där små tuber och flaskor, som är perfekta att ha när man vill ha en spadag. Ja, inte bara én, utan de räcker till flera spadagar. För det är ytterligare en sak med de lite dyrare produkterna - ja, de kostar mer än det man kan köpa på Ica, men de räcker väldigt mycket längre, och kvaliteten är väldigt mycket bättre.


Nu blir det lite mera kaffe här, sen ska jag ta en sväng ut i skogen och springa lite. Det är runt 20 grader varmt idag, men molnigt och fläktar lite - perfekt för en springrunda   

Hoppas ni också har en riktigt skön söndag!

Ovido - Quiz & Flashcards